کد خبر: ۷۲۰۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

قرائت متفاوت عربستان و بحرین درباره دستاوردهای نشست العُلا

در حالیکه شاه بحرین به طور ضمنی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در عربستان را در حل مشکلات میان اعضا ناکام توصیف کرده ، وزیر خارجه سعودی ادعا کرد که این توافق به حل اختلافات منجر شده است .
قرائت متفاوت عربستان و بحرین درباره دستاوردهای نشست العُلا
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از العربی الجدید، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در سخنانی در کنفرانس مجازی مجمع امنیتی «آسپن» گفت که روابط ریاض با دوحه «بسیار خوب» است.

وی با تأکید بر اینکه ریاض و دوحه بر سر مسایل مختلف با یکدیگر کار می‌کنند، افزود: هماهنگی عربستان و قطر با یکدیگر در رابطه با تعداد از مسایل و تقویت شورای همکاری ادامه دارد.

فیصل بن فرحان تصریح کرد: توافق العلا به حل اختلافات منجر شد و کارآیی آن را در تقویت وحدت شورای همکاری اثبات کرد.

وزیر خارجه سعودی در حالی روابط کشورش با قطر پس از اجلاس «العلا» را خوب توصیف می‌کند که پادشاه بحرین به عدم اجرای توافقنامه العلا درباره آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری اعتراف کرد.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین اخیرا در دیدار با شاهزاده «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولی عهد و نخست وزیر این کشور به صورت ضمنی به عدم اجرای توافقات صورت گرفته در اجلاس «العُلا» اعتراف کرد.

چهار کشور بحرین، عربستان، امارات و مصر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کردند تا اینکه چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در دی سال ۱۳۹۹ در شهر «العُلا» عربستان با هدف آشتی بین قطر و چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر برگزار شد و پس از آن، کشورهای یاد شده با صدور اعلامیه‌ای اختلاف با دوحه را پایان یافته دانستند و روابط خود با قطر را از سر گرفتند.

ناظران سیاسی منطقه در همان زمان اظهارنظر کردند که هرچند توافق‌نامه رفع تحریم‌های قطر میان چهار کشور تحریم کننده این کشور یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر امضا شد، اما سایه درگیری‌ها و اختلافات میان طرف‌ها همچنان پابرجا است.

از سوی دیگر، بحرین و قطر سالها است در مورد حاکمیت بر چند جزایر کوچک در خلیج فارس با یکدیگر اختلاف دارند و ادامه ادعاهای آنها در این خصوص موجب شده تا به رغم اعلام آشتی بین چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر پس از نشست «العُلا»، تنش بین منامه و دوحه همچنان پابرجا باشد.

دو کشور قطر و بحرین در سال ۲۰۰۱ با حکم نهایی دیوان بین المللی دادگستری برای پایان دادن به اختلاف‌ها قانع شدند، زیرا این دیوان به حاکمیت منامه بر جزایر «حوار» و منطقه «جراده» و حاکمیت دوحه بر جزایر «الزبارة»، «جنان» و «فشت الدیبل» رای داد.

اما تقریباً پس از گذشت ۲۰ سال از آن حکم، اختلاف‌های دو کشور بر سر جزایر و مناطق یاد شده از سرگرفته شده است و منامه، دوحه را به طرح ادعاهای جدید درباره حق حاکمیت بر جزایر «حوار» متهم کرده است.

از طرفی، بروز تنش‌هایی میان امارات و عربستان در زمینه‌های مختلف و همچنین تولید نفت اختلافات میان دو طرف را به اوج رسانده است.

عربستان و امارات در چارچوب‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر در حال رقابت هستند. اما در سال ۲۰۲۱ تنش‌ها و اختلافات میان این دو کشور شدت گرفت به گونه‌ای که عربستان تلاش خود را برای تحکیم موقعیتی که می‌خواهد در خاورمیانه در اوایل سال جاری به دست آورد، آغاز و در فوریه سال جاری اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۴ تجارت خود را با شرکت‌های بین‌المللی که دفتر مرکزی آنها در این کشور نیست، متوقف خواهد کرد.

همچنین عربستان کلیه پروازهای خود را به امارات متوقف کرد و اخیرا نیز این دو کشور بر سر تمدید توافق‌نامه تولید نفت در اوپک پلاس دچار اختلافات شدند.

عربستان سعودی همچنین قوانین خود را در مورد واردات از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر داد؛ این همان چیزی است که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» آن را به عنوان «چالش مستقیم وضعیت امارات متحده عربی به عنوان یک مرکز تجاری منطقه ای» توصیف کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین