کد خبر: ۷۱۹۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

ادعاهای ذوالنوری در خصوص مذاکرات وین

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادعاهای ناگفته ای را در ارتباط با توافق احتمالی اخیر ایران و آمریکا مطرح کرد.
ادعاهای ذوالنوری در خصوص مذاکرات وین
آفتاب‌‌نیوز :

مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی‌ در نطق میان دستور خود ضمن تبریک اعیاد غدیر و قربان با استناد به سخنان روحانی در جلسات هیئت دولت در موضوع سیاست خارجی ایران دولت را متهم کرد که از روزها و ماه‌های تبلیغات انتخاباتی تا اکنون راهبرد فرافکنی را پیش گرفته و امروز نیز ناکامی‌های خود را گردن قانون اقدام راهبردی مجلس می‌اندازد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم خطاب به رئیس جمهور گفت: اعلام کردید که دولت یازدهم و دوزادهم وظایف خود در رفع تحریم‌ها را انجام داده است. اعلام کردید که اگر مصوبه مجلس نبود، اسفند ماه تحریم‌ها برداشته می‌شد. اعلام کردید که اگر به عراقچی اختیار بدهند، فردا نه بلکه همین امروز تحریم‌ها را برمی‌دارد. اعلام کردید که آمریکا توبه کرده با چه زبانی بگوید که توبه کرده است؟ آنچه به مردم نگفتید را به صورت تیتروار اشاره خواهم کرد.

ذوالنوری مدعی عدم امکان راستی‌آزمایی تحریم‌ها بعد از توافق شد

ذوالنوری با بیان این ادعا که «رئیس جمهور می‌داند از جزئیات مطالب موافق نامه وین آگاه هستم» خطاب به حسن روحانی گفت: به مردم نگفتید که آمریکا تنها به بخشی از برجام ۱۳۹۴ بر می‌گردد. ۵۱۷ تحریم را رفع نمی‌کند و امکان راستی‌آزمایی نیز نمی‌دهد. در متن مذاکرات به توافق رسیدید که به خاطر اختلاف افق تنها ۴۸ ساعت فرصت راستی‌آزمایی می‌دهد. کدام امکان اقتصادی را می‌شود در دو روز راستی‌آزمایی کرد؟ تیم مذاکره کننده می‌گوید برداشتن سوئیفت دو تا سه ماه طول می‌کشد. چگونه راستی‌آزمایی کنیم؟ به مردم نگفتید که قطعنامه‌هایی که پزش را به مردم دادید، به علت عدم حضور آمریکا در برجام نتوانست آنها را با مکانیسم ماشه برگرداند اما با توافق ناقص، آمریکا امکان استفاده از snap back را پیدا می‌کند یعنی می‌تواند سریعا قطعنامه‌ها را برگرداند و مردم را از چاله به چاه بیندازد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «آمریکا حاضر نیست محتوای برجام ۱۳۹۴ را بپذیرد» مدعی شد: آمریکا حاضر نیست تحریم‌های‌ تسلیحاتی را براساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو کند. رئیس جمهور به مردم نگفته است که آمریکا برای تعهد خود برجام حداقلی و برای تعهدات ما برجام پلاس و برجام موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات وین آورده است. آقای رئیس جمهور به مردم نگفته است که بیانیه پایانی وزراء ۱+۵ این است که ما باید در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا همکاری کنیم و این یعنی پذیرش برجام منطقه‌ای. به مردم نگفتید که شرطی که برایتان گذاشتند که اگر بیانیه را نپذیرید همه چیز منتفی است یعنی باید با دغدغه‌ها و علایق اروپا و امریکا در مورد کشورهای منطقه همکاری کنیم.

ذوالنوری کشورهای عرب منطقه را «مترجع» نامید و گفت: بر اساس توافق فوق، باید نوکری کشورهای مرتجع عرب‌ را بکنیم و خواسته‌های آنها را تأمین کنیم. اینکه بگویید دولت یازدهم و دوازدهم کار خودش را کرد یعنی اینکه در آخرین نفس طوق بندگی کشورهای مرتجع عربی منطقه را به گردن مردم بیندازید و بروید و بعدا بگویید ما کارمان را کردیم اما بعدی‌ها که آمدند نتوانستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین