کد خبر: ۷۱۸۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴

واکاوی سخنرانی رئیس جمهوری سوریه در مراسم تحلیف

سردبیر روزنامه رای الیوم در تحلیلی به بررسی عمیق سخنرانی رئیس جمهوری سوریه در مراسم تحلیف خود پرداخته و نکات بارز آن را دسته بندی کرده است.
واکاوی سخنرانی رئیس جمهوری سوریه در مراسم تحلیف
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در این تحلیل نوشت: سخنرانی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مراسم تحلیف پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری که با استقبال گسترده مردمی در ۲۶ ماه مه برگزار شد، ایراد کرد، نقشه راهی اندیشیده شده برای پیشرفت سوریه در آینده در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین اعلام شکست عملی طرح آمریکا پیرامون تجزیه سوریه است.

اسد در این سخنرانی برای نخستین بار در طول این ۱۰ سال گذشته که کشورش به دلیل ائتلاف ۶۵ کشور به رهبری آمریکا برای تجزیه سوریه و سرنگونی نظام آن شرایط سختی را پشت سرگذاشت، با اعتماد به نفس بالاتر، آسوده خاطرتر و با ایمان بیشتر به آینده ظاهر شد.

این مساله در بازگشت قدرتمندانه وی برای تاکید بر اصول و ارزش‌های سوریه و ماهیت عربی است که واقعا نایاب شده است. به خصوص که ما در حال حاضر در شرایط عادی سازی و تسلیم شدن در برابر دشمن اسرائیلی در بدترین شکل آن و همچنین ظهور یک عقیده میان اعراب قرارداریم مبنی بر این که عربگرایی دیگر با عصر حاضر و نیازهای آن همخوانی ندارد.

چندین نکته "اساسی" در این سخنرانی اسد وجود دارد که آن را از تمام سخنرانی های قبلی او متمایز می کند:

نکته اول: تاکید بر این که سوریه از هر گونه مقاومت مردمی مسالمت آمیز یا مسلحانه علیه اشغالگران آمریکایی و مزدوران آنها تا زمان آزادسازی تمامی اراضی سوریه و اراضی عربی و بیرون کردن آخرین تروریست حمایت خواهد کرد و چه بسا بمباران موشکی مکرر پایگاه‌های آمریکا در دیرالزور و میدان نفتی العمر و گازی کونیکو سوریه طی دو هفته گذشته اولین گام در این موضوع باشد.

نکته دوم: بازسازی سوریه است که در دهه سیاه گذشته ویران شد. این بازسازی براساس اصولی صورت می گیرد و بارزترین آن این است که قدرت تنها از داخل سوریه تامین می شود، ثبات تنها با تامین امنیت فراهم می‌شود و امنیت شهروندان و انجام اصلاحات از طریق توسعه نه تخریب امکان دارد.

نکته سوم: مبارزه با تمامی اشکال فساد و مجازات افراد فاسد است و همه از جمله ما امیدوارند فساد ریشه کن شود و بدون هیچ گونه استثنایی همه را در برابر محاکمه عادلانه و دستگاه قضایی مستقل شفاف پاسخگو باشند.

نکته چهارم: بحران وخیم اقتصادی است که طبق برآوردهای سازمان ملل ۸۰ درصد مردم سوریه را زیر خط فقر قرار داده است و قطعا راه حل‌های آن در اولویت خواهد بود. ضمن اینکه باید اشاره کرد این فقر علاوه بر فساد و احیانا سوء مدیریت، دو دلیل اصلی دارد و آن محاصره اقتصادی گرسنگی و وجود حدود ۴۰-۶۰ میلیارد دلار وجوه بلوکه شده سوریه در بانک های لبنان هستند. علاوه بر مطالب گفته شده به نظر می‌رسد ارزش لیره سوریه بالاتر از لیره لبنان است و ارزش واحد پولی این کشور در چند روز آینده هم به دلیل تشدید بحران تشکیل دولت جدید در لبنان در پی کناره گیری سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور سقوط خواهد کرد.

نکته پنجم این است که "هیچ جدایی میان مساله فلسطین و مساله سوریه وجود ندارد، فلسطین نزدیکترین مساله به سوریه است و تعهد دمشق به آن ثابت است و شرایط این تعهد را تغییر نمی‌دهد".

این موضع گیری سوریه در اوج بحران هم دیده شد؛ وقتی که اسد به درخواست سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص تجهیز نوار غزه و گروه‌های مقاومت فلسطین به موشک‌های ضد تانک کورنیت پاسخ داد. موشک‌هایی که از هرگونه یورش اسرائیل به نوار غزه تحت محاصره ممانعت کرد.

نکته ششم تاکید مجدد بر روحیه تسامح، گذشت، آشتی و استقبال از تمامی سوری‌هایی است که فریب خورده، علیه کشور خود به خدمت گرفته شده اند و به کشور و ارتش از پشت خنجر زده اند.

سوریه به یکی از اعضای اصلی و بنیانگذار محور مقاومت تبدیل شده است که در حال حاضر در منطقه قویترین است. محوری که در درجه نخست در بیشتر موارد بر تسلیحات (موشک) و متحدان قدرتمند خود (چین، روسیه و ایران) متکی است که ظرف پنج تا حداکثر ۱۰ سال دیگر آمریکا و هژمونی اقتصادی و نظامی آن را در جهان سرنگون می کنند. شاید سفر وزیر امور خارجه چین به دمشق برای اولین بار در سالهای گذشته که شنبه وارد سوریه شد، یکی از ثمرات بلوک جدید نوظهور جهانی باشد که توازن قدرت را در بام جهان تغییر داده و همه معادلات موجود از صد سال پیش را دگرگون می‌کند.

اشغالگری آمریکا در اراضی سوریه در حال نزدیک شدن به پایان خود است و همانطور که اشغالگری آمریکا در افغانستان با شکست و تحقیر به پایان رسید، در سوریه و عراق نیز سریعتر از آنچه خیلی‌ها تصور می کنند به همان سرنوشت دچار خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین