کد خبر: ۷۱۹۱۲۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

سرعت ساخت آزادراه تهران - شمال بخاطر کمبود سیمان کُند شد

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: به دلیل بروز مشکلاتی در بازار سیمان و کمبود آن، سرعت ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال به دلیل داشتن پل و تونل‌های متعدد کاهش یافته است.
سرعت ساخت آزادراه تهران - شمال بخاطر کمبود سیمان کُند شد
آفتاب‌‌نیوز :

خدایار خاشع با توقف برخی پروژه‌های عمرانی به دلیل کمبود سیمان اظهار کرد: تعدادی از پروژه‌های آزادراهی در یک ماه اخیر به شدت با مشکل سیمان مواجه شده است. در حال حاضر در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بیش از یک هفته است که با ۲۰ درصد ظرفیت در حال پیشروی است؛ به گفته یکی از پیمانکاران این آزادراه، در ۱۰ روز گذشته فقط به دلیل کمبود سیمان، حجم فعالیت ساخت و ساز به ۲۰ درصد ظرفیت رسیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه گذار در آزادراه‌ها ادامه داد: سیمان اصلاً به ما تحویل نمی‌دهند و به سختی می‌توانیم سیمان تهیه کنیم؛ بنیاد مستضعفان خودش کارخانه‌های تولید سیمان دارد ولی تعدادی از آنها می‌گویند تولید آنها به دلیل قطع برق، متوقف شده است.

وی با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا یادآور شد: کشف قیمت سیمان در بورس کالا سبب شد تا قیمت‌ها و هزینه‌های احداث آزادراه‌ها کمی افزایش یابد.

خاشع تصریح کرد: به گفته شرکت پیمانکار آزادراه تبریز-مرند، فاصله این پروژه تا سیمان آذربایجان شرقی، ۵۰۰ متر است؛ این شرکت سیمانی، قبل از عرضه این محصول در بورس کالا، هزینه هزار تن سیمان را از پیمانکار پروژه دریافت می‌کند؛ اما بعد اعلام کرد که حاضریم پول واریزی را به پیمانکار برگردانیم ولی به جای آن از بورس کالا سیمان خریداری کنند؛ فعالیت پروژه در این آزادراه به ۲۰ درصد ظرفیت رسیده و در بخش ساخت ابنیه (پل‌ها، تونل‌ها، آبراه‌ها و…) برای یک ماه متوقف شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط دوشنبه‌ها در بورس کالا نوبت عرضه سیمان است و به دلیل محدودیت عرضه و زیاد بودن متقاضی خرید، به برخی از پیمانکاران سیمان نمی‌رسد.

این فعال صنعت راهسازی با اشاره به مشکلات پیمانکاران آزادراه‌ها در تهیه سیمان از کارخانه‌های مختلف در روزهای اخیر گفت: برخی استانداران اجازه خروج محصولات تولید شده در شرکت‌های سیمانی آن استان را نمی‌دهند و می‌گویند باید در سطح همان استان به مصرف برسد.

خاشع با تأکید بر اینکه بازار سیمان در روزهای اخیر به کام دلالان شده بیان کرد: در بیش از یک ماهه اخیر، قیمت سیمان فله دو و نیم برابر شده و از هر تن ۳۲۰ هزار تومان در نیمه نخست خرداد به ۸۰۰ هزار تومان در هر تن طی روزهای اخیر رسیده است که برای پروژه آزادراه تبریز-مرند بوده است.

وی تأکید کرد: فصل فعالیت عمرانی برای تعدادی از استان‌ها بخصوص در شمال و شمال غرب کشور محدود است و فقط نیمی از سال را می‌توان کار عمرانی کرد؛ اما یک ماه از بهترین فرصت اجرای پروژه از پیمانکاران گرفته شده است؛ در بخش‌هایی از آزادراه تهران-شمال، دمای هوا تا ۲۶ درجه زیر صفر در نیمه دوم سال می‌رسد.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه گذار در آزادراه‌ها با اشاره به فعالیت کارخانه‌های تولید بتن آماده در تهران تا ۱۰ درصد ظرفیت گفت: برخی سازندگان بتن آماده می‌گویند سیمان را آزاد خریداری کرده و در بَچینگ ما تخلیه کنید تا به شما بتن بدهیم.

وی متذکر شد: وقتی پروژه‌های آزادراهی طولانی شود، سرمایه گذار منصرف می‌شود و پروژه نیز توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

خاشع گفت: قرار است به زودی تولید سیمان در کارخانه‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان از سر گرفته شود و مشکل کمبود سیمان در آزادراه تهران-شمال که کارفرمای اصلی این آزادراه است، برطرف شود. بنیاد مستضعفان به پیمانکاران این پروژه سیمان می‌دهد و هزینه آن را از کارکردها کسر می‌کند.

وی در خصوص میزان مصرف سیمان در آزادراه‌ها تصریح کرد: در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال که بخش زیادی از مسیر را تونل و پل و دیگر ابنیه تشکیل می‌دهد، مصرف سیمان بسیار بالاست؛ در دیگر پروژه‌های آزادراهی نیز به تناسب محل فعالیت و الزام به ساخت دیوار نگهدارنده، آبرو، پل و سایر ابنیه، میزان مصرف سیمان متغیر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
0
4
داداش مگه قبلا" سرعتش چقد بود که حالا کند شده
صفر صفره دیگه چه با سیمان چه بدون سیمان
بیدل
|
Germany
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
4
دنبال بهانه هستند سی و پنج سال که سیمان فراوان بود چه کاری انجام داده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
2
مگر این ازادراه پارسال راه نیفتاد؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
1
حالا 20 سال بشه 21 سال توفیری برای مردم نداره.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
2
با آن سرعت زیاد از کیفیت کار کم می شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین