کد خبر: ۷۲۰۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

رأی الیوم: چین در حال تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی و نظامی است

به نوشته نشریه رأی الیوم تحریم‌های آمریکا علیه پکن موجب شد چین کالا‌هایی تحریمی را در کشورش بسازد همان کاری که ایران انجام داده است.
رأی الیوم: چین در حال تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی و نظامی است
آفتاب‌‌نیوز :

 سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم و تحلیلگر سرشناس عرب با اشاره به قدرت فزاینده اقتصادی و نظامی چین و جهش این کشور برای تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی و نظامی در جهان، نوشت: تحریم‌های آمریکا علیه پکن موجب شد چین کالا‌هایی تحریمی را در کشورش بسازد همان کاری که ایران انجام داده است.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا باور دارد رویارویی با چین در صدر اولویت‌های امنیت ملی کشورش قرار دارد و همان راهبرد دولت جمهوری خواه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را در قبال چین در پیش گرفته است با این تفاوت اساسی که بایدن نمی‌خواهد کشورش به تنهایی این بار سنگین را بردارد و به دنبال تشکیل ائتلافی متشکل از هند و استرالیا و کره جنوبی و شاید ژاپن است تا ناتوی کوچکی که پایگاهش شرق آسیا باشد تشکیل شود.

اهمیت افغانستان در مرز‌های مشترکش با منطقه ترکمنستان شرقی (ایغور) است که ۷۵ کیلومتر با غرب چین مرز مشترک دارد و دارای جغرافیای بسیار صعب العبور کوهستانی و شبیه منطقه تورا بورا است که مجاهدان افغان و عرب و بعد‌ها شبکه القاعده از آن برای از پا انداختن نیرو‌های شوروی سابق استفاده کردند. بر اساس اطلاعات درز یافته در آمریکا درباره مختصات جنگ آینده، واشنگتن امیدوار است این منطقه مرزی را به نقطه آغاز جدیدی تبدیل کند تا نسخه دومی باشد که از آن علیه چین استفاده می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: حضور ناو‌های هواپیمابر آمریکایی در دریای جنوبی چین نیز نقطه اصطکاکی است که شاید جبهه دیگر و حتی مهمترین جبهه در نبرد آینده باشد. رهبری چین در حال حاضر برای تشکیل ائتلاف چهارجانبه یا پنج جانبه با حضور روسیه و ایران و کره شمالی و در کنار پاکستان برای مقابله با ائتلاف «تاد» آمریکا تلاش می‌کند. انتظار می‌رود پاکستان در هر جنگی در آینده با توجه به رشد همگرایی هند با آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنار چین نقش بزرگی ایفا کند.

ارتش چین پس از ارتش‌های آمریکا و روسیه در فهرست قوی‌ترین ارتش‌های جهان قرار دارد که به ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای و ۴۸ فروند زیردریایی و هزاران بالگرد و پهپاد و موشک‌های مختلف مجهز است، اما آن چیزی که واشنگتن را این روزها، بیشتر نگران کرده، شش موردی است که در گزارش‌های شماری از نشریات آمریکایی متخصص در امور نظامی آمده است:

نخست، توسعه اسکادران پهپادی به ویژه پهپاد‌های انتحاری که با یکدیگر بدون مداخله انسان و بر اساس فرآیند نبرد‌ها با یکدیگر هماهنگی می‌کنند.

دوم، اینکه اقدام چین به هزینه کردن میلیارد‌ها دلار برای ارتقای موشک‌هایی که سرعتشان بیش از بیست برابر سرعت صوت است و چین را قادر می‌سازد به اهدافی که صد‌ها مایل فاصله دارند ظرف چند ثانیه حمله کند.

سوم، تولید ماده گرامین که ۲۰۰ برابر محکم‌تر از فولاد است و هم اکنون از این ماده برای پوشش موشک‌های بالستیک و تانک‌ها و خودرو‌های زرهی و سپر‌های محافظ سربازان و بالگرد‌های بزرگ و جنگنده‌های بمب افکن و رزمی استفاده می‌شود.

چهارم، اقدام رهبران چین به افزایش شش و هشت دهم درصدی بودجه امسال است که به یک تریلیون و چهارصد میلیون یوان معادل ۲۱۷ میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود طی سال‌های آینده این رقم به دو برابر و حتی بیشتر افزایش یابد و همین باعث می‌شود که بودجه نظامی چین پس از آمریکا در رتبه دوم در جهان قرار گیرد.

پنجم، نمونه چینی موسوم به «دیکتاتوری فناوری» یعنی استفاده از فناوری نوین در جمع آوری اطلاعات و کنترل بر جمعیت. واشنگتن در حال حاضر با همه شیوه‌ها و ابزار‌ها برای جلوگیری از گسترش این نمونه که نشانگر برتری چین در میدان هوش مصنوعی است تلاش می‌کند.

ششم، اقدام آمریکا به تحریم واردات از چین و تحریم شرکت‌های چینی نتایج معکوسی داشته، زیرا چین را مجبور کرده است به خود متکی شود و جایگزین‌های کالا‌های آمریکایی را در داخل تولید کند و به خودش متکی شود؛ همان کاری که ایران در رویارویی با این تحریم‌ها طی سی سال گذشته انجام داده است.

چین، قدرت نوظهور جهانی است که با سرعت صوت در حال ترقی است و پس از آنکه در میدان‌های رشد اقتصادی جهش‌های بزرگی کرده است که می‌تواند آمریکا و دلارش را نهایتا تا ده سال دیگر از تخت به زیر بکشد الان وارد میدان تولیدات جنگی شده و این مطلبی است که رئیس جمهور چین در سخنرانی اش به آن اشاره کرد یعنی تولیدات نوین و بسیار پیشرفته که چین را قادر می‌سازد نه تنها ابرقدرت و قوی‌ترین کشور از نظر نظامی شود بلکه در صدر کشور‌های صادر کننده سلاح نیز قرار خواهد گرفت.

حرکت شرکت‌های متعدد سرمایه گذاری غربی برای خرید پول چین و اوراق این کشور در این روز‌ها و اقبال گسترده در غرب به آموزش زبان چینی و افزایش تعداد بخش‌های تاریخ و تمدن چین در دانشگاه‌های غرب؛ همگی نشانگر مختصات نقشه قدرت در جهان در سال‌های آینده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
1
0
اینها نمی توانندچین را بزمین بزنند،اروپاییها که هرکه قویترباشه به دنبالش خواهندرفت.......دم چین گرم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین