کد خبر: ۷۱۹۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد

بیش از یک‌ میلیون نفر در جهان، قربانیِ حوادث طبیعیِ ۵ سال گذشته

سازمان جهانی هواشناسی که ده‌ها سال است داده‌های آب و هوایی را بررسی می‌کند می‌گوید: تغییرات آب و هوایی چه با افزایش حوادث طبیعی و چه با تأثیر بر اقتصاد، بر زندگی انسانها تأثیرات شدید برجا می‌گذارد.
بیش از یک‌ میلیون نفر در جهان، قربانیِ حوادث طبیعیِ ۵ سال گذشته
آفتاب‌‌نیوز :

بنا بر تجزیه و تحلیل سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، بیش از یک میلیون نفر در پنج سال گذشته در پیامدهای ناشی از خشکسالی، طوفان، سیل و گرمای شدید جان باخته‌اند.

این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد: طبق بررسی داده‌های سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، ۶۵۰هزار نفر جان خود را بر اثر خشکسالی از دست داده‌اند.

نزدیک به ۵۸۰ هزار نفر نیز قربانی طوفان‌ شده‌اند. علاوه بر اینها سیل‌ نیز جان تقریبا ۵۹ هزار کودک، زن و مرد را گرفته است.

همچنین گرمای بیش از حد ۵۶ هزار نفر دیگر را به کام مرگ کشیده است.

طبق این بررسی، طوفان و سیل به ترتیب با وارد آوردن ۴۴۰ و ۱۰۰ میلیارد یورو خسارت، بیشترین آسیب ناشی از حوادث طبیعی را برجای گذاشته اند.

برهمین اساس پرضررترین حادثه غیرمترقبه طبیعی در ۵۰ سال گذشته در اروپا مربوط به سیل‌ رودخانه‌های آلمان در سال ۲۰۰۲ و به‌ویژه سیل رودخانه البه (Elbe) می‌شود.

پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید، مدت‌هاست مشخص شده که تغییرات آب و هوایی اثر تشدیدکننده‌ای بر حوادث طبیعی دارد.

او می‌افزاید، مانند آن چه که در جریان سیل اخیر در آلمان و سایر کشورهای اروپایی شاهد آن بودیم، بارش باران‌های سیل‌آسا افزایش یافته و این حوادث نشان داده که هیچ منطقه‌ای در کره زمین از این سوانح در امان نیست.

در عین حال هجوم امواج گرما در آمریکای شمالی نیز که اخیرا اتفاق افتاده به پای تغییرات اقلیمی نوشته می‌شود.

بنابر گزارش دویچه وله، تالاس گفت: بارش باران‌های شدید از این پس بیش‌تر خواهد شد. چرا که پدیده "زمین‌گرمایی"، هوای اطراف کره زمین را گرم‌تر کرده و بر رطوبت آن می‌افزاید به این معنا که به هنگام طوفان، باران بیش‌تری باریده و امکان جاری شدن سیل افزایش می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین