کد خبر: ۷۱۷۵۷۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
ایرانیانی که از تهیه واکسن کرونا در ایران ناامید شده‌اند به ارمنستان می‌روند

موج پنجم کرونا و صف ایرانیان در ارمنستان برای واکسن؛ اگر مجبور نبودیم این کار را نمی‌کردیم!

گردشگران عمدتا ایرانی در صف انتظار روزانه دریافت واکسن کرونا در ایروان مشاهده می‌شوند. ارائه واکسن رایگان ارمنستان به هر گردشگر خارجی افراد زیادی را از کشور‌های همسایه جذب ایروان کرده است.
موج پنجم کرونا و صف ایرانیان در ارمنستان برای واکسن؛ اگر مجبور نبودیم این کار را نمی‌کردیم!
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه "نیویورک تایمز" درباره سفر گسترده ایرانیان به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا می‌نویسد: هزاران ایرانی از توزیع واکسن در ایران ناامید شده‌اند. در این‌باره بی‌نظمی زیادی از سوی دولت دیده می‌شود.

به گزارش آفتاب‎‌نیوز؛ نیویورک تایمز در ادامه نوشته است: ایرانیان پس از تحمل موج‌های پیاپی کرونا از طریق هوایی و زمینی به ارمنستان، کشور همسایه هجوم آورده‌اند تا در برابر کرونا واکسینه شوند و مصون بمانند.

ایران موج پنجم همه‌گیری کرونا را پشت سر می‌گذارد به طوری که تهران و ۱۴۳ شهر دیگر از نظر شیوع کرونا خطرناک و در وضعیت قرمز قرار گرفته و نوع بسیار مسری "دلتا" این ویروس به سرعت منتشر می‌شود.

طبق داده‌هایی که به دست "نیویورک تایمز" رسیده طی دو هفته اخیر میانگین پرونده‌های روزانه ابتلا به کرونا در ایران افزایشی ۶۲ درصدی داشته و به بیش از ۱۶ هزار مورد رسیده است. براساس داده‌های دانشگاه آکسفورد تنها حدود ۲ درصد از ۸۴ میلیون نفر جمعیت ایران در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

با ممنوعیت واردات واکسن ساخت امریکا و بریتانیا، ایران منتظر واردات واکسن‌های ساخته شده توسط چین و روسیه است.

در مرز ارمنستان کشوری سه میلیون نفری، دوز‌های واکسن بیشتری برای افرادی که مایل به تزریق آن هستند وجود دارند. علت این امر آن است که نظریه توطئه به طور گسترده در میان ساکنان ارمنستان رایج شده و این باور اشتباه وجود دارد که واکسن عوارض دارد و ممکن است مضر باشد و آنان تمایلی به تزریق واکسن ندارند. به همین خاطر، مقام‌های ارمنستان از ماه مه اعلام کردند که واکسن‌های رایگان و بدون ثبت‌نام را به خارجی‌ها ارائه می‌دهند. کلینیک‌های سیار در خیابان‌ها راه‌اندازی شده‌اند تا به راحتی برای گردشگران در دسترس باشند.

ایرانیان برای سفر به ارمنستان نیازی به دریافت ویزا ندارند و رانندگی از مرز تا ایروان پایتخت آن کشور حدود هفت ساعت به طول می‌انجامد. پروین ۵۳ ساله و همسرش حساب کردند که ماه‌ها طول می‌کشد که تا بتوانند در ایران واکسن تزریق کنند. در نتیجه، هفته گذشته، آنان از تهران به ایروان سفر کردند و اولین دوز واکسن را از آمبولانس‌های پارک شده در خیابان در آن شهر دریافت کردند. آنان گفتند که تزریق واکسن حدود پنج دقیقه طول کشید و فقط نیاز به بررسی فشار خون بود و هیچ مدرک دیگری از آنان خواسته نشد. آنان چند هفته دیگر برای تزریق دوز دوم واکسن به ارمنستان باز خواهند گشت.

پروین می‌گوید:"این انتخابی ایده‌آل برای ایرانیانی نیست که مجبور به مسافرت و صرف هزینه زیاد هستند. ما نیز اگر مجبور نبودیم این کار را نمی‌کردیم".

مقام‌های ارمنستان نگفته‌اند که چه تعداد از اتباع خارجی واکسینه شده‌اند، اما تعداد پرواز‌های میان تهران و ایروان برای پاسخگویی به تقاضا افزایش یافته است. آژانس‌های مسافرتی گفته‌اند که بلیت‌های‌شان را تا اواخر ماه آگوست پیش‌فروش کرده‌اند. تور‌های زمینی و با اتوبوس به مقصد ارمنستان نیز رزرو می‌شوند.

چندین سازمان‌دهنده سفر به ارمنستان می‌گویند برخی از ایرانیان با اتوبوس و کامیون خود را به مرز ارمنستان می‌رسانند و از آنجا به بعد با خودرو به سفرادامه می‌دهند. البته گفته شده که معطلی در مرز ایران و ارمنستان زیاد بوده است.

در میان شهروندان معمولی ایرانی و کارکنان بخش درمان و پزشکان، عصبانیت نسبت به عملکرد دولت در حال افزایش است. برخی از پزشکان خواستار کنار گذاشتن وزیر بهداشت به دلیل سوء مدیریت در مهار بحران کرونا شده‌اند. آنان می‌گویند اگر ایران روابط بهتری با کشور‌های جهان داشت این وضعیت ایجاد نمی‌شد. در این میان، ایرانیانی که به دنبال واکسیناسیون هستند رها شده‌اند؛ از جمله گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

"فهمیه حسینی" ۷۲ ساله کارمند بازنشسته بانک می‌گوید که به مدت چهار ساعت با ده‌ها فرد مسن دیگر در خارج از یک کلینیک در تهران برای دریافت دوز دوم واکسن منتظر بوده اما به آنان گفته شد که دیگر این نوع واکسن وجود ندارد و کلینیک نمی‌تواند وقتی برای تزریق دوز دوم را برای آنان تعیین کند. کمبود واکسن سبب شده برخی از ایرانیان به بازار سیاه روی آورند. یک مدیر ۳۷ سال در شرکتی بازرگانی می‌گوید که قصد خرید غیر قانونی واکنسن استرازنکا را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
5
11
بالاخره بعد از چندین بار این هفته و آن هفته سایت ثبت نام واکسن برای ۶۵ تا ۷۰ ساله ها باز شد من ثبت نام کردم محل تزریق را هم سوال کردند که یک مرکز بهداشت نزدیک به منزل را انتخاب کردم اکنون sms آمد که برای تزریق به محلی حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلو متر با خانه ما فاصله دارد معرفی شد یعنی باید از تقریبا شمال غربی اصفهان به جنوب شرقی بروم یعنی از خانه اصفهان به مصلی اصفهان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
4
31
اخبار صداو سیما جالبه ک میگه جولان کرونا در اروپا ...انگار ملت بازیهای فوتبال اروپا را با اون همه تماشاچی بدون ماسک در ورزشگاههایشان نمیبینن
پاسخ ها
poya
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
عقل مردم به چشمشونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
عقل مردم به چشمشون نیست. کلاهتو در بیار از تو برف ببین چه خبره
poya
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
6
3
پس وضع مالی اکثر مردم خوبه چون از پس سفر واکسیناسیون بر می آیند این واکسن ها در ار منستان استقبالی نداشته و برای اینکه ار تاریخ گذ شته نشود و البته یک کاسبی درست هم از ایرانیان کنند این برنامه به راه انداختند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
تو از کجا می دونی تاریخ گذشتست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
معلومه درد و رنج كرونا نكشيده اي
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
2
3
به خدا واکسن نیاز نیست خیلی از کشورهای ثروتمند هنوز نتونستند مردم خود را راضی کنند تا واکسن بزنند. مردم ما متاسفانه همیشه برای در صف ماندن رتبه اول را دارند و اگر جام زهر هم بخواهند در دنیا به همه بدهند ایرانی ها اولین استفاده کننده خواهند بود البته در صف.
بابا یه ماسک بزنید دستان خود رو هم هر روز با آب و صابون بشویید.
در هنگ کنک تنها 23 درصد از شهروندان این کشور واکسن زده اند آن هم با کلی تبلیغ و جوایز و از این قبیل چیزها توانستند همان 23 درصد را واکسن بزنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
سيد؟؟؟!!!
پس راز مهار و كنترل كرونا در اروپا و امريكا چيه؟؟
بازي فينال جام ملتها را ديدي؟؟
فقط با دست شستن و ماسك به اين مهم رسيده اند؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین