کد خبر: ۷۲۰۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

مصرف خودسرانه مکمل امگا ۳، عارضه دار است

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: میزان مصرف مکمل امگا ۳ باید زیر نظر پزشک باشد چون مصرف خودسرانه این مکمل، عارضه دار است.
مصرف خودسرانه مکمل امگا ۳، عارضه دار است
آفتاب‌‌نیوز :

نسرین علیزاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اگر در سبد غذایی خانوار به ‌طور متوسط سه تا چهار بار در هفته هر بار ۱۲۰-۸۰ گرم ماهی مصرف شود افراد به هیچ‌وجه نیازی به مصرف امگا ۳ نخواهند داشت، اما اگر ماهی مصرف نمی‌شود، می‌توان از مکمل امگا ۳ استفاده کرد.

وی مقدار مکمل مصرفی در دوز غیر درمانی را یک گرم و در دوز درمانی سه گرم در روز دانست و گفت: مکمل امگا ۳ باید زیر نظر پزشک و بعد از انجام آزمایش‌های لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن تجویز شود چون مصرف خودسرانه این مکمل، عارضه دار است.

علیزاده بیان کرد: وقتی مکمل امگا ۳ بیش از مقدار مورد نیاز مصرف می‌شود، چون یک نوع اسید چرب است، با اسید چرب امگا ۶ که برای عملکرد بینایی و مغزی لازم است، رقابت می‌کند و میزان جذب آن را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، وقتی امگا ۳ به طور خالص در برنامه غذایی گنجانده می‌شود، کلسترول که برای غشای سلول‌های بدن مورد نیاز است، کاهش می‌یابد و یکپارچگی غشاهای سلولی از بین می‌رود.

علیزاده تاکید کرد: در دوره‌های خاصی مثل بارداری یا شیردهی مصرف مقادیر بالای امگا ۳ می‌تواند خطرساز باشد.

وی با بیان اینکه افزایش بیش از حد امگا ۳ در بدن پاسخ‌های سیستم ایمنی را کند و واکنش‌های دفاعی مثل پاسخ به میکروب‌ها را ضعیف می‌کند، افزود: حتی می‌تواند تری‌گلیسیرید خون را به عنوان تأمین‌کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین‌تر آورد و فرد را دچار کمبود انرژی کند به علاوه، اضافه دریافت آن در بدن اکسید می‌شود و بعد از اکسیداسیون به بافت‌های مختلف از جمله عروق و حتی کبد آسیب می‌رساند و می‌تواند کبد چرب ایجاد کند.

علیزاده عنوان کرد: دوز مکمل‌های امگا ۳ متفاوت و از ۱۰۰ میلی‌گرم تا ۹۰۰ میلی‌گرم متغیر است و شرکت‌های تجاری معمولاً مقادیر امگا ۳ را روی بسته‌بندی می‌نویسند.

وی توصیه کرد: بهتر است امگا ۳ را همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد زیرا مکمل آن نوعی روغن است و همراه غذا بهتر جذب می‌شود البته افرادی که بعد از مصرف آن دچار ضعف در پا می‌شوند، می‌توانند مکمل را قبل از خواب مصرف کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مقداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
1
مصرف 3 تا 4 بار ماهی در هفته با حقوق کارمندی ایران؟؟؟؟
ایشون یا از قیمت ماهی بی اطلاع هستند و یا فکر می کنند مردم ایران ماهی گیرند و یا حقوق ایشان نجومی است...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین