کد خبر: ۷۱۹۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
سازمان هواشناسی هشدار داد

وزش باد خیلی شدید در شرق کشور/ وقوع رگبار در ۱۳ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدارهای زرد و نارنجی رنگ نسبت به نفوذ سامانه بارشی، وقوع رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید، افزایش فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه و وقوع طوفان شن خبر داد.
وزش باد خیلی شدید در شرق کشور/ وقوع رگبار در ۱۳ استان
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی در هشداری نارنجی رنگ نسبت به افزایش فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه و وزش باد خیلی شدید، طوفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی در شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی، نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی از امروز تا ‍‍پنجشنبه (۴ تا ۷ مرداد) هشدار داده است.

در چنین شرایطی خیزش گردوخاک، کاهش دید، تاخیر در پروازهای احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی مورد انتظار است و خودداری از تردد غیر ضروری برای تمام گروه‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای، محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار، سازمان هواشناسی از نفوذ سامانه بارشی به کشور از چهارشنبه (۶ مرداد) خبر داده است. بر این اساس چهارشنبه (۶ مرداد) بارش شدید باران و وقوع رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی و در پاره ای نقاط گرد و خاک با احتمال تگرگ در مناطق مستعد در شمال آذربایجان غربی، گلستان، گیلان و مازندران مورد انتظار است. این شرایط ‍‍پنجشنبه (۷ مرداد) در نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی خراسان شمالی، گلستان، گیلان و مازندران رخ خواهد داد.

در ادامه هشدار آمده است: طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها، تاخیر و یا احتمال لغو پروازها در چنین شرایطی دور از انتظار نیست بنابراین اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطرات احتمالی ، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در صعود به ارتفاعات و احتیاط در چرای دام‌ها در مراتع مرتفع توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: با نفوذ سامانه بارشی در کشور از فردا (۵ مرداد) وقوع رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران و گلستان ‌پیش‌بینی می‌شود. این شرایط جوی چهارشنبه (۶ مرداد) برای نیمه جنوبی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، غرب خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان مورد انتظار است.

در ادامه این هشدار نیز آمده است: تداوم فعالیت این سامانه بارشی ‌پنجشنبه (۷ مرداد) برای نیمه جنوبی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه جنوبی خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز جمعه (۸ مرداد) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گلستان، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های قزوین، زنجان، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

در چنین شرایطی احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب و رودخانه‌ها وجود دارد. از این رو احتیاط در توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تقویت سازه‌های موقتی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی در ادامه نسبت به افزایش شیو فشاری همراه با تغییر توده هوا هشدار داده و آورده است: وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در نیمه جنوبی و شرقی سمنان، نیمه شرقی اصفهان، نیمه جنوبی خراسان شمالی، نیمه غربی خراسان رضوی، نیمه شرقی کرمان، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی خراسان جنوبی و یزد طی امروز و فردا (۴ و ۵ مرداد) ‌پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط چهارشنبه (۶ مرداد) در نیمه جنوبی و شرقی سمنان، جنوب خراسان شمالی، نیمه غربی خراسان رضوی، شرق یزد، نیمه شرقی اصفهان، نیمه شرقی کرمان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم، البرز، قزوین، جنوب تهران و یزد و ‌پنجشنبه (۷ مرداد) برای نیمه جنوبی و شرق سمنان، مرکزی، قم، نیمه شرقی کرمان، نیمه غربی خراسان رضوی و نیمه جنوبی خراسان شمالی مورد انتظار است.

در این هشدار هواشناسی به خیزش گردوخاک و کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، غبار آلود شدن هوا اشاره و نسبت به خودداری از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره توصیه شده است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری نیز از فعالیت سامانه بارشی، بارش باران در برخی مناطق همراه با وقوع رعد و برق و وزش باد شدید موقتی خبر داده است.

در این هشدار آمده است: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی چهارشنبه (۶ مرداد) در مناطق شمالی آذربایجان غربی، مناطق شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات البرز، در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و بنجشنبه (۷ مرداد) نیز در آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان رخ خواهد داد.

فعالیت این سامانه بارشی روز جمعه (۸ مرداد) در مناطق شمالی آذربایجان غربی، مناطق شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات استانهای تهران و سمنان ادامه می‌یابد و در چنین شرایطی آسیب رسیدن به محصولات کشاورزی و اصابت صاعقه به دام‌ها دور از انتظار نخواهد بود بنابراین خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها، برخورد صاعقه و وزش باد شدید، بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، خودداری از آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها و تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف توصیه می‌شود.

همچنین پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و وزش باد توصیه می‌شود.

مزارعی که در مرحله رسیدگی قرار دارند نسبت به باز کردن دهانه خروجی کرت‌های شالیزاری اقدام کنند تا از ماندابی و آسیب کاهش یابد. به دلیل وجود شرایط مساعد جهت افزایش بیماری در مزارع شالیزاری، کشاورزان نسبت به پایش بیماری «بلاست» به‌خصوص در مزارعی که در مرحله خوشه رفتن و شیری شدن قرار دارند، اقدام کنند. تسریع در برداشت شالی از مزارع رسیده برنج تا روز سه شنبه (۵ مردادماه) نیز توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین