کد خبر: ۷۱۹۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

این "عینک آفتابی" را بزنید!

یک فوق تخصص جراحی چشم با تاکید بر لزوم استفاده از عینک آفتابی برای همه افراد، توصیه کرد، افراد حتما از عینک های استاندارد با رنگ و اندازه مناسب استفاده کنند.
این
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر جلیل امیدیان تاکید بر ضرورت استفاده از عینک آفتابی گفت: متاسفانه برخی افراد عینک آفتابی را وسیله غیرضروری می دانند، درحالیکه استفاده از عینک برای محافظت چشم در برابر اشعه UV خورشید ضروری است.

وی افزود: قرارگیری طولانی مدت در برابر نورآفتاب، بویژه در زمان ظهر و افزایش شدت تابش نورخورشید موجب آسیب به چشم شده و می تواند عوارض متعددی بر روی قرنیه و شبکیه چشم ایجاد کند.

امیدیان گفت: همچنین به دلیل نازک بودن پلک چشم، تابش نورخورشید در طولانی مدت می تواند موجب پدیدار شدن ضایعات بدخیم روی آن شود.

این چشم پزشک تاکید کرد: استفاده از عینک آفتابی برای محافظت چشم بسیار ضروری است و توصیه می شود افراد حتما در ساعات 10 صبح تا 16 ظهر که بیشترین میزان تابش خورشید را شاهد هستیم، حتما از عینک آفتابی استفاده کنند.

امیدیان خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل عدم استفاده بیشتر افراد از عینک آفتابی موارد آب مروارید و آسیب های قرنیه و شبکیه چشم به شدت بالا بود، اما با رواج استفاده از عینک آفتابی امروزه این آسیب ها تا حد زیادی در جامعه کم شده است، بنابراین افراد باید متوجه ضرورت استفاده از این وسیله باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر لزوم استفاده از عینک آفتابی در روزهای ابری هم تاکید کرد و افزود: اشعه UV خورشید به راحتی از ابرها عبور می کند، بنابراین توصیه می شود افراد برای محافظت چشم در برابر این اشعه در روزهای ابری هم از عینک آفتابی استفاده کنند.

امیدیان در ادامه در خصوص عینک آفتابی مناسب و ویژگی های آن، با تاکید بر استفاده از عینک آفتابی استاندارد، گفت: توصیه می شود عینک آفتابی حتما از مراکز معتبر خریداری شده و UV آن حدود 400 باشد.

وی افزود: دستگاه هایی در مراکز چشم پزشکی و عینک فروشی های معتبر وجود دارد که میزان UV عینک را اندازه گیری می کند و افراد می توانند نسبت به استاندارد بودن عینک مطمئن شوند.

این فوق تخصص جراحی چشم بهترین رنگ عینک آفتابی را "خاکستری" دانست و افزود: رنگ های دیگر مانند قرمز و سایر رنگ‌های فانتزی به برخی طول موج ها اجازه عبور می دهند، بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود. از طرفی این رنگ موجب می شود که افراد رنگ های طبیعی محیط را درک نکرده و دید آنها را دچار مشکل کند، اما رنگ خاکستری رنگی خنثی بوده که تاثیری در تغییر دید آنها ندارد.

امیدیان در خصوص اندازه عینک نیز، عینک های با قاب بزرگ را مطلوب تر دانست و افزود: اندازه عینک باید بگونه ای باشد که حفره چشم را به خوبی پوشش دهد.

وی افزود: حتی توصیه می شود دسته های عینک نیز پهن بوده تا از ورود نور خورشید از کناره های عینک به داخل حفره چشم جلوگیری کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین