کد خبر: ۷۱۹۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

چگونه از کولر خودرو استفاده کنیم؟

هوا گرم شده است و ما مجبور به استفاده از کولر خودروایم و به همین دلیل باید نکاتی برای سلامت خودمان و بهره‌وری کولر خودرو بدانیم.
چگونه از کولر خودرو استفاده کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

گرم‌شدن کره زمین و گرمای طاقت‌فرسایی که این روزها به سراغمان آمده، هشداری است که سال‌ها قبل با آن مواجه بودیم و متاسفانه بی‌توجه از آن عبور کردیم. در این شرایط نیاز به استفاده از سیستم‌های سرمایشی در منزل و خودرو بیشتر احساس می‌شود که اگر چنین نکنیم، دچار گرمازدگی می‌شویم. بنابراین باید با برنامه‌ریزی از سیستم تهویه خودرو به بهترین شکل استفاده کنیم تا ضمن خنک‌کردن اتاقک خودرو به سلامت ما و موتور آن هم آسیبی وارد نشود.

در ادامه به نکاتی برای حفظ سلامت خودمان و خودرویمان اشاره می‌کنیم:

داشبورد خودرو، صندلی، اجزای کولر و به طور کلی همه اشیای خودرو از پلاستیک ساخته شده است که در محیط در بسته ماده‌ای سمی و سرطان‌زا به نام «بنزن» تولید می‌کند. زمانی که شما داخل خودرو می‌نشینید با روشن‌کردن کولر، گاز سمی به طور مستقیم وارد ریه‌های شما می‌شود. بنابراین برای حفظ سلامتی هنگام سوارشدن به خودرو قبل از روشن کردن کولر، پنجره‌ها را پایین بکشید تا هوای گرم داخل از خودرو خارج شود.

جالب است بدانید بنزن علاوه بر ایجاد سرطان، موجب کم‌خونی و کاهش گلبول‌های سفید خون می‌شود و احتمال سرطان خون را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند موجب سقط جنین در زنان باردار شود و به کلیه‌ها و کبد آسیب برساند.

سطح بنزن قابل قبول در داخل خانه برابر با ۵۰ میلی‌گرم در هر ۹ صدم متر مربع است. سطح بنزن در یک خودروی پارک‌شده در داخل خانه، با پنجره‌های بسته شامل ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم بنزن یعنی هشت برابر سطح قابل قبول است. خودروی پارک‌شده در آفتاب با دمای بالای ۱۶ درجه سانتی‌گراد، سطح بنزن بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌گرم، یعنی ۴۰ برابر سطح قابل قبول است. (با توجه به افزایش دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد این روزها قطعا این مقدار چندین برابر می‌شود.)

در ابتدای فصل گرما از سالم‌بودن کولر مطمئن شوید و فشار گاز آن را کنترل کنید، زیرا کولر خودرو مکان مناسبی برای رشد باکتری و قارچ است بنابراین از تمیز بودن فیلتر کولر مطمئن شوید.

تا آن‌جا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید.

هنگام سوارشدن به خودرو ابتدا شیشه‌ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون کولر روشن کنید.

وقتی کولر مشغول کار است ـ به‌ خصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر - قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، به‌ویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌دلیل پدال گاز را فشار ندهید.

هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌هایی با شیب تند، کولر را چند دقیقه خاموش یا از درجات کمتر آن استفاده کنید.

بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌شود.

بهترین شرایط، قرار دادن کولر خودرو در حالت خودکار است و تنظیم دریچه‌های کولر باید به صورتی باشد که باد کولر مستقیم به صورت نخورد.

زمانی که در هوای آلوده تردد می‌کنید به دلیل آلودگی هوا بهتر است که کولر در حالت گردش داخلی قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین