کد خبر: ۷۱۹۵۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
ترس از حضور در بیمارستان، چالش جدید خانواده‌ها

کاهش ۲۰ درصدی زاد و ولد طی ۳ سال گذشته

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه در شرایط عادی سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر مرگ و میر داریم، گفت: زاد و ولد با سرعت زیاد در حال کاهش است و تخمین زده می شود با کاهش ۲۰ درصدی زاد و ولد، تنها طی سه سال گذشته مواجه شده باشیم که بسیار کاهش چشمگیری است.
کاهش ۲۰ درصدی زاد و ولد طی ۳ سال گذشته
آفتاب‌‌نیوز :

اعظم کریمی اظهار کرد: شیوع کرونا به عنوان چالشی جدید در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است و فرزندآوری را کاهش می‌دهد. استمرار شیوع بحران کرونا از دو سوی ماجرا یعنی زاد و ولد و مرگ و میر بر رشد جمعیت اثر منفی خواهد گذاشت و به نظر می رسد پس از کرونا فرآیند کاهش زاد و ولد شدیدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی امسال نیز ممکن است به دلایل گوناگون نظیر ترس از حضور در بیمارستان ها انگیزه فرزندآوری کمتر شود که به احتمال فراوان آثارش را در سالهای پس از ۱۴۰۰ نشان خواهد داد؛ قبل از شیوع کرونا بحث کاهش شدید نرخ رشد جمعیت در کشور مطرح بود، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرده است.

به گفته کریمی و مطابق با تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی، پاندمی کووید ۱۹ منجر به کاهش فرزندآوری شده و پیش بینی می‌شود این کاهش موالید تا سالهای پس از کرونا نیز همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه میزان موالید در هفت ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۸ نزدیک ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استانها این کاهش مشاهده می شود، گفت: بیشترین کاهش موالید در استانهای البرز با منفی ۱۴ درصد، قم با منفی ۵.۹ درصد، مازندران با منفی ۲.۹ درصد بوده است و غیر از استان سیستان و بلوچستان که با افزایش موالید تقریباً سه درصدی مواجه بوده؛ کمترین درصد تغییرات در این بازه زمانی مربوط به آذربایجان غربی با منفی 2، کرمانشاه با منفی ۸.۳ و کردستان با منفی ۱.۴ درصد بوده است.

وی افزود: از سال ۹۳ میزان ازدواج کاسته شده است ولی روند موالید تا سال ۹۴ افزایشی بوده و پس از آن رو به کاهش گذاشته است و از سال ۹۷ و ۹۸ این روند با شیب تندتری رو به کاهش گذاشته است.

کریمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به افزایش ۴.۴۲ درصدی آمار ازدواج در کل کشور طی سال ۹۹ و در قیاس با سال ۹۸، تصریح کرد: در سال ۹۹ در کل کشور ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ فقره ازدواج و ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ فقره طلاق در کل کشور ثبت شده است. استان خراسان جنوبی با بیشترین میزان افزایش ازدواج در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن به میزان ۱۷.۰۲ درصد مواجه بوده است و پس از آن استانهای یزد، کرمان، بوشهر و هرمزگان با حدود ۱۰ درصد در ردیفهای بعدی افزایش نرخ ازدواج قراردارند.

وی همچنین یادآور شد: استانهای کردستان با ۱.۳۳ درصد البرز با ۱.۱۳ درصد و فارس با ۰.۱۴ درصد کمترین تغییرات در افزایش نرخ ازدواج را داشته اند و استانهای تهران با منفی ۰.۵۸ درصد، کرمانشاه با منفی ۱.۷۴ درصد و همدان با منفی ۲.۶۶ درصد با کاهش آمار ازدواج مواجه بوده اند.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، خاطر نشان کرد: در سال ۹۹ در مجموع کل کشور به میزان ۳.۶۱ درصد افزایش در آمار طلاق نسبت به سال ۹۸ مواجه بودیم که در برش استانی نرخ تغییرات آمار طلاق در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن در کشور بسیار متغییر بوده و از کاهش ۱۰ درصدی تا افزایش تقریبا ۲۴ درصدی در استانهای کشور در نوسان بوده است.

کریمی در پایان سخنان خود، تصریح کرد: استانهای سیستان و بلوچستان با کاهش حدود ۱۰ درصدی طلاق یعنی ۱۰.۱۹ درصد، کرمانشاه با کاهش ۸.۰۱ درصد و هرمزگان با ۷.۲۷ درصد بیشترین کاهش در آمار طلاق نسبت به سال ۹۸ را داشته اند. این درحالی است که در همین مدت زنجان با افزایش آمار طلاق به میزان ۲۳.۸۹ درصد بیشترین افزایش در آمار طلاق نسبت به سال قبل را تجربه کرده است و پس از آن استان مرکزی با ۱۷.۰۷ درصد و البرز با ۱۳.۳۶ درصد افزایش آمار طلاق در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
0
1
هنوز زاد ولد بسیار بسیار بالاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
0
0
خداروشکر. به امید روزی که زاد و ولد به صفر برسه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین