کد خبر: ۷۲۰۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
تبلیغات

خلاصه‌نویسی، یادگیری بهتر مطالب در زمان کوتاه

خلاصه‌نویسی به معنی نوشتن نکات مهم و کلیدی برای هر بخش است. داوطلبان باید برای خلاصه‌نویسی آنچه از مطلب متوجه شدند، را به صورت ساده و محاوره‌ای یادداشت کنند. جزئیاتی که موقع خلاصه‌نویسی یادداشت می‌کنید، باید دارای کلمات کلیدی مهمی باشد که شما وقتی خلاصه نویسی را مطالعه می‌کنید اصل مطلب را به یاد بیاورید. خلاصه‌نویسی یک روش بسیار مفید برای بخاطر سپردن مطالب مختلف است. خلاصه کردن مطالب مهم کمک می‌کند تا مطالعه و مرور بهتری روی دروس داشته باشید.
خلاصه‌نویسی، یادگیری بهتر مطالب در زمان کوتاه
آفتاب‌‌نیوز :

از جمله کار‌های مهمی که داوطلبان در زمان مطالعه و یادگیری دروس باید انجام دهند، خلاصه نویسی مطالب در زمان مطالعه می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید، خلاصه نویسی تاثیر مهمی روی پیشرفت و یادگیری داوطلبان دارد. دقیقا به همین دلیل است که تعدادی از ناشران در کنار درسنامه، خلاصه بعضی از دروس را چاپ کردند که با خرید کتاب کمک درسی می‌توانید به ین بخش دسترسی پیدا کرده، و درس‌ها را به آسانی دوره کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد داوطلبانی که در هنگام مطالعه تنها به خواندن مطلب اکتفا می‌کنند، نسبت به دیگر داوطلبانی که در هنگام مطالعه، خلاصه نویسی می‌کنند، از بازده‌ی کمتری دارند، و به همین خاطر به مرور زمان نسبت به مطالبی که خوانده اند بی انگیزه شده و توجهی به درس نمی‌کند. در نتیجه، نمی‌توانند مطالب جدید را به صورت فعالانه در ذهنشان پردازش کنند. پس اگر در هنگام مطالعه، خلاصه‌نویسی می‌کنید، بدانید که نتیجه کار شما خیلی مفیدتر از زمانی است که صرفا مطالب را روخوانی می‌کنید. روش‌های خلاصه نویسی و شیوه‌های صحیح آن اهمیت زیادی دارند، به همین خاطر در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با خلاصه نویسی، روش‌های آن و نیز مهمترین فواید این کار بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

خلاصه نویسی چیست؟

خلاصه‌نویسی به معنی نوشتن نکات مهم و کلیدی برای هر بخش است. داوطلبان باید برای خلاصه‌نویسی آنچه از مطلب متوجه شدند، را به صورت ساده و محاوره‌ای یادداشت کنند. جزئیاتی که موقع خلاصه‌نویسی یادداشت می‌کنید، باید دارای کلمات کلیدی مهمی باشد که شما وقتی خلاصه نویسی را مطالعه می‌کنید اصل مطلب را به یاد بیاورید. خلاصه‌نویسی یک روش بسیار مفید برای بخاطر سپردن مطالب مختلف است. خلاصه کردن مطالب مهم کمک می‌کند تا مطالعه و مرور بهتری روی دروس داشته باشید. غفلت در خلاصه نویسی معمولا باعث می‌شود که مجبور شوید، تمامی مطالب را از روی جزوه و یا کتاب کمک درسی خود ریز به ریز دوباره بخوانید؛ البته گاهی هم هنگام خلاصه نویسی آنقدر مفصل می‌نویسیم، که گا‌ها خلاصه نویسی ما از خود متن اصلی کتاب بیشتر می‌شود! درحالی‌که خلاصه نویسی باید به صرفه جویی در زمان و پیشرفت درسی ما کمک کند، نه پرت وقت و بازگشت به نقطه شروع.

خلاصه‌نویسی، یادگیری بهتر مطالب در زمان کوتاه

روش‌های خلاصه‌نویسی داوطلبان کنکور

خلاصه نویسی روش‌های مختلفی دارد، که داوطلبان با توجه به نوع درس، و شرایط مطالعاتی خود، می‌توانند با یکی از این روش‌ها اقدام کنند. به کمک خلاصه نویسی می‌توانید مطلبی که دارای حجم زیادی است، در چند خط کوتاه، مختصر و مفید یادداشت کرد تا برای مرور و مطالعه از آن استفاده کنیم. مانند خلاصه کردن درس زبان انگلیسی از روی آموزش‌های کتاب درسی یا خرید کتاب زبان و مرور خلاصه نکات مهم داخل کتاب کمک آموزشی. در این خصوص وبسایت فرآموز کتاب‌های مناسبی برای آموزش خلاصه نویسی دارد.

خلاصه‌نویسی، یادگیری بهتر مطالب در زمان کوتاه

معرفی ۸ روش خلاصه نویسی برای داوطلبان کنکور:

۱. خط کشیدن زیر مطالب مهم

اغلب داوطلبان کنکور به همراه خلاصه نویسی از خط کشیدن زیر مطالب مهم استفاده می‌کنند، و مطالب و مفاهیم مهم را با رنگ‌های مختلف جدا می‌کنند. مطالبی که ارزش کمتری نسبت به دیگر عبارات دارند، را با دیگر رنگ‌ها جدا می‌کنند. اغلب داوطلبان هنگام امتحان یا جمع بندی کنکور به کمک این روش جملات و مطالب مهم را مطالعه می‌کنند.

۲. لحن صمیمانه و روان

استفاده از لحن ساده، از جمله مهم‌ترین کار‌ها برای خلاصه نویسی است، و بدون شک جزو بهترین روش‌ها برای خلاصه نویسی کنکور. وقتی شما یک مطلب را می‌خوانید، اما متوجه کلمات و عبارت متن نمی‌شوید، باید عبارت را خوانده و آن را به خودتان توضیح دهید. سپس با لحن صمیمانه و ساده مفهوم را یادداشت نمایید.

۳. نوشتن کلمات و جملات مهم

بهترین روش برای خلاصه نویسی، نوشتن کلمات و جملات مهم است. این موضوع باعث می‌شود داوطلبان فقط بخش‌های مهم کتاب را مطالعه و مرور کنند.

۴. استفاده از کلمات هم معنی

استفاده از کلمات هم معنی ساده در خلاصه‌نویسی از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کنید. معمولا کلماتی که در کتاب درسی وجود دارند، برای داوطلبان قابل درک نیست، بنابراین باید با این کلمات به شکلی دیگر رفتار کنیم! سعی کنید هنگام خلاصه نویسی از کلمات هم معنی و مترادف استفاده کنید، و به جای کلماتی که نمی‌دانید یا برایتان دشوار است، کلمات هم معنی پیدا کنید تا برایتان ساده شود.

۵. بازخوانی خلاصه نویسی

داوطلبان کنکور باید اهمیت خاصی به بارخوانی خلاصه‌نویسی داشته باشند. باید حتما بعد از خلاصه‌نویسی مطالبی که یادداشت کرده اند، و دوباره مرور کنند. بازخوانی خلاصه‌نویسی، این اطمینان را به شما می‌دهد که تمام نکات مهم را یادداشت کردید و مرور مجدد آن باعث تقویت مهارت شما در پاسخگویی به سوالات و افزایش سرعت در تست زنی می‌شود.

۶. حاشیه نویسی

بعضی داوطلبان عادت دارند که برای خلاصه نویسی از حاشیه کتاب استفاده کنند. این روش نیز برای کنکور بسیار مهم است، زیرا داوطلبان با این روش تمام نکات را دسته بندی می‌کنند، و در زمان نزدیک به کنکور خلاصه و مطالب اصلی را با هم دوره می‌کنند.

۷. منظم و دسته بندی شده

زمانی که برای کنکور یا امتحانات کلاسی از خلاصه نویسی استفاده می‌کنید، باید خلاصه‌ها را منظم و دسته بندی شده یادداشت کنید. باید برای هر درس یک خلاصه جداگانه داشته باشید، و برای هر بخش یا مفاهیم، خلاصه نویسی را جدا یادداشت کنند. این موضوع موجب می‌شود به مطالبی که می‌خواهید، به راحتی دسترسی داشته باشید.

۸. هایلایت کردن مطالب مهم

از جمله مهم‌ترین نکات در خلاصه نویسی، استفاده از هایلایت است؛ همان هایلایت‌های رنگی همیشگی! این روش حتی در دوران دانشجویی نیز با وجود خرید کتاب دانشگاهی و خروج از دنیای فانتزی درس و مدرسه، همچنان ادامه دارد.

خلاصه‌نویسی، یادگیری بهتر مطالب در زمان کوتاه

مهم‌ترین فواید خلاصه نویسی

به نقل از جمله فرآموز faramoz.com یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی کتاب‌های کمک درسی و دانشگاهی، مهمترین فواید خلاصه نویسی عبارتند از:

یادگیری بهتر مطالب هنگام مطالعه، تمرینی برای رشد نیروی نویسندگی، تقویت رشد فکری انسان، امکان مرور‌های چندین باره، ایجاد انگیزه برای مطالعه داوطلبان، آشنا شدن با کتاب به شکل دقیق، کمک در به خاطر سپاری مطالب و کمک به تمرکز و یادگیری بهتر هنگام مطالعه کتاب درسی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین