کد خبر: ۷۱۹۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
تبلیغات

چگونه بهترین انتخاب رشته را برای کنکور سراسری داشته باشیم؟

اگر شما هم داوطلب کنکور سراسری هستید و اولین مرحله غول کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید، بهتر است این مقاله را تا پایان بخوانید تا بتوانید با موفقیت دومین مرحله را هم پشت سر بگذارید. همراه ما باشید تا اطلاعات جامع و مفید در زمینه بهترین انتخاب رشته کنکور سراسری را در اختیارتان قرار دهیم.
چگونه بهترین انتخاب رشته را برای کنکور سراسری داشته باشیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

برای بسیاری از داوطلبان کنکور، گذشتن از سد این آزمون ورودی، تنها یک مرحله از این امتحان سرنوشت ساز است. پس از اعلام نتایج اولیه، داوطلبان وارد مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری می شوند که اهمیت آن اگر بیشتر از مرحله قبل نباشد، بدون شک کمتر نیست. با توجه به اهمیت فوق العاده این مسئله، در ادامه به بررسی مولفه هایی خواهیم پرداخت که دانستن آن ها برای هر داوطلب مجاز به انتخاب رشته، ضروری و لازم است.

اگر شما هم داوطلب کنکور سراسری هستید و اولین مرحله غول کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید، بهتر است این مقاله را تا پایان بخوانید تا بتوانید با موفقیت دومین مرحله را هم پشت سر بگذارید. همراه ما باشید تا اطلاعات جامع و مفید در زمینه بهترین انتخاب رشته کنکور سراسری را در اختیارتان قرار دهیم.

دانشگاه یا رشته؟ مسئله این است!

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت آن است که مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، نیازمند یک معیار و نگاه اولویت دار است. غالباً مشاهده می شود که داوطلبان برای ثبت کد رشته های مورد نظر خود، تنها رشته تحصیلی را مد نظر قرار می دهند در حالی که والدین آن ها، بیشتر به محل تحصیل توجه می کنند.

محل تحصیل شما به همان اندازه مهم است که رشته تحصیلی اهمیت دارد؛ بنابراین، در گام نخست باید اولویت خود را مشخص کرد که آیا هدف من از رفتن به دانشگاه، صرفاً تحصیل در یک رشته خاص است یا پذیرش در یک دانشگاه خاص؟

برای پاسخ به این سوال ما با دو نگاه «رشته محور» و «دانشگاه محور» مواجه هستیم. در نگاه رشته محور، اولویت با رشته تحصیلی است. یعنی داوطلب با تعیین قاطع یک رشته خاص، اقدام به ثبت این کد رشته در دانشگاه های مختلف می کند. برای او آنچه اهمیت دارد، تحصیل در این رشته است، حالا چه در شهر های دور و چه در شهر های نزدیک.

دانشگاه مهم است یا رشته تحصیلی؟

در نگاه دانشگاه محور، مسئله برعکس است. در این نگاه، اولویت با محل تحصیل است و داوطلب با انتخاب یک شهر یا دانشگاه خاص، اقدام به ثبت کد رشته ها در آن دانشگاه می کند و آنچه برای او مهم است، تحصیل در این شهر یا دانشگاه خاص است، حالا چه در رشته های برتر و چه در رشته های دیگر.

داوطلب باید پیش از هر چیز تکلیف خود را با این معیارها مشخص کند. بهترین انتخاب رشته زمانی اتفاق می افتد که داوطلب بتواند میان دانشگاه محوری و رشته محوری، به یک دید جامع و روشن دست یابد و با توجه به آینده کاری رشته ها، رنکینگ دانشگاه ها و شرایط محیطی شهرهای محل تحصیل، میان این دو تعادل صحیح را برقرار کند.

به ندای قلبتان گوش کنید

یکی از مهم‌ ترین پارامتر های انتخاب رشته موفق، توجه به علایق شخصی است. برای اینکه بتوان در مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری به یک تصمیم مناسب رسید، باید حتماً به علایق و سلایق خود آگاهی کامل داشت تا در ادامه مسیر دچار پشیمانی نشد.

بله، این حرف بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگانی است که وقتی دلیل انتخاب رشته آن ها را می پرسیم و میزان رضایت مندی آن ها را می سنجیم، با آن مواجه می شویم.

عدم توجه به علایق داوطلب و صرفاً توجه به مسائلی مانند آینده کاری، منزلت اجتماعی، علاقه والدین و ... ممکن است داوطلب را در طول تحصیل با مشکلات بسیاری مواجه کند.

وقتی انتخاب رشته بر اساس علاقه نباشد، داوطلب از دوران تحصیل خود احساس رضایت نمی کند و در نتیجه با بروز دشواری و ناهمواری ها، از تلاش باز می ماند و مستاصل خود را مجبور به تحمل شرایط می بیند و یا حتی به فکر ترک تحصیل می افتد.

با این حال، شناخت علایق نیز کار چندان ساده ای نیست. برای یک داوطلب جوان، ممکن است تصوراتی پیش بیاید که نام آن ها را علاقه می گذارد، در حالی که شاید دلبستگی واقعی او نباشند. برای کشف علاقه و سلایق خود، باید به دنبال چیزی بیشتر از احساسات زودگذر بود و به خود فرصت تجربه داد و از مشورت با دیگران کمک گرفت تا گرفتار برداشت های نادرست نشویم.

به توانایی‌های خود آگاه باشید

در کنار علاقه، توانایی نیز عنصر مهمی است که باید در جای خود مورد توجه قرار بگیرد. صرف علاقه به یک رشته یا دانشگاه خاص بدون توجه به مهارت ها و ظرفیت های داوطلب، نمی تواند به نتیجه مطلوبی منجر شود.

شناخت توانایی های داوطلب به کیفیت تحصیل و پیشرفت او در مقاطع بالاتر کمک شایانی می کند و استعداد های او را بهتر شکوفا می سازد. اگر واقعا به چیزی علاقه دارید، لازمه این علاقه آن است که گنجایش عمل به آن را نیز داشته باشید یا بتوانید این ظرفیت را در خود ایجاد کنید.

در انتخاب رشته کنکور سراسری، برای رسیدن به بهترین انتخاب باید نسبت به قابلیت ها، حالات روانی و توانایی های ذهنی خود شناخت کافی به دست آورید.

چگونه بهترین انتخاب رشته را برای کنکور سراسری داشته باشیم؟

آینده‌نگری کنید

بدون شک پارامتر آینده کاری یکی از مهم ترین مولفه هایی است که باید در انتخاب رشته کنکور سراسری، مد نظر قرار داد. از آنجا که داوطلب با انتخاب رشته خود، اقدام به کسب آموزش و تبحر در آن رشته می کند و دستاورد این تحصیل به ایجاد مهارت و تخصص منجر می شود، لذا باید واقف بود که این مهارت و تخصص از لحاظ شغلی در چه شرایطی قرار دارد.

توجه به نیاز فعلی بازار برای بکارگیری مهارت و تخصص دانش آموختگان یک رشته خاص و میزان متقاضیان دریافت آن کار، در کنار پیش بینی وضعیت اقتصادی و اجتماعی آینده کشور قطعاً در یک انتخاب رشته خوب بکار می آید.

مسلماً هرچه یک رشته تحصیلی از نظر ورودی دانشجویان اشباع شده باشد، بازار کار آن رشته نیز در خروجی خود اشباع خواهد شد و این مسئله می تواند پیدا کردن شغل مناسب با مدرک تحصیلی را با مشکل مواجه سازد.

از مشاوران انتخاب رشته کمک بگیرید

همه مطالبی که پیش از این گفته شد ضمن خودآگاهی و تحقیقات شخصی داوطلب، نیازمند مشورت با افراد متخصص و آگاه در زمینه انتخاب رشته است. تجزیه و تحلیل دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، آگاهی از میزان ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، بررسی رتبه لازم برای پذیرش و احتمال قبولی داوطلب، ترتیب کد رشته ها به منظور بالا بردن شانس قبولی، بررسی میزان تاثیر سهمیه ها و ... از جمله ضروریات یک انتخاب رشته مناسب است که دستیابی به آن در گرو بهره مندی از مشاوران آگاه قرار دارد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، مهم ترین موضوع برای داوطلبان کنکور پس از اعلام نتایج اولیه، انجام یک انتخاب رشته خوب و اصولی است. میزان موفقیت هر شخص در چنین کار مهمی، به میزان آگاهی او از پارامتر های تاثیرگذار انتخاب رشته بستگی دارد؛ مانند توجه به رشته و محل تحصیل، نوع علاقه، توانایی ها، آینده کاری و کمک مشاوره.

باید همواره به این نکته توجه داشت که گرچه بین انتخاب رشته و آینده داوطلب ارتباط مستقیم وجود دارد، اما نباید آن را پایان کار دید. زندگی فراز و فرود های بسیاری دارد که کنکور تنها یکی از آن هاست.

ما در این مقاله اصول کلی انتخاب رشته را گفتیم، اما به قدری انتخاب رشته مبحث مهمی است که ما توصیه می کنیم برای انتخاب رشته از کمک مشاوران متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید و ریسک انتخاب رشته اشتباه را پایین بیاورید.

منبع: مرکز مشاوره آویژه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین