کد خبر: ۷۱۹۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳

نظر دو نماینده درباره طرح مجلس برای محدودیت اینترنت

طرح به اصطلاح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی با حضور نمایندگان موافق و مخالف در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.
نظر دو نماینده درباره طرح مجلس برای محدودیت اینترنت
آفتاب‌‌نیوز :

 رضا تقی پور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب ٧ مرداد در شبکه دو سیما درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی گفت: این طرح یک سابقه ۵ ساله در مجلس دارد یعنی از شروع مجلس دهم این طرح سابقه داشته و در آغاز مجلس یازدهم مجدد در مرداد ماه این طرح ارائه شد و بعد از ارجاع به کمیسیون طی ۶ ماهه گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس یک کار سنگین را در این طرح شروع کرد.

وی ادامه داد: این طرح از سه ماه گذشته در نوبت صحن قرار گرفت که در روز چهارشنبه رسیدگی شد.حدود ۷۰ درصد از این طرح نسبت به آنچه که در گذشته به عنوان پیش نویس ارائه شده بود، تغییر کرده است.

وی افزود: هدف این طرح، حمایت از حقوق کاربران و همچنین حمایت از خدمات پایه کاربردی داخلی است و هر مطلبی که منتشر شده عمدتاً بر خلاف این موضوع را تصویرسازی می‌کند.

تقی پور از تمام مخاطبان در خواست کرد هر آنچه که مطرح می‌شود با متن اصلی و نسخه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ مقایسه کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: موارد ۱۳ تا ۲۰ این طرح به طور مشخص درباره حمایت از کسب و کار‌ها که هدف اصلی این طرح است، صحبت می‌کند و همچنین حمایت از حقوق کاربران می‌باشد، چون قانونی دراین موضوع نداشتیم، کاربران مورد حمایت نبودند و اگر دزدی یا جرم صورت می‌گرفت پلتفرم‌های خارجی پاسخگو نبودند.

وی افزود: یکی از بند‌های این طرح اظهار می‌کند که این پلتفرم‌ها باید نماینده‌ای در ایران داشته باشند.

مجتبی رضاخواه نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح صیانت گفت: تصمیمات فضای مجازی در اختیار کمیسیونی قرار خواهد گرفت که این کمیسیون ذیل مرکز ملی فضای مجازی می‌باشد و زیر مجموعه شورای عالی فضای مجازی است و به هیچ مرکزی پاسخگو نیست.

وی در ادامه این برنامه درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی افزود: به این طرح سه نوع انتقاد محتوایی، شکلی و زمان طرح این موضوع دارم.

این نماینده اظهار کرد: از نظر محتوایی اولین انتقادی که به نحوه بررسی وارد می‌باشد این است که ما از ابتدا نیاز داشتیم یک کمیسیون ویژه برای فضای مجازی در مجلس داشته باشیم که متاسفانه در مجلس رای نیاورد.

رضاخواه گفت: کمیسیون فرهنگی که اصلی‌ترین کمیسیون بررسی کننده این طرح بود، وقتی یک کمیسیون عالی برای تنظیم گری پیشنهاد شده است وجود آن خوب است، اما معتقدم این کمیسیون کارکرد لازم را نخواهد داشت، چون یکسری از اختیارات وزارت ارتباطات را خواهد گرفت و در اختیار این کمیسیون قرار خواهد داد که این کمیسیون ذیل مرکز ملی فضای مجازی است و مرکز ملی فضای مجازی زیر مجموع شورای عالی فضای مجازی می‌باشد که به هیچ مرکزی پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: زمانی که ما این اختیارات را که اثرات اقتصادی دارد ذیل یک کمیسیون قرار دهیم که تصمیمات گسترده‌ای را خواهد گرفت و اختیارات را از نرخ تاکسی‌های اینترنتی تا حوزه سلامت، کشاورزی، خرده فروشی و ... به کمیسیون بدهد که به هیچ مراکزی پاسخگو نیست و ۲۰ نفر عضو دارد، اگر مشکلی بوجود آید چه کسی مسئول آن است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین