کد خبر: ۷۲۰۵۱۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
تحلیل و ارزیابی رسانه‌های بین‌المللی درباره مذاکرات هسته‌ای و آینده ایران

چشم‌انداز ایران، پس از مراسم تحلیف رئیسی

فارغ از نوع سیاست خارجی رئیسی مخاطرات زیادی به دلیل مشکلات عدیده داخلی ایران در مقابل او قرار خواهند داشت/ نوع مواجهه رئیسی با مشکلات ایران که باعث ایجاد اعتراضات شده به اندازه نوع رفتار او با غرب اهمیت دارد/ بلومبرگ: اکنون بهترین زمان برای پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای با ایران از سوی بایدن است/ اسپوتنیک روسیه: بایدن باید سریعا به برجام بازگشته و تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند؛ توقف مذاکرات هسته‌ای فرصت طلایی از دست رفته بایدن برای توافق با ایران بود/ نشنال اینترست: بایدن اگر مخالف کارزار فشار حداکثری ترامپ است خود نباید تحریم‌ها را علیه ایران حفظ کند
چشم‌انداز ایران، پس از مراسم تحلیف رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری "اسوشیتدپرس" در گزارشی درباره ایران پس از مراسم تحلیف رئیسی می‌نویسد: "این هفته ابراهیم رئیسی" اصولگرا رئیس جمهوری ایران خواهد شد و در مراسم تحلیف شرکت خواهد کرد. پس از سوگند یاد کردن او محافظه‌کاران تمام نهاد‌های ایران را در کنترل خواهند داشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مراسم تحلیف رئیسی در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات هسته‌ای متوقف شده است و حمله‌ای پهپادی به نفتکشی اسرائیلی رخ داده است. ایران در‌های تاسیسات هسته‌ای خود را به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته است.

ایران از تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی زمانی که نیروی دریایی امریکا آن کشور را متهم به کارگذاری مین در مسیر کشتی‌ها کرد، فشار‌های خود را در منطقه افزایش داد. ایران همچنین یک پهپاد امریکایی را سرنگون کرد و در پاسخ به حمله پهپادی امریکا علیه ژنرال سلیمانی در بغداد با حمله موشکی به نیرو‌های امریکایی در عراق حمله کرد.

پس از آرامش حاکم شده در میانه همه‌گیری کرونا به نظر می‌رسد ایران بار دیگر با سرعت در حال به چالش کشیدن بایدن رئیس‌جمهوری امریکاست که از تمایل به بازگشت امریکا به برجام سخن گفته است.

مذاکرات در وین اما در روز‌های رو به پایان دولت روحانی به شکست انجامیده است. رئیسی وعده داده با دولتی قوی وارد مذاکره خواهد شد. هر مسیری که رئیسی در سیاست خارجی انتخاب کند همراه با مخاطراتی در کمین برای شخص او خواهد بود.

رئیسی با در اختیار گرفتن تمام اهرم‌های قدرت و همراهی تمام ارگان‌ها با خود وارث مشکلات بی‌شمار پیش روی ایران است که باعث اعتراضات در ایران شده است. پاسخ رئیسی به این مشکلات به اندازه نوع برخورد او با غرب مهم خواهد بود.

تحلیل و ارزیابی رسانه‌های بین‌المللی درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای

همچنین "الی لیک" خبرنگار شبکه خبری "بلومبرگ" که معمولا به اتخاذ مواضع ضد ایرانی در گزارش‌هایش مشهور است در گزارش تازه خود به دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا توصیه می‌کند که به مذاکرات هسته‌ای با ایران پایان دهد.

این خبرنگار در شبکه خبری "بلومبرگ" می‌نویسد: "از زمان روی کار آمدن بایدن او و مشاوران‌اش گفته‌اند که ایران پیشنهاد امریکا را برای مذاکره رد نکرده و نمی‌کند. این موضوع ممکن است تغییر کند. سخنرانی اخیر رهبری ایران حاکی از آن بود که ایران باید از تجربه دولت روحانی درس گرفته و نباید به غرب اعتماد کند. به نظر می‌رسد دولت بایدن درک نادرستی از سیاست ایران دارد. جو بایدن نگران است که به قدرت رسیدن "ابراهیم رئیسی" به عنوان رئیس جمهوری تازه ایران مذاکرات هسته‌ای را دشوارتر سازد. این در حالی است که برخلاف نظر بایدن و مشاوران‌اش هرگز دو قطبی تندرو و میانه‌رو در ایران وجود واقعی نداشته است. تصمیم گیرنده اصلی در ایران رهبری هستند و ایشان قدرت واقعی را برای تایید یا رد توافق دارند. ساده لوحانه خواهد بود اگر امریکا گمان کند با لغو تحریم‌ها وضع شده علیه ایران پول و سودی به مردم ایران خواهد رسید."

در موضعی کاملا متفاوت بخش عربی شبکه خبری "اسپوتنیک" روسیه معتقد است که توقف مذاکرات هسته‌ای فرصت طلایی از دست رفته دولت بایدن برای توافق با ایران بوده است.

این شبکه خبری می‌نویسد: "ناظران مسائل سیاسی معتقدند که به بن بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای نشانه‌ای از آن است که امریکا فرصت طلایی توافق با ایران را از دست داده است.

"صادق موسوی" تحلیلگر مسائل ایران می‌گوید شواهد نشان می‌دهند طرف امریکایی تمایلی به بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد.

موسوی معتقد است "جو بایدن" رئیس جمهوری امریکا چاره‌ای جز تغییر شیوه رفتار امریکا با ایران ندارد و این تنها با بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در دوره ریاست جمهوری اوباما میسر خواهد شد.

او اشاره می‌کند طرف ایرانی از آنچه تیم روحانی به دست آورده عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ چرا که هر آنچه کسب شده تحت نظارت و مورد تایید رهبری ایران بوده است. از دید او امریکا باید هر چه سریع‌تر تحریم‌های ضدایرانی را لغو کرده و به برجام بازگردد.

"عماد آبشناس" تحلیلگر مسائل ایران نیز به "اسپوتنیک" می‌گوید: دولت بایدن باید درک کند که در مذاکرات هسته‌ای تنها موضوع توافق هسته‌ای باید مورد گفتگو قرار گیرد و بحث در مورد مسائلی، چون برنامه موشکی ایران و یا مسائل منطقه‌ای باعث توقف مذاکرات شده است.

در همین حال، نشریه "نشنال اینترست" در مقاله‌ای می‌نویسد اگر دولت بایدن معتقد است کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران یک اشتباه بوده، خود نباید بر روی حفظ تحریم‌ها علیه ایران به طور یکجانبه به عنوان اهرم فشار تاکید کند و نباید ادعای نقض برجام از سوی ایران را مطرح سازد.

این نشریه می‌نویسد: تمام کشور‌های دیگر جهان بر اهمیت بقای توافق هسته‌ای و اجرای آن تاکید کرده است. قطعا بازگشت سریع به برجام برای بایدن به دلیل مخالفت‌ها در واشنگتن کار آسانی نیست و اصلاح کردن متن برجام از سوی ایران نیز با احتیاط صورت می‌گیرد. با این وجود، اکنون نیاز است تا دو طرف شجاعت سیاسی و اراده لازم برای بازگشت به برجام را علیرغم آگاهی از ضعف‌ها و کاستی‌های آن داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
2
23
حاکمیت یکدست بهانه ای نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
6
37
ما ایران خیلی بیشتر از آمریکا و غرب نیاز به برجام داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
امروز مظلومیت دکتر روحانی در دنیا به اثبات رسید.
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
خب بفرمایید دستاوردهای برجام در زمانی که همه تعهدات رو عمل کردیم و بهانه به غرب ندادیم چی بودن ؟
از بین دهها امتیازی که قرار بود ایران بگیره دو موردش که ایران منتفع شد رو نام ببرید تا بقیه مستفیض بشن
منافعی که به قول سیاستمداران ایرانی در هیچ خلاصه شد و هیچ دستاوردی به جز افزایش تحریمها و گستاخ شدن اروپا و آمریکا بر ایران و افت جایگاه ایران در عرصه بین الملل نداشت
حالا چه نیازی به برجام داریم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
مهمترین دستاوردهای برجام : فروش نفت به میزان دلخواه به مدت سه سال. تبادلات بانکی تقریبا ازاد به مدت سه سال و... . البته این امتیازات به دلایلی ادامه نیافت
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
5
38
قطعاً اوضاع بدتر خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
4
24
هیچ اتفاق خاصی نمی افتد همان آش و.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
30
7
به حول و قوه الهی و با کمک ملت دولت سیزدهم مشکلات پیش رو از بین خواهد برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
2
7
هیچی نمیشه فقط مثل دولتهای قبلی تورم و گرانی و فساد و بیکاری همچنان ادامه دارد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
1
7
فعلا که کیهان آب پاکی رو دست مردم می ریزند که انتظار حل مشکلات را به این زودی ها نداشته باشید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین