کد خبر: ۷۲۰۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
خطیب‌زاده اعلام کرد

در وین توافقات خوبی انجام شده/آمریکا جایگاه خود را بشناسد/ حضور چند ده هیات خارجی درتحلیف رئیسی

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موجودیت نامشروع رژیم صهیونسیتی باید از اتهام‌زنی‌ها علیه ایران دست بردارد.
در وین توافقات خوبی انجام شده/آمریکا جایگاه خود را بشناسد/ حضور چند ده هیات خارجی درتحلیف رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری این هفته خود در مورد اتهامات مطرح شده از سوی رژیم صهیونسیتی و آمریکا نسبت به ایران در مورد دست داشتن تهران در حمله به نفت کشی اسراییلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت : موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن های واهی بردارد و این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه این رژیم هر جایی که رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است تصریح کرد: مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده اند.

خطیب زاده بار دیگر با تاکید بر اینکه اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در این ارتباط محکوم است، گفت: آنها باید بدانند با این فرافکنی ها دردی از دردهایشان دوا نمی شود و هر کس باد بکارد طوفان درو می کند.

وی تاکید کرد: ایران لحظه ای در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر سفر برهم صالح رئیس جمهور عراق به تهران و اهداف این سفر گفت: سفر رئیس جمهور عراق به ایران در برنامه است و احتمال زیاد ایشان برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران خواهند آمد و در همین چارچوب سفری دو جانبه است.

خطیب زاده ادامه داد: البته علاوه بر ایشان چند ده هیات از کشورهای مختلف نیز برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر می کند که این هیات ها در سطح روسای جمهور، روسای دولت ها، روسای مجلس، وزیران امور خارجه و فرستادگان ویژه هستند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت خارجه و دیگر نهادهای مسئول در این زمینه، گفت: از همان ابتدا که زمان مراسم تحلیف معلوم شد وزارت امور خارجه و سفارتخانه های ایران در خارج از کشور در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که بنابر برخی از اخبار قرار است هیاتی از مقامات سعودی نیز در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کنند اظهار کرد: من در لیست هیات ها حضور نماینده و هیاتی از عربستان سعودی را ندیدم، باید مجددا چک کنم و گزارشی در این خصوص را در حال حاضر نمی توانم تایید کنم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مقام هندی در ارتباط با برگزاری اجلاس چهارجانبه چابهار با حضور ایران و این که آیا زمان این اجلاس مشخص شده است گفت: کریدور شمال - جنوب یکی از مهمترین کریدورهایی است که جمهوری اسلامی ایران از سال‌ ۲۰۰۱ به دنبال اجرایی کردن آن بوده است. چابهار یکی از مهمترین ایستگاه‌های ما در این کریدور خواهد بود و هند هم به عنوان توسعه دهنده بخشی از این بندر مهم نقش ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد : گفت‌وگوهایی درباره این نشست شده و زمان آن هنوز مشخص نیست ولی در دستورکار قرار دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درخصوص اتهام زنی اخیر آمریکا به یک شهروند ایرانی ساکن کانادا مبنی بر تلاش جهت دور زدن تحریم ها و برگزاری دادگاهی در واشنگتن در این زمینه گفت: آنچه اتفاق می افتد گروگانگیری آشکار و گردن کشانه ایالات متحده است.

وی با بیان این که اولویت ایران بر آزادی و بازگشت ایرانیان از زندان های امریکاست، تاکید کرد : هرچه آن ها دست به گروگانگیری بیشتری بزنند، لیست ایرانیانی که باید آزاد شوند، بیشتر خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پروژه"شام جدید" با حضور کشورهای عراق ، مصر و اردن و نگاه ایران به این موضوع گفت : جمهوری اسلامی ایران از همه امکاناتی که به توسعه نقش کشور دوست و برادر عراق در منطقه و از هر ابتکاری که به گسترش صلح و ثبات در منطقه کمک کند، استقبال و حمایت می کند.
وی ادامه داد : آنچه اشاره کردید چند دهه ای است البته من ابعاد اعلامی آن را دقیق نمی دانم ولی ما در مجموع از هر ابتکاری که به صلح و ثبات منطقه کمک کند استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبتهای خود با خبرنگاران در مورد دیدار اخیر نخست وزیر عراق با رئیس جمهور آمریکا و برخی از اظهارات مطرح شده تصریح کرد: ایران هیچگاه کشورهای همسایه و دوست خود را محل منازعه با کشورهای ثالث قرار نداده در حالی که آمریکا برعکس این موضوع عمل کرده و کشورهای منطقه را به پایگاهی برای جنایتهای خود علیه مردم آن کشور و منطقه کرده است.

وی با بیان این که آرامش و امنیت همسایگان آرامش و امینت ما، پیشرفت و توسعه آنها پیشرفت و توسعه ایران است، گفت: ما هیچ‌گاه حاضر نیستیم کشورهای همسایه خود را محل منازعه با کشورهای ثالث کنیم ولی همانطور که گفتم آمریکایی ها بارها این اقدام را انجام دادند و این موضوع را اثبات کردند که نمونه آن را در ترور بزدلانه نیمه شبانه سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد مشاهده کردیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد ضرب و شتم یک شهروند ایرانی در بازداشتگاهی در سوئد و اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با این موضوع و همچنین پیگیری های وزارت خارجه در مورد ضرب و شتم قرار گرفتن یک شهروند ایرانی در انگلیس در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته این دو موضوع که اشاره کردید با یکدیگر متفاوت است آن چه که در حوزه رای گیری اتفاق افتاد به صورت جدی از وزارت خارجه پیگیری شده است از کسانی که این اتفاق برایشان رخ داد دلجویی شد و پیگیری حقوقی و قضایی صورت گرفته است و با مقامات محلی اعم از امنیتی و سیاسی گفت و گو صورت گرفته و این موضوع تا آخر پیگیری می شود.

وی همچنین در مورد ضرب و شتم صورت گرفته علیه یک شهروند ایرانی در بازداشتگاهی در سوئد اظهار کرد: از همان لحظات اول که در جریان این موضوع قرار گرفتیم یادداشتی در این ارتباط به مقامات سوئد داده شده و سفیر ایران در کشور سوئد با مقامات این کشور این موضوع را پیگیری و حقوق کنسولی اتباع ایرانی را به آنها یادآوری کرده پیگیری این موضوع در دستور کار است در همان زمان در فضای مجازی نیز اطلاع رسانی شد و همانطور که اشاره کردم این موضوع از طرف کانالهای دو جانبه و دیپلماتیک همچنان در دست پیگیری است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در پی حمله صورت گرفته به نفتکش رژیم صهیونیستی برخی رسانه ها در ایران ادعا کردند که این اقدام در راستای انتقام جویی ایران از رژیم صهیونیستی بوده است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: شما به گزارش کدام رسانه اشاره می کنید که خبرنگار گفت گویا العالم در این زمینه گزارشی منتشر کرده است. خطیب زاده در پاسخ گفت: من چنین گزارشی را ندیدم و بعید می دانم چنین گزارشی منتشر شده باشد.

وی ادامه داد: در مورد این موضوعات و خبرسازی های که صورت گرفته باید دقت کرد در دامی که رژیم اشغالگر قدس و صهیونیست‌ها پهن می کنند نیفتیم. این رژیم در حضیض مشروعیت به سر می برد و در روزهای بسیار تلخی از حیات خودش قرار دارد.

خطیب زاده با بیان این که انجام این فرافکنی ها از سوی رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست ادامه داد: هر وقت اتفاق خوبی در منطقه رخ می دهد ما این فرافکنی ها را از سوی مقامات این رژیم مشاهده می کنم همانطور که پیش از این گفتم رژیم صهیونیستی هر جا پا گذاشته با خودش خشونت، ترور و جنگ برده است و مسئول این موضوع کسانی هستند که پای این رژیم را به این مطنقه باز کردند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و اینکه آیا با توجه به نوع موضع گیری مقامات آمریکا می توان گفت مذاکرات وین به پایان خود رسیده است گفت: باید توجه داشت این گونه گمانه زنیها کمکی به موضوع نمی کند. همه می دانستند و به طرفهای مقابل هم اطلاع داده شده که انتقال دموکراتیک قدرت در ایران درحال انجام است و آنهایی که داعیه دموکراسی دارند بیش ازهمه باید بدانند که زمانی که انتقال قدرت به این شکل آرام و به صورت مدنی صورت می گیرد باید منتظر باشند تا تیم جدید به عنوان تیم مجری مستقر شود.

وی با بیان اینکه تصمیمات در حوزه حاکمیتی اخذ می‌شود و قطعا دولت و رئیس جمهور جدید نقش بسیارمهمی دارند، گفت: گفت و گوها در وین به جای خوبی رسیده اما مثل هر مذاکره دیگری امکان به نتیجه رسیدن یا نرسیدن وجود دارد و این ذات مذاکره است.

وی با بیان اینکه در وین توافقات بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته است گفت: البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم برخی مشکلات باقی مانده که مسائل جدی هستند و اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافق صورت می گرفت.

خطیب زاده ادامه داد: آمریکا با کش دادن موضوعات برخی زیاده خواهی ها و عدم اجرای تعهدات باعث شد که ایران و ۱+۴ نتوانند در زمان مقرر با آمریکا به یک تفاهمی برسند اکنون ایران و۱+۴ در یکسو و آمریکای بدعهد و خارج شده از برجام در طرف دیگر قرار دارد.

وی با بیان اینکه آمریکا باید جایگاه خود را بشناسد و بداند در این مدت به چه میزان خسارت بین المللی و ملی به ایران وارد کرده است گفت: آنها باید بدانند که از تنها مسیری که می تواند به برجام برگردند بازگشت به تعهدات اجرایی آنها است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نگاه ایران به آخرین تحولات و اعتراضات در تونس گفت: ما از نزدیک تحولات تونس را پیگیری می کنیم و در کنار دولت و مردم این کشور برای عبور از این مرحله هستیم.

خطیب زاده ادامه داد: ما فکر می کنیم تنها راه حل، انجام گفت‌وگوهای فراگیر است و باید همه هرچه زودتر پایبندی خود را در عمل برای حل و فصل سیاسی این بحران نشان دهند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد نگاه ایران به آخرین تحولات افغانستان و اقدامات ایران برای برقراری صلح در این کشور همسایه گفت: شرایط در افغانستان خطیر است برای جمهوری اسلامی ایران حفظ امنیت مردم افغانستان همواره در اولویت اول قرار داشته و ما به همه طرفها و گروه ها در افغانستان اعلام کرده ایم که در همه اقدامات و گفت وگوهایشان باید امنیت مردم افغانستان را لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته که برای تحقق صلح در این کشور و حفظ امنیت مردم افغانستان هر کمکی که لازم است انجام دهد گفت: جمهوری اسلامی ایران دور اول گفت و گوهای طرفهای افغانستانی را در تهران تسهیل کرد و آمادگی دارد که دور دوم را تسهیل کند. ما معتقدیم هیچ راه حل نظامی در افغانستان پایدار نیست و همانطور که بارها اعلام کرده ایم راه حل، انجام گفت و گوهای بین الافغانی اصیل و تشکیل دولت فراگیر با همه گروههای افغانستانی است و طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است.

وی بار دیگر تاکید کرد: همگان باید توجه داشته باشند که گفت و گوهای بین الافغانی اصیل می‌تواند راه حل صلح پایدار برای افغانستان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید براینکه ایران امنیت افغانستان را امنیت خودش می داند ادامه داد: حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و سرکنسولگریها از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است. ما با همه طرفها در افغانستان در تماس هستیم و هر کمکی لازم باشد انجام می دهیم تا صلح پایدار در افغانستان ایجاد شود.

وی همچنین در مورد اظهارات اخیر پادشاه اردن در مورد ایران نیز در جریان سفر به واشنگتن گفت: درحالی که بسیاری از کشورهای منطقه در حال گفت و گو هستند و به نوعی در حال عوض کردن رویکردهایشان هستند و تلاش دارند با گفت وگوهای درون منطقه ای مسائل و اختلافات را حل کنند فکر می کنیم که همه کشورها باید بدانند که همین مسیر مسیر درست و به جایی است و باید از بیان اظهارات تحریک آمیز و بی مبنا خودداری کنند.

خطیب زاده افزود: ما استقبال می کنیم که در چارچوب اصولهای شناخته شده دیپلماتیک با کشورهای مختلف از جمله اردن گفت و گو و رایزنی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که به تازگی وال استریت ژورنال اعلام کرده که آمریکا احتمالا تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال می کند و نظر ایران در این ارتباط چیست گفت: یک احتیاطی در واشنگتن در مورد اعمال تحریم وجود دارد مقامات کنونی آمریکا بارها خودشان اذعان کردند که فشار حداکثری علیه ایران نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای آمریکا تبدیل شده است.

وی با تاکید بر این که منطق تحریم، آن هم به بهانه های واهی منطقی شکست خورده است به ویژه در مقابل ایران که حدود ۴ دهه است مورد تحریم های یکجانبه و ظالمانه قرار گرفته ونشان داده علیرغم تلاشهایی که آنها انجام می دهند نمی توانند اراده ملت ایران را بکشند و خللی در برنامه های مشروع ایران در زمینه علمی و دفاعی ایجا کنند گفت: آنچه آنها انجام می دهند چیزی جز یک شکست برای آنها نیست.

خطیب زاده خطاب به مقامات آمریکایی گفت: شما نمی توانید که با تکرار یک مسیر اشتباه به مقصد درست برسید شما باید از ذهنیت تحریمی و احتیاط مفرطی که به تحریم دارید فاصله بگیرید و درمان آن احترام به ملت ایران و حقوق بین الملل است.

وی تاکید کرد: قطعا همه این اقدامات مانعی است در مسیری که آمریکا بخواهد به برجام بازگردد ما با دقت این مسائل را پیگیری و رصد می کنیم.

وی همچنین در مورد ادعاهای اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران مبنی بر اینکه تهران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کرده و از تروریسم حمایت می کند و باید این مسائل در مذاکرات وین نیز مطرح شود گفت: تکرار این ادعاهای عجیب و غریب نشان از عدم شناخت دقیق ایشان از تحولات غرب آسیا و درک ناقص ایشان از این تحولات دارد. ضرورت دارد که ایشان به واقعیات توجه داشته و متوجه تحولات در منطقه باشد.

خطیب زاده ادامه داد: در مورد آنچه ایشان می گوید بارها به ما به صورت دوجانبه گفته شده است که اظهارات ایشان منویات یک یا دو عضو این شورا است و این حرفها نمایندگی همه اعضای شورای خلیج فارس را ندارد. متاسفانه اظهارات ایشان اجاره ای و مربوط به مواضع یک یا دو کشور عضو این شورا است.

این دپیلمات ارشد کشورمان گفت: به این یکی دو کشور و همچنین دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس توصیه می کنیم که مروری بر مواضع و شناخت ناقصشان از تحولات موجود در منطقه داشته باشند و این مواضع را بازنگری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آن چه که در مذاکرات وین در جریان است در مورد چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی است که در ازای آن ایران هم تعهداتشان را به صورت کامل انجام دهد و موارد دیگر هیچ ربطی به این گفت وگوها ندارد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه قطر به تهران و اینکه سفر وی بعد از سفر این مقام قطری به واشنگتن صورت گرفته و آیا وزیر خارجه قطر در سفر کوتاه خود به تهران از سوی واشنگتن حاوی پیامی برای آقای رئیسی بوده است، گفت: سفر وزیر خارجه قطر به ایران در چارچوب روابط دو جانبه و منطقه ای صورت گرفت، این سفر دو جانبه بود و هیچ ربطی با مسائل موجود بین ایران و آمریکا نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی اظهارات مطرح شده در داخل آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا نباید اجازه ورود رئیس جمهور جدید ایران و هیات همراهش را برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک صادر کند و باید مانع این حضور شود، گفت: دولت آمریکا باید توجه کند که وظایف قطعی میزبانی در خصوص مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دارد و فارغ از اختلافاتش با کشورها وظایف مصرحی در مورد میزبانی دارد و باید در این چارچوب عمل کند.

وی با بیان اینکه اینگونه تلاش ها و مطرح کردن اینگونه مسائل چیز عجیبی نیست، گفت: لابی رژیم صهیونیستی در ایالات متحده از هر فرصتی برای اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند.

وی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد آخرین وضعیت تبادل زندانی بین ایران، آمریکا و انگلیس گفت: البته اینها دو مسیر مختلف بودند طرف آمریکایی متاسفانه در آخرین لحظه با یک برداشت اشتباه از تحولات داخل ایران تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشت و اگر به این تعهدات عمل می کرد امروز ایرانیان ما آزاد بودند.

خطیب زاده با بیان اینکه ما تاکنون چندین بار نقض تعهدات و توافقات از سوی آمریکایی‌ها دیدیم گففت: اینها دلایلی است که ما به هیچ وجه از روز اول تا امروز هیچ گفت‌وگویی را براساس اعتماد با آمریکایی ها نداشتیم و هر روز دلایل بیشتری داریم که تمامی گفت‌وگوها حتی آنها را که به صورت غیر مستقیم است را با حداکثر بی اعتمادی به طرفهای آمریکایی جلو ببریم چرا که آنها نشان دادند تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی مبنی بر ابدی نبودن زمان مذاکرات برجام و اینکه ایران مذاکرات وین را به تاخیر انداخته گفت: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران تحمیل کرده و به عنوان کشوری که در یک جنگ جنایت آمیز اقتصادی علیه ملت ایران مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها شده است در آخرین نقطه ای قرار دارد که بتواند در خصوص این گفت و گوها از موضوع خواهان صبحت کند.

این دیپلمات کشورمان گفت: آمریکا مجرم است و این همه ظلم علیه ملت ایران بی کیفر نمی تواند باقی بماند. مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور بهتر از هر کسی می داند که گفت‌وگوها در وین با چه جدیتی از سوی ایران و ۱+۴ جلو رفته و این طرف آمریکایی بوده که برای اجرای تعهداتش آمادگی نداشته است و زمانی که آمریکا به تعهداتشان عمل کند توافق در دسترس خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست که به صورت آنلاین برگزار شده بود گاهشماری از فعالیت وزارت خارجه و تحولات درعرصه سیاست خارجی در طی دو هفته گذشته ارائه و سپس به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین