کد خبر: ۷۱۸۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
ادامه بارش‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان

چابهار در صدر بارش‌های کشور

در حالی که کشور در اوج گرما و خشکسالی قرار دارد، سیستان و بلوچستان اکنون با بارش‌های سیل‌آسای تابستانی روبه‌روست.
چابهار در صدر بارش‌های کشور
آفتاب‌‌نیوز :

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور نخستین هشدار قرمز جوی این اداره کل در ۱۵ ماه اخیر گفت: با تقویت جریانات مونسون، انتظار می‌رود بر شدت بارش‌های همرفتی در استان افزوده شود به طوری‌که این بارش‌ها سبب طغیان رودخانه‌های محلی، وقوع سیلاب و انسداد برخی محورهای مواصلاتی استان شود.

محسن حیدری اظهار کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی از بعدازظهر پنجشنبه بر شدت فعالیت مونسون هند در مناطق مرکزی، جنوب و جنوب شرق استان افزوده شده‌است. به طوریکه پدیده‌های مخاطره آمیزی مانند رگبار شدید باران، تندباد شدید لحظه‌ای، رعدوبرق شدید و تگرگ روی می‌دهد.

وی افزود: برآورد می‌شود منطقه اثر فعالیت این سامانه شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، تفتان، چابهار، خاش، دشتیاری، دلگان، راسک، کنارک، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، قصرقند، گلشن، مهرستان و نیک شهر باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: مهم‌ترین اثرات مخاطره آمیز پیش روی این مناطق آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه ها، پرآب شدن سدها، انسداد جاده ها، برخورد صاعقه، خسارت دراثر بادشدید موقتی و خیزش گردوخاک با تاکید بر نیمه جنوبی استان و متلاطم شدن دریای عمان است.

حیدری بیان کرد: توصیه می شود در زمان فعالیت این سامانه از ترددهای غیر ضروری به خارج از شهرها خودداری شود.

وی گفت: برای ساکنین مناطق روستایی هم توصیه می‌شود در زمان بارش ها و سایر پدیده‌های مخاطره آمیز از خارج شدن از منزل بپرهیزند و به هیچ عنوان در حاشیه رودخانه‌ها تردد نکنند.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: رفت و آمد در ارتفاعات و چرای دام در شرایط پیش رو ممنوع اعلام می‌شود.

بارش شدید باران در چابهار
معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه چابهار از بارش شدید باران در این شهرستان خبر داد و گفت:بارش ۲ ساعته باران در در یکسال اخیر بی ‌سابقه بود.

رحمدل بامری گفت: بارش باران و وزش باد شدید موجب خسارت جدی به زیرساخت‌های شهری، واحدهای مسکونی، ساختمان‌های اداری و شناورهای صیادی، بازار ماهی فروشان، قطع درختان و تابلوهای شهری شد.

بامری ادامه داد: بارش باران موجب آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، انسداد برخی جاده‌ها، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید موقتی، خیزش گردوخاک می شود که پیش از این نیز جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل و هشدارهای لازم داده شده است.

گرفتار شدن صیادان
وی با بیان اینکه تعدادی از صیادان در توفان و باد در دریا مانده‌اند که تلاش‌ها برای نجات آنان ادامه دارد، بیان کرد: متاسفانه شدت باد به حدی بوده که سقف شیروانی برخی از خانه‌ها و سایبان و تابلوهای شهری و دیوارها به شدت آسیب و دچار خسارت مالی شدید شده و سقف بازار ماهی در رمین نیز ازجا کنده شده است.

فرماندار چابهار گفت: خسارت‌های جدی به زیرساخت‌ها وارده شده که براساس بررسی‌ها و برآوردها اطلاع رسانی خواهد شد.

بامری از شهروندان خواست از تردد در مسیر مسیل‌ها و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها خودداری و همچنین از تردد در ارتفاعات به علت احتمال رعد و برق و وزش باد خودداری کنند.

فرماندار چابهار اضافه کرد: سرعت باد هم بین ۶۰ تا ۸۰ کلیومتر در ساعت و بارندگی حدود ۳۵ میلی متر گزارش شده است. همچنین به ابنیه فنی زیرساخت‌های آب و برق، منازل مسکونی، تاسیسات شهری، ادارات و کشاورزی و راه‌ها خسارت وارد شده است.

طوفان در پلان
شهردار پلان نیز گفت: بارش باران در این شهر ۱۲ میلیمتر بوده که به دلیل قطع درختان و افتادن روی سیم های برق موجب پارگی سیم های برق شده که برق و تلفن و اینترنت تا چندین ساعت قطع شده بود. دادکریم بلوچ گفت: خسارت‌هایی به زیرساخت ها وارد شده و در این خصوص آماده خدمات رسانی به مردم و بررسی مشکلات هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین