کد خبر: ۷۱۹۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸

چهارعلامت که نشان می‌دهد تعریق زیاد، ناشی از یک بیماری جدی است

تعریق در اکثر افراد، واکنشی طبیعی برای تنظیم درجه حرارت بدن است که کمک می‌کند با افزایش رطوبت، سطح پوست خود را خنک نگه داریم. اما برای برخی از افراد، تعریق به اتفاقی ثابت و غیرطبیعی در زندگیشان تبدیل شده است، به این شکل که مثلاً پیراهن یا دست‌هایشان صرف‌نظر از گرما و دمای بالا و بدون انجام هیچگونه فعالیت جسمانی همیشه خیس عرق است.
چهارعلامت که نشان می‌دهد تعریق زیاد، ناشی از یک بیماری جدی است
آفتاب‌‌نیوز :

تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه بروز مشکلی اساسی برای سلامتی باشد. گاهی اوقات، تشخیص این تفاوت ممکن است دشوار باشد. در این مطلب به برخی از علائم اختلال هایپرهیدروز پرداخته می‌شود که باعث تعریق بیش از حد در موقعیت‌های مختلف نیز می‌شود. برای بسیاری از مبتلایان به هایپرهیدروز، این شرایط قابل کنترل است و جای نگرانی نیست. اما برای برخی دیگر، تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه‌ اختلال پزشکی جدی‌تری باشد؛ مانند حمله قلبی، عفونت، مشکل تیروئید یا حتی سرطان.

1) فقط شب‌ها عرق می‌کنید

اگر دمای اتاق خود را خنک نگه می‌دارید، از ملحفه‌های خنک استفاده می‌کنید و شب‌ها همچنان تعریق بیش از حد دارید، ممکن است به یک بیماری پزشکی زمینه‌ای دیگر مبتلا باشید. تعریق شبانه می‌تواند به معنای وجود برخی عفونت‌ها مانند سل یا آنفولانزا باشد، یا [نشانه ای از] انواع خاصی از سرطان مانند لنفوم باشد. تعریق شبانه همچنین می‌تواند مربوط به تغییرات هورمونی مانند یائسگی باشد. سوء مصرف و ترک مواد مخدر نیز می‌تواند منجر به تعریق شبانه شود.

2) بدون دلیل مشخصی عرق می‌کنید

اگر پزشکتان احتمال ابتلا به تمام بیماری‌های زمینه‌ای بالقوه و دلایل دیگر (مانند خوردن غذاهای پر ادویه یا ورزش کردن) را رد کرده باشد، ممکن است غده‌های عرقی بیش‌فعالی داشته باشید. برخی از افراد، غدد تعریقی بیش‌فعال دارند، بنابراین حتی کوچکترین محرک محیطی نیز باعث تعریق آن‌ها می‌شود.

3) دچار کاهش وزن ناگهانی شده‌اید

اگر به سرعت لاغر می‌شوید و بیش از حد عرق ق می‌کنید، ممکن است به پرکاری تیروئید مبتلا باشید. عفونت‌هایی از جمله سل و مونونوکلئوز و همچنین انواع خاصی از سرطان‌ها هم می‌توانند منجر به این علائم شوند.

4) به جای یک ناحیه (مانند زیر بغل یا صورت)، تمام بدنتان عرق می‌کند

تعریق در کل بدن می‌تواند به واسطه‌ی اشکال مختلف هایپرهیدروز ثانویه باشد که به سبب وجود یک اختلال یا مصرف دارویی بخصوص است. در عین حال، در هایپرهیدروز اولیه هم تعریق بیش از اندازه وجود دارد که در نقاط خاصی از بدن (زیر بغل، صورت یا کف دست) دیده می‌شود.

با این حال هنوز هم، اغلب اوقات، تعریق عمومی یک واکنش طبیعی در برابر گرما، استرس یا فعالیت بدنی است. اما اگر مطمئن نیستید که نحوه تعریق شما طبیعی است یا نه، بهترین کار مراجعه به پزشک است.

منبع: insider / مترجم: الهه جعفرزاده

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین