کد خبر: ۷۱۹۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم؟

اگر نوبت واکسیناسیون شما فرا رسیده است قبل از اینکه علیه ویروس کرونا با واکسن کووید ۱۹ واکسینه شوید باید کارهایی انجام دهید؛ برای آگاهی از روند واکسیناسیون و نکاتی درباره کارهایی که باید قبل و بعد از واکسن زدن انجام دهید این مطلب را بخوانید.
قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

گرسنه و تشنه نباشید، شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید، به میزان کافی آب، مایعات و غذا بنوشید تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید.

لباس مناسب بپوشید، واکسن به قسمت بالای بازو تزریق می‌شود بنابراین لباسی بر تن داشته باشید که برای تزریق واکسن مناسب باشد.

مصرف داروی خود را قطع نکنید، مصرف داروهایی مانند تیروئید، دیابت و فشارخون را که همیشه مصرف می‌کنید را قطع نکنید و با پزشک در خصوص بیماری خود صحبت کنید.

اگر داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مانند کورتون با دز بالا یا داروهای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنید لازم است قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضدالتهاب و ضد درد نخورید، قبل از واکسن از مصرف داروهای ضدالتهاب، ضد درد، آسپرین، آنتی‌هیستامین‌ها برای پیشگیری از عوارض جانبی واکسن استفاده نکنید چون ممکن است اثربخشی واکسن را تحت تأثیر قرار دهد.

سوابق آلرژیک خود را اطلاع دهید، اگر سوابق آلرژیک دارید حتماً قبل از تزریق واکسیناسیون به تیم واکسیناسیون اطلاع دهید، اگر خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند نیز باید این موضوع را اطلاع دهند.

ماموگرافی بعد از واکسن به تعویق می‌افتد، درصورتی‌که نیاز به انجام ماموگرافی غربالگری دارید باید آن را قبل از واکسن انجام دهید در غیر این صورت ماموگرافی باید حداقل ۶ هفته بعد از واکسیناسیون انجام شود اما اگر انجام ماموگرافی به هر دلیل نیاز باشد نباید آن را به تعویق انداخت و بهتر است که قبل از تزریق واکسن انجام شود.

بعد از تزریق واکسن کرونا باید چه‌کار کنیم؟

۳۰ دقیقه بعد از واکسن در محل واکسیناسیون بمانید، احتمال بروز واکنش‌های حساسیتی تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق واکسن وجود دارد، لازم است نیم ساعت بعد از تزریق واکسن در مرکز واکسیناسیون بمانید تا مطمئن شوید به واکنش فوری ندارد. قابل‌ذکر است که واکنش شدید بسیار نادر است.

آماده عوارض جانبی باشید، تزریق هرگونه واکسن ممکن است عوارض خفیفی مانند تب، درد محل تزریق و آبریزش بینی، سردرد، دردهای عضلانی یا مفصلی، لرز، بیرون‌روی و اسهال ایجاد کند، درصورتی‌که تحمل عوارض سخت است استامینوفن یا آنتی‌هیستامین مصرف و در صورت افزایش عوارض به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

استراحت کنید، بعد از تزریق واکسن برنامه‌ای نداشته باشید چراکه ممکن است دچار عوارض شوید و نیاز به استراحت داشته باشید.

پروتکل‌ها را همچنان رعایت کند، هیچ‌کدام از واکسن‌ها ایمنی صد در صد ایجاد نمی‌کند، لازم است بعد از دریافت واکسن پروتکل‌های بهداشتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.

دز دوم واکسن را فراموش نکنید، لازم است دز دوم واکسن را درزمانی که برای شما تعیین‌شده است، تزریق کنید.

قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین