کد خبر: ۷۱۷۷۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
تاثیر کرونا بر قدرت پاسپورت‌های جهان

بهترین پاسپورت‌های جهان/ رتبه ایران

در این میان، ژاپن با دارا بودن پاسپورتی که اتباع آن کشور می‌توانند به ۱۹۳ مقصد جهان بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کنند، در رتبه نخست بهترین پاسپورت‌های جهان قرار دارد.
بهترین پاسپورت‌های جهان/ رتبه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

اگر مسابقه المپیکی علاوه بر رقابت میزبانی ورزشی در مورد پاسپورت برگزار شود نیز ژاپن در آن صدرنشین و برنده خواهد بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شاخص پاسپورت "هنلی" از سال ۲۰۰۶ میلادی به این سو به طور منظم مسافرت پذیرترین پاسپورت یا گذرنامه‌های جهان را رصد کرده و رتبه‌بندی و تحلیل‌های خود را در این باره منتشر می‌کند.

در این میان، ژاپن با دارا بودن پاسپورتی که اتباع آن کشور می‌توانند به ۱۹۳ مقصد جهان بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کنند، در رتبه نخست بهترین پاسپورت‌های جهان قرار دارد.

با این وجود، محدودیت‌های رفت و آمد و سفر در دوره پس از کرونا محدودیت‌هایی را برای سفر مسافران با پاسپورت‌های مختلف ایجاد کرده است.

شبکه خبری "سی ان ان" درباره تاثیر منفی شیوع کرونا بر قدرت و ارزش پاسپورت‌ها می‌نویسد: "در دنیای واقعی دارندگان پاسپورت‌های ژاپنی می‌توانند به کم‌تر از ۸۰ مقصد جهان دسترسی داشته باشند، مشابه تعداد مقصد‌های در دسترس بدون نیاز به اخذ ویزا برای دارندگان پاسپورت عربستان که از لحاظ نظری در رتبه هفتاد و یکم قرار گرفته است.

این در حالی است که در عمل پس از شیوع کرونا دارندگان پاسپورت سعودی تنها می‌توانند به ۵۸ مقصد در جهان سفر کنند.

بهترین پاسپورت‌های جهان/ رتبه ایران

ده پاسپورت برتر در نیمه دوم سال تقریبا بدون تغییر باقی می‌مانند از جمله پاسپورت سنگاپور که در رتبه دوم و کره جنوبی و آلمان که در رتبه سوم قرار دارند.

البته در مورد دارندگان پاسپورت این کشور‌ها نیز بین توانایی مسافرت از نظر نظری و عملی پس از شیوع کرونا تفاوت‌هایی وجود دارد.

دارندگان پاسپورت سنگاپور از لحاظ نظری می‌توانند بدون اخذ ویزا به ۱۹۲ و دارندگان پاسپورت آلمان و کره جنوبی می‌توانند به ۱۹۱ کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کنند. این در حالی است که دارندگان پاسپورت سنگاپور در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن می‌توانند به کم‌تر از ۷۵ مقصد در جهان، بدون نیاز به اخذ ویزا دسترسی داشته باشند که تعداد مقصد‌های مشابه دارندگان پاسپورت قزاقستان محسوب می‌شود که در رتبه هفتاد وچهارم قرار دارد.

"سی ان ان" در ادامه می‌افزاید:"حتی کشور‌هایی که واکسیناسیون کرونا بسیار موفقیت‌آمیز در آن صورت گرفته نیز با محدودیت سفر مواجه هستند. امریکا و بریتانیا در کنار سوئیس، بلژیک و نیوزیلند به طور مشترک در رتبه هفتم قرار گرفته‌اند.

از قدرت پاسپورت تمام این کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو به ویژه پس از شیوع کرونا کاسته شده است.

از لحاظ نظری دارندگان پاسپورت‌های امریکایی و بریتانیایی می‌توانند به ۱۸۷ مقصد جهان بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کنند، اما در عمل در‌های مسافرت تنها ۶۰ مقصد جهان به روی مسافران بریتانیایی و ۶۱ مقصد جهان به روی دارندگان پاسپورت امریکایی باز است که تعداد مقصد مشابه با شاخص رتبه‌بندی ازبکستان و رواندا قلمداد می‌شود.

این شبکه خبری می‌افزاید: "مطابق معمول ده پاسپورت برتر این شاخص در اتحادیه اروپا قرار دارند فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا در رتبه چهارم و اتریش و دانمارک در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند. فرانسه، ایرلند، هلند، پرتغال و سوئد نیز در رتبه ششم قرار گرفته اند. از نظر آزادی سفر، موفقیت بزرگ از آن چین و امارات بوده است.

گذرنامه ایران و بنگلادش در این رتبه‌بندی جهانی یکی از ده ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها را دارند و از نظر سفر بدون ویزا به ۴۱ کشور در رتبه ۱۰۱ قرار دارند.

از سال ۲۰۱۱ میلادی، چین با ۲۲ پله صعود از جایگاه ۹۰ پاسپورت جهانی به ۶۸ ارتقا یافته است. این در حالی است که در این فاصله زمانی جایگاه پاسپورت اماراتی از ۶۵ به ۱۵ ارتقا یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین