کد خبر: ۷۲۰۰۷۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
در آستانه محرم با تصویب و اعلام صریح دستورالعمل‌ها، همراهی هموطنان با نظام سلامت را فراهم کنید

نامه روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم‌پزشکی کشور به رئیس‌جمهور: به داد بیمارستان‌ها برسید

روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهوری خواهان برطرف شدن مشکلات حاد مراکز بهداشتی – درمانی در پیک پنجم کرونا شدند.
نامه روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم‌پزشکی کشور به رئیس‌جمهور: به داد بیمارستان‌ها برسید
آفتاب‌‌نیوز :

موج پنجم کرونا در ایران همچنان سیر صعودی وحشتناک را سپری می‌کند و در یک هفته اخیر رکورد تعداد مبتلایان کرونا در کشور شکسته شده است.

طی روزهای اخیر با افزایش مراجعات سرپایی و بیماران نیازمند به بستری، شرایط بسیار دشوار و خطیری برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی آنها رقم خورده است.

روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور دلیل این روزگار سخت را کاهش شدید درآمدهای اختصاصی و افزایش هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر (دارو، تجهیزات، هتلینگ بیمارستان‌ها، ...) عنوان کرده و در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اقدام عاجل برای رفع این مشکلات را که ممکن است به شکسته شدن خط مقدم مواجهه با کرونا منجر شود، خواستار شدند.

در این نامه آمده است: «در شرایطی که موج اخیر بیماری کرونا با گونه دلتا در تمام کشور به صورت برق‌آسا به پیش می‌رود و هر روز سهم بیشتری از ظرفیت بهداشت و درمان کشور، و به خصوص ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را اشغال می‌کند، ارائه خدمت با ایثار کارکنان نظام سلامت و به دشواری انجام می شود.

کارکنانی که ۱۸ ماه بی وقفه در صف مقدم مبارزه با کوید۱۹ حاضر بوده اند و بسیاری از ایشان تا مرز شهادت در دفاع از سلامت مردم نیز پیش رفته‌اند، اکنون در اوج خستگی باید در برابر موج بیماری بزرگتر از تمام امواج قبلی همچنان در صف مقدم بمانند.

تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها، فقط به معنی اشغال تخت نیست که با افزودن تخت‌های سیار و بیمارستان‌های صحرایی قابل جبران باشد، بلکه به معنی اشباع کامل ظرفیت کادر ارائه‌دهنده خدمت نیز هست. تخت و تجهیزات بدون حضور کارکنان آموزش‌دیده و آماده به کار نمی تواند بیماران را نجات دهد.

اکنون باید هشدار دهیم که ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه ها، چه عرصه خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی و چه خدمات درمانی بستری به حد اشباع نزدیک شده و ادامه این فشار فزاینده، سبب افت شدید عملکرد ایشان خواهد شد. در این شرایط خطرناک، بی‌توجهی آشکار نسبت به محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی و فقدان عزم جدی برای توقف کارخانه تولید بیمار در صحنه عمومی موجب احساس تنهایی، بی پناهی و فرسودگی مضاعف در مدافعان سلامت می شود. افزون بر این، تداوم امواج بیماری کوید، خدمت رسانی به سایر بیماران را تحت تاثیر قرار داده است.

شوربختانه با بی‌توجهی به مقررات منع مسافرت، در این موج، به موازات افزایش تعداد بیماران کووید، مصدومان حوادث ترافیکی نیز افزایش یافت و در وانفسای تامین تخت برای بیماران کوید و سایر اورژانس‌ها، تامین فضای درمانی برای مصدومان جدید نیز مزید بر مشکل می‌شود.

در شرایط مشابه، بسیاری از کشورها اقدام به اعمال محدودیت های جدی و تعطیلی و منع تردد عمومی حداقل به مدت یک هفته می کنند که به نظر می رسد این راه حل به هر دلیل از سوی آن ستاد محترم پذیرفتنی نیست.

تبعیت از دستورالعمل‌های مدیریت هوشمند نیز با طولانی شدن دوره اپیدمی و بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی به تدریج کاهش یافته و استفاده از اقدامات انتظامی و قضایی را برای تضمین اجرای این دستورالعمل‌ها دشوار ساخته است.

بنابراین علیرغم ضرورت حضور همه نهادها و سازمان‌ها برای کنترل اپیدمی، اکنون فقط سنگر مراکز بهداشتی درمانی کماکان با ایثار بی بدیل مدافعان سلامت فعال باقی مانده است و اگر خدای ناکرده به هر دلیل این خط نیز در هم شکسته شود، امیدی برای کاهش مخاطرات و پیامدهای ناگوار آن باقی نخواهد ماند.

در این شرایط بسیار خطیر، دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل کاهش شدید درآمدهای اختصاصی و افزایش هزینه های اجتناب ناپذیر (دارو، تجهیزات، هتلینگ بیمارستانها، ...) روزگار دشواری را طی می کنند و نه تنها قادر به جبران شایسته زحمات این عزیزان نیستند، بلکه برای پرداخت مطالبات معوقه نیز شرمسارند.

بنابراین دردمندانه استدعا می کنیم حمایت و اقدام جهادی و عاجل آن ستاد محترم برای حفظ توان نیروی انسانی ارزشمندِ باقیمانده در صحنه و تامین امکانات مورد نیاز برای خدمات ایشان انجام گیرد تا با ترمیم و حفظ آمادگی نظام ارائه خدمات سلامت که در همه بحران‌ها یکی از ارکان امنیت و آرامش جامعه است، دوره تحویل دولت همزمان با موج سهمگین بیماری بدون حاشیه در امور خدمات سلامت انجام گیرد.

همچنین در آستانه ماه محرم، خواهشمند است با تصویب و اعلام صریح و شفاف دستورالعمل‌ها و تاکید بر تبعیت از سیره مقام معظم رهبری، همراهی بیشتر و بهتر هموطنان مومن را با نظام سلامت فراهم فرمایید.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
1
30
فعلا بزارید اینترنت رو قطع کنن.این واجب تره. بعد به داد شما هم میرسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
1
25
با قطع اینترنت و بازگشایی مدارس مشکلات حل میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
2
21
اين واكسن بركت با اين هزينه سنگين حتي براي يك ميليون نفر تزريق نشده ، با يك پنجم آن پول، ميتوانستند براي كل مردم ايران واكسن وارد كنيد كه از واكسن بركت هم ايمن تر باشد.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
با این تفکر شما کلا هچیی نباید تولید کنیم و همیشه ملتمس کشورهای غربی باشیم
hossin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
0
13
آقایان قرار گاه کرونا وضعیت به گونه ای است که اگر فکر عاجل نکنید با بحران تدفین جنازه کرونایی ها مواجه خواهیم شد شما رو به خدا به شعارهای آقای وزیر بهداشت دل نبندید باز دید میدانی از بیمارستانها داشته باشید برخی شهرهای کلان مثل مشهد به تعطیلی حداقل دو هفته ای نیاز دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
ستاد ملی کرونا بداد مردم مشهد برسید. کرونا درمشهد فاجعه بسیار وحشتناکی ایجاد کرده است مردم درخیابان در کنار بیمارستانها دارند می میرند وتخت خالی برایشان پیدا نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
مشكل فقط مشهد نيست
تمام ايران همين وضع را دارد.
لارستان
مردم شب تا صبح جلو اورژانس ميخوابند براي نوبت فردا جهت دريافت سرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
1
2
فعلا تمام بدبختی ملت از همین وزارت و دانشگاههای علوم پزشکی است که جز آمار و تبلیغات هیچ کاردیگه ای نمی کند
فقط بلدن شوی تبلیغاتی درست کنند و همیشه طلبکار باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
1
باید مانند فروردین 99 سخت گرفته شود به خصوص جاهای عمومی مانند ماشین قطار هواپیما رستورانها بسته غذای بیرون بر ماشین شخصی ازاد در تمام جادها چون در ماشین شخص هیچ موقع کرونا منتشر نمی شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین