کد خبر: ۷۱۹۵۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
۱۳ دندان خراب در دهان افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله

هر ایرانی ۶ دندان پوسیده دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در کشور ما به دلایل متعدد، پوسیدگی دندان به عنوان یک معضل جدی مطرح است. طبق آمار هر شهروند ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد.
هر ایرانی ۶ دندان پوسیده دارد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست ویژه «اعلام موفقیت بزرگ دانشمندان ایرانی در نیل به مرجعیت جهانی در درمان با پالپ زنده» اظهار کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی که قله‌نوردی ما در عرصه علم است باید کاری مستمر انجام شود. بعد از ۱۵ سال کار شبانه‌روزی و تیمی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی، امروز شاهد یک مرجعیت جهانی و شاهد صعود به قله اعتمادبه‌نفس و جایگاه ارزشمند علمی در سطح جهان هستیم.

زالی گفت: ما امروز به نقطه‌ای از اعتمادبه‌نفسِ پژوهشگرانی در حوزه سلامت رسیده‌ایم که توانسته‌اند قله خوداتکایی را در عرصه جهانی فتح کنند.

او افزود: ما شاهد رخ دادن سه اتفاق بزرگ هستیم؛ اولین اتفاق ثبت تلاش ۱۵ ساله در عرصه دندانپزشکی و حوزه سلامت کشور در کتب مرجع جهانی است که این برای محققان حوزه سلامت یک افتخار بسیار مهم است. شماره دوم بیانیه انجمن اندودنتیست آمریکاست این در حالی است که انجمن‌های علمی و مدنی حوزه سلامت در آمریکا از یک جایگاه برجسته علمی و اجتماعی در جهان برخوردار هستند.

زالی گفت: موفقیت سوم در رابطه با سر رسیدن به مرجعیت این است که امروز در زمینه مستندسازی و ثبت مدارج جهانی و بین‌المللی استاندارد مثل ثبت پتنت در حال حاضر با فاصله قابل توجهی از سایر همترازان بین‌المللی در جایگاه ارزشمندی قرار دارد.

بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال دندان ندارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: امروزه در کشور ما به دلایل متعدد، پوسیدگی دندان به عنوان یک معضل جدی مطرح است متاسفانه در افراد بالای ۶۵ سال در ایران بیش از ۵۵ درصد افراد دندان ندارند. در ۳۰ تا ۴۰ سالگی که سنین برجسته فعالیت اجتماعی است، بین ۱۲ تا ۱۳ دندان در هر فرد از بین رفته است.

زالی ادامه داد: هر شهروند ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد. بعد از ۱۲ سالگی هر فرد بین ۲ تا ۵ دندان پوسیده دارد همچنین ۸۷ درصد کودکان زیر ۶ سال دندان‌های پوسیده دارند.

او ادامه داد: متاسفانه نگاه ما به دندان شیری نگاهی بسیار غیرعلمی است. بسیاری از افراد جامعه فکر می‌کنند دندان شیری یک دندان موقت قابل جایگزینی است. این در حالی است که امروزه دندان ‌شیری از یک جایگاه هویتی بیولوژیک کاملاً استثنایی مثل دندان دائمی برخوردار است.

پوسیدگی دندان صرفاً یک درد دندانی نیست
زالی افزود: پوسیدگی دندان صرفاً یک درد دندانی نیست، بلکه دروازه جدیدی برای بروز انواع بیماری‌هاست. اولین عارضه این است که دندان تخریب می‌شود، پس از آن بافت فکی آسیب می‌بیند در مورد بعدی آبسه ایجاد می‌شود و در نتیجه منبعی از بیماری‌های عمومی به وجود می‌آید و در صورت اهمیت ندادن به این عوارض منجر به مشکلات قلبی مغزی و عفونت‌های مختلف دیگر در بدن می‌شود.

او گفت: پالپ یا عصب دندان بخش زنده دندان است. در حال حاضر در دنیا استراتژی همه دندانپزشکان حفظ دندان است در ایران تا ۲۰ سال پیش کوتاه‌ترین مسیر برای درمان دندان، کشیدن آن بود اما امروزه کشیدن دندان در فرهنگ دندانپزشکی جهانی جایگاه ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در صورت بروز پوسیدگی، دندان پزشکان با کشیدن یا خارج کردن عصب دندان درمان را انجام می‌دادند دندان را از یک واحد پویایی زنده به یک موجود نیمه‌جان تبدیل می‌کردند. این در حالی است که عصب دندان آنقدر مهم است که آغاز ایجاد عصب دندان در هفته ششم جنینی است.

زالی ادامه داد: دکتر عسگری با اتکا به یک روش جدید طراحی حفظ پایپ زنده دندان روش‌های قدیمی درمان پوسیدگی دندان را زیر سوال برده‌اند. در این روش استخوان‌سازی اتفاق می‌افتد و القای استخوان‌سازی رخ می‌دهد و همه این‌ها به کمک ماده‌ای است که دکتر عسگری اختراع کردند. این استخوان ساخته شده، زمانی اثربخشی دارد که با بافت دهانه مخلوط شود.

او ادامه داد: تا چند سال پیش تمام دندانپزشکان دنیا فکر می‌کردند پوسیدگی دندان دو نوع برگشت‌پذیر و برگشت‌ناپذیر دارد اما دکتر عسگری با اقدامشان اثبات کردند که چیزی تحت عنوان پوسیدگی برگشت‌ناپذیر نداریم. به همین دلیل امروز در بیانیه انجمن دندانپزشکی آمریکا فرهنگ جدیدی به وجود آمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
0
حالا در آلمان بندرت میتوانی یک پزشک بیابید تا درمان ریشه را انجام دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
0
من 38 سالمه 32 دندان کاملا پوسیده دارم لثه هام چرک میکنه میخوام مصنوعی بزارم همش تقصیر خدمت بود کافور ریختند و بدن من حساس بود و به گفته پزشک کلسیم رسیوب کرد و دندانهایم نابود شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
1
اینکه چیزی نیست تازه میخواهیم نان خشک بخوریم ، لنگ بپوشیم و مقاومت کنیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین