کد خبر: ۷۲۰۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد با شیر مادر

یک متخصص زنان گفت: شیر مادر باعث افزایش باکتری‌های سالم روده و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود.
تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد با شیر مادر
آفتاب‌‌نیوز :

عفت زادسر، متخصص پالاسکوپی و زنان، اظهار کرد: همه ما فواید شیر مادر را می‌دانیم. شیر مادر ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به وسیله شیر دوش گرفته و به نوزاد داده شود.

او ادامه داد: طبق دستور سازمان بهداشت جهانی بهتر است که نوزادان به خصوص در ۶ ماه اول حتما از شیر مادر استفاده کنند و بعد از ۶ ماهگی مصرف غذا‌های جامد را برای نوزاد شروع کنند، به دلیل اینکه شیر مادر غنی از آنتی بادی است و زمانی که اولین شیر مادر به نام آغوز به نوزاد داده می شود باعث دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها از بدن نوزاد می‌شود و نوزاد در آینده کمتر دچار بیماری‌های آلرژی و حساسیت و بیماری‌هایی مانند عفونت گوش میانی می‌شود.

او افزود: شیر مادر باعث افزایش باکتری‌های سالم روده و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود.

زادسر بیان کرد: آمار‌ها نشان داده است نوازادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند نسبت به نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا، آسم، آلرژی، عفونت‌های روده، دیابت و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قرار می‌گیرند.

متخصص زنان گفت: ثابت شده است نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در آینده کمتر در معرض اختلالات روانی قرار می‌گیرند. ارتباط روانی که بین مادر و نوزاد هنگام شیر خوردن نوزاد به وجود می‌آید در جلوگیری از بروز اختلالات روانی بسیار موثر است و این کودکان در بزرگسالی بسیار شادتر و مستقل‌تر نسبت به نوزادانی که شیر خشک تغذیه می‌کنند، خواهند بود.

او افزود: توصیه می‌کنیم که مادران ارتباط روانی بین خود و نوزادشان هنگام شیردادن جدی بگیرند.

زادسر ادامه داد: چربی موجود در شیر مادر هم فواید مهمی برای نوزاد دارد از جمله در شکل گیری سیستم عصبی و ایجاد شبکیه چشم نوزاد بسیار مهم است. این چربی موجود در شیر باعث می‌شود ویتامین‌های محلول در چربی بهتر در بدن نوزاد جذب شوند.

او تصریح کرد: تغذیه مادران در زمان شیر دهی به نوزاد بسیار مهم است. مادران در زمان شیردهی باید موادی مانند سبزیجات، میوه‌های تازه و انواع مختلف ویتامین‌های مورد نیاز بدن را مصرف کنند. به طوری که تمامی گروه‌های مواد غذایی در وعده‌های تغذیه مادر قرار بگیرند.

متخصص زنان بیان کرد: مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز برای مادر که حتما باید در دوران شیر دهی مصرف شود، ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، K و ویتامین‌های محلول در آب است. این ویتامین‌ها در شیر مادر وجود دارد و کودک در هنگام مصرف شیر مادر از این ویتامین‌ها بهره مند می‌شود.

او افزود: بنابراین مواد مورد نیاز برای رشد نوزاد ارتباط مستقیمی با تغذیه مادر دارد پس لازم است که تغذیه مادر حتما به طور کامل باشد.

زادسر گفت: هنگام شیر دادن به نوزاد هورمونی به نام اُکسی توسین در بدن مادر ترشح می‌شود، این هورمون خاصیت منقبض کنندگی دارد بنابراین بازگشت رحم مادر به حالت اولیه زودتر اتفاق می‌افتد.

او افزود: در بعضی از مقالات علمی گفته شده که هر بار شیردهی مادر ۵۰۰ کالری می‌سوزاند بنابراین شیردهی به نوزاد باعث می‌شود که مادران زود‌تر به وزن اولیه خود برگردند.

این متخصص زنان ادامه داد: ثابت شده است که میزان افسردگی بعد از زایمان در مادرانی که شیر دهی دارند بسیار کمتر است و این مادران احساس خستگی و اضطراب کمتری را دارند و به طور کل مادرانی که شیردهی به نوزاد خود را انجام می‌دهند، احساس بهتری دارند.

متخصص پالاسکوپی و زنان بیان کرد: مادران حتما باید به این نکته توجه داشته باشند که وقتی طولانی مدت به نوزاد خود شیر می‌دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان قرار می‌گیرند.

او افزود: مادران که در دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند با شیر دادن به نوزاد، در آینده کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند و این شیردهی به نوزاد دیابت بارداری که ممکن است برای مادر رخ دهد را زودتر بهبود می بخشد.

زادسر گفت: ثابت شده است در مادرانی که شیر دهی دارند خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان و چربی خون کمتر است.

او ادامه داد: کودکانی که میزان آهن خونشان کم است ممکن است دچار رنگ پریدگی، آنمی یا کم خونی و ضعف و بی حالی شوند بنابراین نوزادان برای جلوگیری از این مشکل حتما باید از شیر مادر تغذیه کنند به دلیل اینکه جذب آهنی که در شیر مادر وجود دارد، سریع‌تر است.

زادسر افزود: فلوراید موجود در شیر مادر به استحکام دندان نوزادان و جلوگیری از پوسیدگی آن در بزرگسالی کمک می‌کند.

او گفت: کربوهیدرات‌هایی که در شیر مادر وجود دارد باعث افزایش باکتری‌های سالم و کاهش باکتری‌های ناسالم می‌شود و این موضوع به افزایش جذب کلسیم، منیزیم و فسفر در بدن نوزاد کمک می‌کند.

متخصص پالاسکوپی و زنان افزود: مشاهده شده است نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در بزرگسالی کمتر در معرض چاقی، فشار خون قرار می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین