کد خبر: ۷۲۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱

تصاویر| غار کتله خور؛ دومین غار وسیع و شگفت‌انگیز جهان

غار کتله خور زیباترین غار دنیا و دومین غار وسیع جهان است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان زنجان بشمار می‌رود و تقریبا حدود ۳۰ میلیون سال قدمت دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده غار کتله خور به غار علیصدر در همدان متصل می‌شود و این دو غار به لحاظ قدمت تقریبا همسن هستند
تصاویر| غار کتله خور؛ دومین غار وسیع و شگفت‌انگیز جهان
آفتاب‌‌نیوز :

کتله خور نام غاری باشکوه و شگفت انگیز در دل کوه‌های منطقه خدابنده است، این غار آبی-خشکی که در دوران سوم زمین شناسی به وجود آمده و تقریبا حدود ۳۰ میلیون سال قدمت دارد. این جاذبه منحصر بفرد با قندیل‌های بی‌نظیر و تماشایی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

غار کتله خور در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب واقع شده است. این غار که محل سکونت انسان‌های اولیه نیز بوده دارای هفت طبقه میباشد که سه طبقه آن شناسایی شده و در طبقات آن آبشار‌هایی هم وجود دارد.

قندیل‌های این غار اشکال زیبایی بخود گرفته اند که بعضی از آن‌ها به اشکال مشابه نام گذاری شده اند. از معروف‌ترین تندیس‌های طبیعی غار میتوان به تندسی‌های عروس و داماد، سفره عقد، شیر خوابیده، سگ شکاری، پنجه شیر و پای فیل اشاره کرد. این غار به غار علیصدر نیز متصل میشود.

در زبان ترکی کتله به معنی پستی و بلندی و خور به معنی آسان است و منظور از نامگذاری غار به این نام این است که پستی و بلندی‌های این غار راحت و دنج است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین