کد خبر: ۷۱۹۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

سفر هیات طالبان به چین

گزارش ها حاکی است یک هیات طالبان از افغانستان به سرپرستی مذاکره کننده اصلی آن به چین سفر و امروز چهارشنبه با «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
سفر هیات طالبان به چین
آفتاب‌‌نیوز :

«ملا عبدالغنی برادر»، یکی از بنیانگذاران طالبان که همچنین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است، بر اساس منابع آگاه امروز چهارشنبه در شهر تیانجین با وانگ یی ملاقات کرد.

این اولین باری است که یکی از اعضای ارشد این سازمان از زمان تصرف چندین ولسوالی مهم در ولایات بدخشان و قندهار توسط طالبان به چین سفر می کند.

گزارش می افزاید همزمان انتظار می رود افغانستان و چین در مذاکرات دهلی نو بین "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه ایالات متحده و مقامات هندی مورد توجه قرار گیرند.

ساوث چاینا نوشته است پکن از نزدیک روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را رصد کرده و تلاش کرده است تا نقش بیشتری در این کشور داشته باشد.

"وانگ یی "در جلسه ای با همتایان افغانستانی و پاکستانی خود در ماه ژوئن قول داد "طالبان را به جریان اصلی سیاسی برگرداند" و پیشنهاد میزبانی گفتگوهای صلح درون افغانستان را داد.

موضع چین این است که مشکلات افغانستان حل شود اوضاع در افغانستان امنیت چین را تهدید نکند.

یک منبع آگاه به ساوث چاینا ،امنیت در سین کیانگ و سرمایه گذاری های چین در منطقه را از مهمترین نگرانی های پکن عنوان کرده است.

آمریکا که در هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی با دست آویز قرار دادن حمله به برج های دوقلو در منهتن نیویورک و جنگ علیه تروریسم برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله برد، پس از ۲۰ سال حضور و اشغال نظامی با ایجاد بی امنیتی خود ، شتابان درحال فرار از خاک افغانستان است؛ نتیجه ای که رسوایی بدتر از جنگ ویتنام برای واشنگتن رقم خورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین