کد خبر: ۷۱۹۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲

۱۰ سازه شگفت‌انگیز جهان را بشناسید + تصاویر

دراین گزارش درمورد پل ها، تونل‌ها و یا راه آهن‌هایی صحبت می‌کنیم که بر روی نقاط زلزله خیز ساخته شده اند.
۱۰ سازه شگفت‌انگیز جهان را بشناسید + تصاویر
آفتاب‌‌نیوز :

آدمیزاد به طور ذاتی کنجکاو و در پی خلق شگفتی‌های جدید است و از روزی که پا بر زمین نهاده تا به امروز مشغول به ساخت ابزار و وسایل مختلفی برای آسایش هرچه بیشتر در زندگی بوده است. اینجا نمی‌خواهیم به اختراعات و شگفتی‌هایی که در گذشته به دست بشر ساخته شده بپردازیم و فقط ۱۰ نمونه از شگفت آورترین ساخته‌های مهندسی مدرن را بررسی می‌کنیم. اینجا درمورد پل ها، تونل‌ها و یا راه آهن‌هایی صحبت می‌کنیم که بر روی نقاط زلزله خیز ساخته شده اند و از شاهکار‌های مهندسی جهان محسوب می‌شوند و خط‌های ارتباطی بین کشور‌ها هستند. مهارت انسان‌ها در کنار پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده انسان‌ها خیلی راحت‌تر به رویا‌هایی که در ذهن دارند دست پیدا کنند.

سد سه دره

سد سه‌دره یا سد سه دهانه، یکی از بزرگ‌ترین سد‌های جهان است که بر روی رود یانگ‌تسه در چین ساخته شده‌است. نیروگاه برقابی ساخته‌شده در این سد، بزرگ‌ترین نیروگاه جهان (در بین همهٔ انواع نیروگاه‌ها) است و از نظر برق تولیدی سالیانه بعد از سد ایتایپو در رتبه دوم قرار دارد.

کار ساخت بدنهٔ این سد، در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید، ولی هنوز همهٔ توربین‌های آن نصب نشده‌اند. پس از تکمیل، نیروگاه این سد شامل ۳۲ ژنراتور هر یک با توان ۷۰۰ مگاوات خواهد بود.

این سد علاوه بر تولید برق، ظرفیت کشتی رانی رودخانه یانگ‌تسه را افزایش داده و همچنین پتانسیل وقوع سیل در پایین‌دست را به‌کمک فراهم کردن فضای ذخیره سیل کاهش داده است. دولت چین به این پروژه به عنوان یک موفقیت تاریخی، اجتماعی، اقتصادی نگاه می‌کند. توربین‌های بزرگ بسیار پیشرفته نیروگاه این سد گامی به سوی کاهش انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای است.
سد سه دره سد سه‌دره یا سد سه دهانه، یکی از بزرگ‌ترین سد‌های جهان است که بر روی رود یانگ‌تسه در چین ساخته شده‌است. نیروگاه برقابی ساخته‌شده در این سد، بزرگ‌ترین نیروگاه جهان (در بین همهٔ انواع نیروگاه‌ها) است و از نظر برق تولیدی سالیانه بعد از سد ایتایپو در رتبه دوم قرار دارد. کار ساخت بدنهٔ این سد، در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید، ولی هنوز همهٔ توربین‌های آن نصب نشده‌اند. پس از تکمیل، نیروگاه این سد شامل ۳۲ ژنراتور هر یک با توان ۷۰۰ مگاوات خواهد بود. این سد علاوه بر تولید برق، ظرفیت کشتی رانی رودخانه یانگ‌تسه را افزایش داده و همچنین پتانسیل وقوع سیل در پایین‌دست را به‌کمک فراهم کردن فضای ذخیره سیل کاهش داده است. دولت چین به این پروژه به عنوان یک موفقیت تاریخی، اجتماعی، اقتصادی نگاه می‌کند. توربین‌های بزرگ بسیار پیشرفته نیروگاه این سد گامی به سوی کاهش انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای است.
پل میلو

پل میلو بلندترین پل جاده‌ای جهان به ارتفاع ۳۴۳ متر است که در بالای رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد. این پل توسط میشل ویرلوژو (مهندس سازه) و نورمن فاستر (معمار) طراحی و در دسامبر سال ۲۰۰۴ توسط ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه افتتاح شد.

جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر از مقاطع فولادی در ۸ دهنه با عرض ۳۲ متر و فاصله متوسط ۳۴۲ متر بین هر ستون تشکیل شده است. این جاده بیش از ۳۶،۰۰۰ تن وزن داشته و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به حساب می‌آید. جاده پل شیبی ۳٪ از جنوب به شمال طی کرده و همچنین انحنایی به شعاع ۲۰ کیلومتر در سطح را به دلیل ایجاد زاویه دید بهتر برای رانندگان داراست.

جاده پل بر روی ۷ ستون بتنی که ارتفاع آن‌ها از ۷۷ تا ۲۴۶ متر متغیر است قرار گرفته است. ضخامت ستون‌ها در پی ۲۴٫۵ متر بوده که در نهایت به ۱۱ متر ختم می‌شود. هر کدام از ستون‌ها نگهدارنده دکلی ۸۷ متری است که ۷۰۰ تن وزن دارد.
پل میلو پل میلو بلندترین پل جاده‌ای جهان به ارتفاع ۳۴۳ متر است که در بالای رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد. این پل توسط میشل ویرلوژو (مهندس سازه) و نورمن فاستر (معمار) طراحی و در دسامبر سال ۲۰۰۴ توسط ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه افتتاح شد. جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر از مقاطع فولادی در ۸ دهنه با عرض ۳۲ متر و فاصله متوسط ۳۴۲ متر بین هر ستون تشکیل شده است. این جاده بیش از ۳۶،۰۰۰ تن وزن داشته و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به حساب می‌آید. جاده پل شیبی ۳٪ از جنوب به شمال طی کرده و همچنین انحنایی به شعاع ۲۰ کیلومتر در سطح را به دلیل ایجاد زاویه دید بهتر برای رانندگان داراست. جاده پل بر روی ۷ ستون بتنی که ارتفاع آن‌ها از ۷۷ تا ۲۴۶ متر متغیر است قرار گرفته است. ضخامت ستون‌ها در پی ۲۴٫۵ متر بوده که در نهایت به ۱۱ متر ختم می‌شود. هر کدام از ستون‌ها نگهدارنده دکلی ۸۷ متری است که ۷۰۰ تن وزن دارد.
 ورزشگاه ملی پکن

استادیوم ملی پکن همچنین مشهور به آشیانه پرنده، نام استادیوم اصلی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ است که مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک پکن در آنجا برگزار شد.

این استادیوم که با هزینه‌ای معادل ۴۲۳ میلیون دلار ساخته شده است، به عنوان بزرگترین سازه فلزی جهان محسوب می‌گردد.

آشیانه پرنده، به همراه مکعب آب، یکی از دو ورزشگاهی است که به واسطه شیوه طراحی، به نماد‌های شهر پکن تبدیل شده است. ساخت این ورزشگاه در اواخر دسامبر ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد.
ورزشگاه ملی پکن استادیوم ملی پکن همچنین مشهور به آشیانه پرنده، نام استادیوم اصلی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ است که مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک پکن در آنجا برگزار شد. این استادیوم که با هزینه‌ای معادل ۴۲۳ میلیون دلار ساخته شده است، به عنوان بزرگترین سازه فلزی جهان محسوب می‌گردد. آشیانه پرنده، به همراه مکعب آب، یکی از دو ورزشگاهی است که به واسطه شیوه طراحی، به نماد‌های شهر پکن تبدیل شده است. ساخت این ورزشگاه در اواخر دسامبر ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد.
پل آکاشی کای کیو

پل آکاشی کای کیو، شناخته شده به نام پل مروارید، با دهانه مرکزی به طول ۱۹۹۱ متر بزرگترین دهانه مرکزی را در بین پل‌های معلق در اختیار دارد، این پل در ژاپن قرار دارد و در سال ۱۹۹۸ میلادی ساخته شده است. این پل با گذشتن از روی تنگه آکاشی، شهر کوبه در هونشو را به ایوایا درجزیره آواجی متصل می‌کند.

این پل سه دهنه دارد. دهنه مرکزی ۱۹۹۱ متر و دو قسمت دیگر نیز هر کدام ۹۶۰ متر است. این پل در کل ۳۹۱۱ متر درازا دارد. در واقع در طراحی‌ها دو دهنه با طول ۱۹۹۰متر در کنار هم بودند، ولی زمین‌لرزه کوبه در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ دو دهنه را جابه جا کرد (در آن زمان فقط دو دهنه ساخته شده بود) طوری که ۱ متر به طول هریک اضافه شد. این پل با سیستم تیر نگهدارنده‌ی دو مفصلی طراحی شده که این ساختار به آن اجازه‌ی مقاومت در برابر باد تا سرعت ۲۸۶ کیلومتر بر ساعت، زلزله تا اندازه ۸٫۵ در مقیاس ریشتر و جریان آب دریا، را می‌دهد.
پل آکاشی کای کیو پل آکاشی کای کیو، شناخته شده به نام پل مروارید، با دهانه مرکزی به طول ۱۹۹۱ متر بزرگترین دهانه مرکزی را در بین پل‌های معلق در اختیار دارد، این پل در ژاپن قرار دارد و در سال ۱۹۹۸ میلادی ساخته شده است. این پل با گذشتن از روی تنگه آکاشی، شهر کوبه در هونشو را به ایوایا درجزیره آواجی متصل می‌کند. این پل سه دهنه دارد. دهنه مرکزی ۱۹۹۱ متر و دو قسمت دیگر نیز هر کدام ۹۶۰ متر است. این پل در کل ۳۹۱۱ متر درازا دارد. در واقع در طراحی‌ها دو دهنه با طول ۱۹۹۰متر در کنار هم بودند، ولی زمین‌لرزه کوبه در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ دو دهنه را جابه جا کرد (در آن زمان فقط دو دهنه ساخته شده بود) طوری که ۱ متر به طول هریک اضافه شد. این پل با سیستم تیر نگهدارنده‌ی دو مفصلی طراحی شده که این ساختار به آن اجازه‌ی مقاومت در برابر باد تا سرعت ۲۸۶ کیلومتر بر ساعت، زلزله تا اندازه ۸٫۵ در مقیاس ریشتر و جریان آب دریا، را می‌دهد.
 آسانسور بیلونگ

بیلونگ بلندترین و سنگین‌ترین آسانسور در فضای باز محسوب می‌شود. این آسانسور در چین ساخته شده و به هزار اژد‌ها شهرت دارد. ارتفاع آن به ۳۳۰ متر میرسد و مدت زمانی که از روی زمین به بالا برده می‌شوید فقط ۲ دقیقه به طول می‌انجامد البته در هربار قابلیت جابجایی ۵۰ نفر را دارد. این پروژه از سال ۱۹۹۹ شروع شد و در سال ۲۰۰۲ برای عموم بازگشایی شد.
آسانسور بیلونگ بیلونگ بلندترین و سنگین‌ترین آسانسور در فضای باز محسوب می‌شود. این آسانسور در چین ساخته شده و به هزار اژد‌ها شهرت دارد. ارتفاع آن به ۳۳۰ متر میرسد و مدت زمانی که از روی زمین به بالا برده می‌شوید فقط ۲ دقیقه به طول می‌انجامد البته در هربار قابلیت جابجایی ۵۰ نفر را دارد. این پروژه از سال ۱۹۹۹ شروع شد و در سال ۲۰۰۲ برای عموم بازگشایی شد.
 جزایر نخلی

جزیره‌های نخلی سه مجمع الجزایر ساخت بشر است که در شهر دبی، امارات متحده عربی در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. این سه جزیره که به شمایل یک درخت نخل هستند، نخل جمیرا، نخل دیره و نخل جبل علی نام دارند. کاربرد این جزایر مسکونی، سرگرمی و تجاری است. با تکمیل این پروژه، ۵۲۰ کیلومتر به خط ساحلی دبی اضافه خواهد شد و بیش از ۱۰۰ هتل لوکس، ۱۰،۰۰۰ ویلای لوکس ساحلی، ۵،۰۰۰ آپارتمان و همچنین ده‌ها پارک آبی، مارینا، رستوران، مرکز خرید، امکانات تفریحی و ورزشی، اسپا، سینما و مراکز ویژهٔ غواصی را به وجود می‌آورد.

نخل جمیرا دارای ۱۷ شاخهٔ عظیم است که توسط یک حصار ۱۲ کیلومتری حفاظت شده می‌باشد. ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۱ آغاز شده و در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید. مساحت این جزیره ۵ در ۵ کیلومتر است و دارای ۸۶۰ ویلای ساحلی است. نخل دیره بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر از مجموعهٔ جزیره‌های نخلی دبی است و بیش از ۸،۰۰۰ ویلای مسکونی و لوکس بر روی آن ساخته خواهد شد که هر کدام دسترسی خصوصی به ساحل خواهند داشت. نخل جبل علی ۵۰٪ از جمیرا بزرگ‌تر است و شامل ۶ مارینا (ساحل تفریحی)، یک پارک آبی، دهکده دریا و موج‌شکن‌ها است. این جزیره دارای ۱۷ شاخه است. لازم به ذکر است که هنوز هم ساخت این جزایر به طور کامل به پایان نرسیده است.
جزایر نخلی جزیره‌های نخلی سه مجمع الجزایر ساخت بشر است که در شهر دبی، امارات متحده عربی در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. این سه جزیره که به شمایل یک درخت نخل هستند، نخل جمیرا، نخل دیره و نخل جبل علی نام دارند. کاربرد این جزایر مسکونی، سرگرمی و تجاری است. با تکمیل این پروژه، ۵۲۰ کیلومتر به خط ساحلی دبی اضافه خواهد شد و بیش از ۱۰۰ هتل لوکس، ۱۰،۰۰۰ ویلای لوکس ساحلی، ۵،۰۰۰ آپارتمان و همچنین ده‌ها پارک آبی، مارینا، رستوران، مرکز خرید، امکانات تفریحی و ورزشی، اسپا، سینما و مراکز ویژهٔ غواصی را به وجود می‌آورد. نخل جمیرا دارای ۱۷ شاخهٔ عظیم است که توسط یک حصار ۱۲ کیلومتری حفاظت شده می‌باشد. ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۱ آغاز شده و در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید. مساحت این جزیره ۵ در ۵ کیلومتر است و دارای ۸۶۰ ویلای ساحلی است. نخل دیره بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر از مجموعهٔ جزیره‌های نخلی دبی است و بیش از ۸،۰۰۰ ویلای مسکونی و لوکس بر روی آن ساخته خواهد شد که هر کدام دسترسی خصوصی به ساحل خواهند داشت. نخل جبل علی ۵۰٪ از جمیرا بزرگ‌تر است و شامل ۶ مارینا (ساحل تفریحی)، یک پارک آبی، دهکده دریا و موج‌شکن‌ها است. این جزیره دارای ۱۷ شاخه است. لازم به ذکر است که هنوز هم ساخت این جزایر به طور کامل به پایان نرسیده است.
برج العرب

برج العرب نام هتلی مجلل در دوبی، امارات متحده عربی است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزیره‌ای مصنوعی ۲۸۰ متر از خشکی بنا شده‌است. کوچک‌ترین اتاق هتل ۱۶۹ و بزرگ‌ترین اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارند. غالباً هتل برج العرب را «تن‌ها هتل ۷ ستاره جهان» می‌نامند، اما همیشه تعداد ستاره‌های آن مورد بحث بوده است. هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود دارد. اجاره کوچک‌ترین اتاق این هتل شبی ۶ هزار درهم است. سرو هر غذا در این هتل کمتر از ۱۰۰۰ درهم نیست.

لابی آتریوم برج العرب بلندترین آن در نوع خود در جهان است. زیرا در ارتفاع ۱۸۰ متری واقع شده. آتریوم بیش از یک سوم فضای داخل هتل را در برمی گیرد. درحالیکه معماری بیرونی هتل یک معماری کاملاً مدرن است، اما معماری داخلی هتل ترکیبی از سبک شرقی و غربی بصورت بسیار لوکس می‌باشد. در لابی نیم طبقه، یک فواره، یک ستاره سه بعدی اسلامی را بوجود می‌آورد. با وجود اندازه بزرگ برج العرب، تنها ۲۸ طبقه دوبل با ۲۰۲ سوییت دارد.
برج العرب برج العرب نام هتلی مجلل در دوبی، امارات متحده عربی است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزیره‌ای مصنوعی ۲۸۰ متر از خشکی بنا شده‌است. کوچک‌ترین اتاق هتل ۱۶۹ و بزرگ‌ترین اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارند. غالباً هتل برج العرب را «تن‌ها هتل ۷ ستاره جهان» می‌نامند، اما همیشه تعداد ستاره‌های آن مورد بحث بوده است. هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود دارد. اجاره کوچک‌ترین اتاق این هتل شبی ۶ هزار درهم است. سرو هر غذا در این هتل کمتر از ۱۰۰۰ درهم نیست. لابی آتریوم برج العرب بلندترین آن در نوع خود در جهان است. زیرا در ارتفاع ۱۸۰ متری واقع شده. آتریوم بیش از یک سوم فضای داخل هتل را در برمی گیرد. درحالیکه معماری بیرونی هتل یک معماری کاملاً مدرن است، اما معماری داخلی هتل ترکیبی از سبک شرقی و غربی بصورت بسیار لوکس می‌باشد. در لابی نیم طبقه، یک فواره، یک ستاره سه بعدی اسلامی را بوجود می‌آورد. با وجود اندازه بزرگ برج العرب، تنها ۲۸ طبقه دوبل با ۲۰۲ سوییت دارد.
اروتونل

اُروتونل شرکت حمل‌ونقل ریلی فرانسوی است، که به‌عنوان اپراتورتونل مانش که میان دو کشور فرانسه و بریتانیا احداث کرده‌است، فعالیت می‌نماید. سهام این شرکت در بازار بورس لندن و بورس یورونکست پاریس معامله می‌شود. طول این تونل به ۳۱ مایل میرسد و از نکات مهم آن این است که حدود ۲۳ مایل از آن در زیر دریا ساخته شده است. این تونل توسط گروه اس.‌ای که در سال ۱۹۸۶ برای ساخت همین تونل تشکیل شده بود، ساخته شده است.
اروتونل اُروتونل شرکت حمل‌ونقل ریلی فرانسوی است، که به‌عنوان اپراتورتونل مانش که میان دو کشور فرانسه و بریتانیا احداث کرده‌است، فعالیت می‌نماید. سهام این شرکت در بازار بورس لندن و بورس یورونکست پاریس معامله می‌شود. طول این تونل به ۳۱ مایل میرسد و از نکات مهم آن این است که حدود ۲۳ مایل از آن در زیر دریا ساخته شده است. این تونل توسط گروه اس.‌ای که در سال ۱۹۸۶ برای ساخت همین تونل تشکیل شده بود، ساخته شده است.
خط لوله‌ی گاز در شمال اروپا

خط لوله گاز در شمال اروپا متشکل از دو خط جداست. این خط لوله در زیر دریا و میان کشور‌های روسیه و آلمان جاسازی شده است. این طولانی‌ترین خط لوله‌ی مستقر در زیر دریا در جهان محسوب می‌شود که از خط لوله‌ی لانگلد هم فراتر است. طول این خط لوله به ۱۲۲۲ کیلومتر میرسد و این پروژه در نوامبر ۲۰۱۱ به بهره برداری رسید.
خط لوله‌ی گاز در شمال اروپا خط لوله گاز در شمال اروپا متشکل از دو خط جداست. این خط لوله در زیر دریا و میان کشور‌های روسیه و آلمان جاسازی شده است. این طولانی‌ترین خط لوله‌ی مستقر در زیر دریا در جهان محسوب می‌شود که از خط لوله‌ی لانگلد هم فراتر است. طول این خط لوله به ۱۲۲۲ کیلومتر میرسد و این پروژه در نوامبر ۲۰۱۱ به بهره برداری رسید.
 تلسکوپ پن استارز

این تلسکوپ یکی از مشهورترین و سریع‌ترین تلسکوپ‌های ساخته‌ی انسان است. این تلسکوپ پیشرفته توسط موسسه ستاره شناسی دانشگاه هاوایی و با هدف رصد کامل آسمان ساخته شده است. آینه‌های کوچکش با دوربین‌های دیجیتالی تجهیز گردیده اند تا در هزینه‌های آن صرفه جویی گردد. بزرگترین هدف این تلسکوپ کشف و رصد اشیایی است که در حال نزدیک شدن به زمین هستند، جسم‌هایی نظیر سیارک‌ها و یا ستاره‌های دنباله دار که قابلیت ویران ساختن زمین را دارند.
تلسکوپ پن استارز این تلسکوپ یکی از مشهورترین و سریع‌ترین تلسکوپ‌های ساخته‌ی انسان است. این تلسکوپ پیشرفته توسط موسسه ستاره شناسی دانشگاه هاوایی و با هدف رصد کامل آسمان ساخته شده است. آینه‌های کوچکش با دوربین‌های دیجیتالی تجهیز گردیده اند تا در هزینه‌های آن صرفه جویی گردد. بزرگترین هدف این تلسکوپ کشف و رصد اشیایی است که در حال نزدیک شدن به زمین هستند، جسم‌هایی نظیر سیارک‌ها و یا ستاره‌های دنباله دار که قابلیت ویران ساختن زمین را دارند.

منبع:یک پزشک

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین