کد خبر: ۷۲۰۱۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱

برداشت حداکثری ایران از بزرگترین میدان گازی جهان

فردا با اعلام پایان توسعه بخش فراساحل ۲۷ فاز پارس جنوبی، همچنین فاز اول بندر صادراتی سیراف پارس و زنجیره دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسمی می‌رسد.
برداشت حداکثری ایران از بزرگترین میدان گازی جهان
آفتاب‌‌نیوز :

توسعه میدان مشترک پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، از اواخر دهه ۷۰ شمسی در کشور آغاز شد و اولین گاز از این میدان مشترک در سال ۱۳۸۰ برداشت شد.

توسعه این میدان مشترک در ۲۰ سال گذشته ادامه داشت و همواره تلاش می‌شد تا ایران بتواند برداشتی حداکثری و البته صیانتی از پارس جنوبی داشته باشد.

اگرچه در سال‌هایی این برداشت ثابت ماند و کشور همسایه تولید خود را افزایش داد اما ایران توانست با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توسعه در این میدان مشترک را شتاب بخشید تا آنجا که ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی در حالی که اکنون با ۳۷ سکوی تولیدی، ۳۷۲ حلقه چاه، ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله زیردریایی ۳۲ اینچ، به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که این رقم در سال ۹۲، ۲۸۰ میلیون متر مکعب بوده است.

در حال حاضر با توسعه ۲۷ فاز دریایی این میدان مشترک، حدود ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود.

افزایش ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی در ۸ سال گذشته در حالی رقم خورده که در طرف مقابل، تولید قطر تقریبا ثابت بوده و چیزی در حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.

بخش دریایی فازهای پارس جنوبی در گستره‌ای به مساحت ۳هزار و ۷۰۰ کیلومتر در خلیج فارس قرار گرفته و تا پایان سال ۹۹ از این بخش بیش از ۱.۸ تریلیون متر مکعب گاز و ۲.۲ میلیارد بشکه میعانات گازی با ارزش ۳۳۵ میلیارد دلار (با احتساب هر مترمکعب گاز غنی معادل ۱۸ سنت در سال ۹۶) برداشت شده است.

با توجه به اتمام توسعه ۲۷ فاز دریایی پارس جنوبی فردا این فازها به همراه چند طرح دیگر نفتی با فرمان رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

علاوه بر بخش فراساحل ۲۷ فاز میدان گازی پارس جنوبی، همچنین فردا فاز نخست بندر صادراتی «سیراف پارس» و دو زنجیره دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

دو زنجیره دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی، شامل ساخت، نصب و راه‌اندازی ۴سکوی بهره‌برداری گاز، اجرای عملیات لوله‌گذاری و حفاری ۴۴ حلقه چاه از جمله طرح‌هایی است که به صورت رسمی افتتاح می‌شود. اجرای بخش فراساحلی فاز ۱۴ پارس جنوبی به پیمانکاران ایرانی واگذار شده و هم‌اینک در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

طرح بندر سیراف پارس در منطقه پارس دو نیز به عنوان پایانه مهم ذخیره‌سازی، بارگیری و صادرات گاز مایع و گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های این منطقه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیون دلار اجرا و در این مرحله یک پست اسکله صادرات گاز مایع سرد و خطوط ارتباطی پالایشگاه‌های فازهای ۱۳، ۱۹، ۲۲ و ۲۴ و مجتمع پتروپالایش کنگان مستقر در منطقه پارس دو کنگان با ظرفیت صادرات ۵هزار مترمکعب در ساعت LPG به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

ایران با توسعه فازهای پارس جنوبی تولید خود را از این میدان افزایش داده و اکنون بیش از قطر برداشت روزانه گاز داد.

این موضوع می تواند در صورت استمرار، تولید تجمعی ایران را به قطر نزدیک کند و این فرصت را بدهد تا ایران سهم واقعی خود را از این میدان داشته باشد.

ایران تا سال ۹۶ همواره تولید گاز کمتری از شریک خود در پارس جنوبی داشت اما از سال ۹۲ و با تمرکز سرمایه و نیروی انسانی در فازهای اولویت دار پارس جنوبی توسط وزیر نفت،‌ سرانجام ایران برنده ماراتن نفسگیر تولید گاز شد.

این سبقت تاریخی ایران از قطر اما در حالی در سال ۹۶ آغاز شد که در سال های ۸۷ تا ۸۹، قطر این اختلاف را تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز نیز رسانده بود.

ایران در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز از این میدان مشترک تولید می کند و این در حالی است که تولید قطر به ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز نیز نمی رسد. افزایش تولید گاز ایران که البته با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی افزایش خواهد داشت.

با ثبت رکورد تولید ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز ایران که در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک تولید می کرد، در طول دولت تدبیر و امید توانسته تولید از پارس جنوبی را حدود ۲.۵ برابر کند.

نکته مهم دیگری که ارزش پیشی گرفتن ایران از بیشتر می‌کند این است که نگاهی به نقشه میدان مشترک پارس جنوبی نشان می‌دهد تنها حدود یک سوم از مساحت میدان در آب های ایران قرار دارد و دو سوم مساحت در آب های قطر قرار گرفته است. در واقع ایران با وجود آنکه فضای کمتری برای توسعه و حفاری چاه ‌ها و نصب سکوها در اختیار داشت اما توانسته تولید روزانه خود را از رقیب و همسایه بیشتر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
0
1
زنده باد زنگنه. مهندسی واقأ شجاع و وطن پرست و مؤمن. باید بدانید اون 280 میلیون متر مکعب هم همه در دوره ایشان در دولت خاتمی انجام شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
1
یک زمانی چه دروغهائی که به ملت گفته نشد. میگفتند باید در چاههای نفت و گاز بسته شود تا برای آیندگان بماند. چقدر ما ساده بودیم...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین