کد خبر: ۷۲۰۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷

کمیسیون انتخابات عراق: هیچ انصرافی رخ نداده است

با وجود اعلام برخی جریان های سیاسی عراق در طول هفته های اخیر برای انصراف از انتخابات زودهنگام پارلمانی دهم اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰)، سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات در این کشور تاکید کرد که تاکنون هیچ گونه انصرافی اتفاق نیفتاده است.
کمیسیون انتخابات عراق: هیچ انصرافی رخ نداده است
آفتاب‌‌نیوز :

«جمانه الغلاوی» امروز شنبه تاکید کرد که تاکنون هیچ کاندیدایی درخواست رسمی انصراف از انتخابات را به این کمیسیون نداده است.

وی تصریح کرده است که تا به حال فقط برخی ها، اظهار نظر در خصوص انصراف از انتخابات کرده اند و از میان سه هزار و ۲۴۹ کاندیدا هنوز هیچکدام برای انصراف از انتخابات درخواست رسمی ارائه نکرده اند.

الغلاوی گفت که که حتی اگر انصراف به صورت قانونی و از طریق درخواست رسمی باشد بر روند برگزاری انتخابات اثر نمی گذارد.

در طول دو ماه گذشته برخی جریان های وابسته به اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ به علاوه «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر، حزب کمونیست، «صالح مطلک» رهبر جبهه گفت وگوی ملی و «وائل عبداللطیف» نماینده سابق پارلمان و رییس گروه «منبر العراقی» در برابر دوربین های رسانه ها یا از طریق توئیت ها و بیانیه های سیاسی، انصراف خود را از انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اعلام کرده اند.

پیش از این نیز برخی از اعضای برجسته جریان صدر بعد از اعلام انصراف توسط مقتدا صدر، انصراف خود را از انتخابات اعلام کرده بودند اما چند روز بعد از این تصمیم خود عدول کردند.

رسانه های عراقی نام «حاکم الزاملی» (رییس سابق کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان) ، «مها الدوری» (نماینده سابق پارلمان) و «حسن الکعبی» (نایب رییس پارلمان فعلی) را به عنوان سه عضو برجسته جریان صدر معرفی کرده اند که از تصمیم انصراف کوتاه آمدند.

به رغم اعلام انصراف ها از انتخابات، مشاور نخست وزیر عراق در امور انتخابات همانند موضع کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تاکید کرده است که انصراف برخی گروه های سیاسی بر روند برگزاری انتخابات اثر نمی گذارد.

«حسین الهنداوی» روز گذشته گفته است که انصراف برخی جریان های سیاسی از انتخابات، امری طبیعی و کاندیداها در تصمیمات خود آزاد هستند اما این انصراف ها بر روند برگزاری انتخابات اثر نخواهد گذاشت.

وی ادامه داد که از حیث قانونی، این انصراف ها بر زمان برگزاری انتخابات (در دهم اکتبر آینده) اثر نمی گذارد و روند ثبت نام کاندیداها و افراد واجد شرایط تکمیل شده است.

الهنداوی تنها عامل موثر بر تاخیر انتخابات را «اتفاقات غیر مترقبه مانند حوادث زیست محیطی نظیر سیلاب و آتشفشان یا جنگ» عنوان کرده زیرا این گونه مسایل هستند که کشور را در معرض تهدید قرار می دهند.

مشاور نخست وزیر عراق در امور انتخابات گفت که عراق در طول سنوات گذشته در شرایط امنیتی به مراتب بدتری بود؛ از جمله سال ۲۰۰۵ که درصد مشارکت در استان الانبار فقط ۴ درصد بود اما بازهم انتخابات برگزار شد.

گزارش ها حاکی است که برخی از شخصیت ها در عراق برای متقاعد کردن مقتدا صدر به منظور عدول از تصمیمش و فراخواندن طرفدارانش به مشارکت در انتخابات، تلاش هایشان را آغاز کرده اند و قرار است در این چارچوب، «برهم صالح» رییس جمهوری عراق نیز با صدر گفت وگو کند.

براساس آخرین گزارش کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، ۴۴ ائتلاف انتخاباتی و ۲۶۷ حزب و در مجموع سه هزار و ۲۴۹ کاندیدا برای ۳۲۹ کرسی پارلمان با همدیگر در دهم اکتبر آینده به رقابت می پردازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین