کد خبر: ۷۲۰۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

روسیه: رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» تصریح کرد که برجام باید به شکل اولیه احیا شود و رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است.
روسیه: رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است
آفتاب‌‌نیوز :

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» تصریح کرد که گرچه زمان دقیق دور هفتم مذاکرات «وین» برای احیای برجام نامشخص است اما این مذاکرات بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» برگزار خواهد شد.

اولیانوف در این خصوص گفت: «فقط زمانی می‌توانیم (تاریخ دقیق را) حدس بزنیم که دور هفتم آغاز شود. از ۲۰ ژوئن (۲۹ تیرماه) وقفه داشتیم. در ابتدا قرار بود بعد از وقفه ۱۰ روزه برگزار شود اما این طور نشد. در حال حاضر ما فقط می‌د انیم که مذاکرات بعد از تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران از سر گرفته می‌شود. مراسم (تحلیف) پنجم آگوست (پنجشنبه ۱۴ مردادماه) برگزار می‌شود. این که چقدر بعد از پنجم آگوست، نشست برگزار شود، هنوز نامشخص است. تحلیلگران در این فکر هستند که آیا ۱۵ یا ۲۰ آگوست (۲۴ یا ۲۹ مردادماه) برگزار می‌شود یا خیر. برخی می‌گویند که سپتامبر (ماه آینده میلادی) برگزار می‌شود و برخی نیز سخن از برگزاری نشست در ماه اکتبر (ماه بعد از سپتامبر) می‌آورند».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره موضع جدید ایران گفت که احتمالاً‌ دولت جدید ایران مواضع خود را در خصوص برخی موضوعاتی که در مذاکرات وین درباره احیای برجام مورد بحث قرار گرفته تطابق می‌دهد.

اولیانوف در این خصوص گفت: «نمی‌دانیم چه تغییراتی با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید و تشکیل دولت جدید، ممکن است در رویکرد ایران به وجود آید اما نمی‌توان این احتمال را کنار گذاشت که دیدگاه طرف ایرانی در خصوص برخی موضوعات مورد بحث قرار گرفته در وین تطابق داده می‌شود. البته هنوز چیزی در این رابطه نمی دانیم».

نماینده روسیه بار دیگر بر لزوم احیای برجام به شکل اولیه تأکید کرد و گفت که رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است.

اولیانوف توضیح داد: «از نظر ما، هیچ جایگزینی برای احیای برجام به شکل اولیه آن وجود ندارد. تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره شروع از اول و نوشتن یک توافق جدید توهم است. چنین چیزی نه به این زودی و نه هرگز تحقق می‌یابد. ما باید بر اساس واقعیات پیش برویم و وظیفه اصلی، احیای هرچه سریع‌تر برجام به شکل اولیه است».

میخائیل اولیانوف در خصوص گام‌های برجامی ایران در پی بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام و این که آیا افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی، تهدیدی برای فدراسیون روسیه است، گفت: «فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد اما چندان میل و علاقه‌ای هم به چنین چیزی نداریم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین