کد خبر: ۷۱۹۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به اظهارات روحانی درباره برجام و تحریم‌ها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: طبق گزارش رسمی وزارت خارجه؛ گفتگوهای رسمی بین ایران و کشورهای ۱+۴ در وین از ۱۳ فروردین آغاز شده و از این جهت ادعای آقای روحانی مبنی بر اینکه در اسفند امکان رفع تحریم‌ها وجود داشته، زیر سوال است.
واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به اظهارات روحانی درباره برجام و تحریم‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفضل عمویی، در خصوص اظهارات رئیس جمهور درباره قانون اقدام راهبردی مجلس گفت: این قانون با هدف فشار بر کشورهای غربی برای بازگشت به تعهدات خویش طراحی شد و بر همین اساس در این قانون مهلتی برای اقدامات آن‌ها درنظر گرفته شد از جمله اینکه در زمان تصویب تا اسفند ماه سال ۹۹ فرصت داشتند که تحریم‌ها را لغو کنند که در تاریخ ۵ اسفند ماه، اجرای داوطبانه پروتکل الحاقی را متوقف کردیم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر همین اساس کشورهای غربی از جمله آمریکایی‌ها حاضر نبودند که تحریم‌ها را بردارند حتی در مذاکرات فعلی طبق گزارشی که وزیر امور خارجه داد بیش از ۵۰۰ مورد از تحریم‌ها باقی مانده است. ادعای اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها آماده بودند که تحریم‌ها برداشته شود، ادعای بی مبنایی است و سوال این است که برچه اساسی رییس جمهور این ادعا را طرح کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: گفتگوهای رسمی بین ایران و کشورهای ۱+۴ در وین که شش دوره آن برگزار شده است، پیرو مذاکراتی بود که از ۱۳ فروردین ماه آغاز شد. در واقع پیش از این زمان، موضوعی برای مذاکره وجود نداشت. از این جهت ادعایی که طرح شده که اسفند ماه امکان رفع تحریم‌ها وجود داشته است، زیر سوال است که بر چه مبنایی است و چگونه و براساس چه مستنداتی چنین پیشنهادی به ایران وجود داشته است؟

عمومی تاکید کرد: حتی در گزارش رسمی وزیر امورخارجه به مجلس که درخصوص برجام ارائه شده نیز به صراحت آمده است مذاکرات از فروردین ۱۴۰۰ شروع شده است. پس رییس جمهور با چه سند و مدرکی ادعا می‌کند که مذاکرات در اسفند ماه به نتیجه رسیده است؟

وی افزود: البته از دید ما، از همان ابتدایی که آقای بایدن وارد کارزار انتخاباتی شد، حاضر نبود که بازگشت بدون شرط به برجام را بپذیرد بلکه شروطی را تعیین کرد از جمله اقدام اولیه ایران و ماندن تحریم‌هایی که به موضوع هسته‌ای مرتبط نیست. همچنین بنا داشت فشار مضاعفی را بر ایران در موضوعات غیر هسته‌ای طراحی کند، از این جهت فشار آمریکایی‌ها همچنان باقی است و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به اهداف خود رسیده است از جمله اینکه برنامه هسته‌ای ما را تقویت کرده و آن‌ها را در فشار زمانی قرار داده است برای اینکه حقوق ملت ایران را بپذیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین