کد خبر: ۷۱۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

فرانسه: بازگشایی منطقه واروشا از سوی ترکیه فتنه انگیز است

وزارت خارجه فرانسه بازگشایی منطقه نظامی واروشا در قبرس شمالی از سوی ترکیه را مورد انتقاد قرار داد.
فرانسه: بازگشایی منطقه واروشا از سوی ترکیه فتنه انگیز است
آفتاب‌‌نیوز :

 وزارت خارجه فرانسه اقدام ترکیه در بازگشایی منطقه نظامی واروشا و تبدیل آن به منطقه‌ای غیرنظامی را هدف انتقاد قرار داد.

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد فرانسه عمیقا از این اقدام یک جانبه که فاقد هماهنگی بوده و فتنه انگیز است، ابراز تاسف می‌کند. این اقدام موجب کاهش اعتماد لازم برای از سرگیری فوری مذاکرات برای حل و فصل عادلانه و پایدار مسئله قبرس می‌شود.

فرانسه همچنین رئیس جمهور ترکیه را به دلیل پیشنهاد راه حل دو کشور برای این منطقه نظامی به تحرک آفرینی متهم کرد.

پیشتر نیز وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم ترکیه برای تبدیل کردن منطقه نظامی «واروشا» در قبرس شمالی به منطقه‌ای غیرنظامی را محکوم کرد و گفت که این امر خلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است.

طی سفر اخیر رجب طیب اردوغان به قبرس شمالی، ارسین تاتار، رئیس جمهور ترک این کشور اعلام کرد که قصد دارد این شهر حصارکشی شده را برای اسکان مردم مجدداً بازگشایی کند. این تصمیم نیکوزیا انتقاد شدید یونانی نشین‌های قبرس را به همراه داشت و آن‌ها آنکارا را به سازماندهی زمین خواری متهم کردند.

بخش شمالی قبرس عمدتا میزبان اتباعی با اصالت ترک است و آنکارا قصد دارد تا با حمایت از ایجاد کشوری مستقل نفوذ خود را در دریای مدیترانه افزایش دهد.

استراحتگاه متروکه «واروشا» از زمان جنگ ۱۹۷۴ به منطقه‌ای نظامی تبدیل شد. مردم را از آنجا تخلیه کردند و به هیچ کس اجازه ورود داده نشد. به همین ترتیب، واروشا طبق قطعنامه ۱۹۸۴ توسط شورای امنیت سازمان ملل محافظت می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین