کد خبر: ۷۲۰۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

مکرون: فرانسه بیش از ۱۰۰ میلیون یورو به لبنان کمک خواهد کرد

رئیس جمهور فرانسه در نخستین سالگرد انفجار بندر بیروت اعلام کرد پاریس قصد دارد بیش از ۱۰۰ میلیون یورو به شرط انجام اصلاحات به لبنان کمک کند.
مکرون: فرانسه بیش از ۱۰۰ میلیون یورو به لبنان کمک خواهد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در نخستین سالگرد بندر بیروت در کنفرانس مجازی «حمایت از لبنان» ادعا کرد فرانسه قصد دارد بیش ۱۰۰ میلیون یورو به لبنان کمک کند.

او افزود: اما ما یک چک سفید امضا به لبنان نمی‌دهیم و اصلاحات سیاسی باید به زودی اجرا شود.باید دولتی که قادر به پیشبرد امور به صورت فوری باشد در لبنان تشکیل شود و اقدامات تنبیهی علیه شخصیت‌های لبنانی که در انجام اصلاحات اخلال ایجاد کردند، اتخاذ شده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز در سخنانی گفت: لبنان به کل کمک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه برای اطمینان از ارائه فوری خدمات اساسی در بخش سلامت نیاز دارد.

عون در ادامه افزود: امیدوارم تا زمان انتخابات آینده پارلمان، دولتی تشکیل دهیم که بتواند اصلاحات لازم را انجام دهد.

رئیس جمهور فرانسه در نخستین سالگرد انفجار بندر بیروت، بازیگران اصلی جامعه بین الملل را برای کمک جدید اضطراری به لبنانی‌ها و اعمال فشار بر مسئولان بن بست سیاسی در لبنان که گرفتار بحرانی بی سابقه شده است، گرد هم می‌آورد.

کنفرانس بین المللی «حمایت از مردم لبنان» امروز تحت نظارت رئیس جمهور فرانسه و امینه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور نمایندگان حدود چهل کشور و سازمان بین المللی از ساعت ۱۲ به وقت پاریس برگزار شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از طریق یک پیام ویدیویی از پیش ضبط شده سخنرانی خواهد کرد. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد.

نخست وزیران عراق، کانادا، یونان، مدیرکل صندوق بین المللی پول و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و همچنین وزیران امور خارجه حدود ده کشور اروپایی و نمایندگان قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در این نشست حضور خواهند داشت.

امانوئل مکرون که در تعطیلات تابستانی است، این کنفرانس را از قلعه برگانسون -اقامتگاه تابستانی روسای جمهور فرانسه- در استان وار در جنوب شرقی فرانسه، از طریق ویدیو کنفرانس اداره می‌کند.

منابعی در الیزه اعلام کردند هدف از برگزاری این کنفرانس پاسخ به «نیاز‌های جدید» اضطراری مردم لبنان در زمینه‌های تغذیه، بهداشت و سلامت، آموزش و تصفیه آب است که براساس برآورد سازمان ملل متحد بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ در دو کنفرانس بین المللی نخست که پس از فاجعه انفجار بندر بیروت توسط فرانسه برگزار شد، یک کمک ۲۸۰ میلیون یورویی جمع آوری شد.

این کشور یک سال پس از این انفجار که یکی از بزرگترین انفجار‌های غیرهسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و بیش از ۲۰۰ نفر در جریان آن کشته شدند، بخشی از شهر ویران شد و لبنانی‌ها دچار آسیب‌های روانی شدیدی شدند، به زانو درآمده است.

لبنان گرفتار سه بحران سیاسی، اقتصادی و سلامتی ناشی از شیوع ویروس کرونا شده است. بحران اقتصادی در این کشور، بنا بر اعلام بانک جهانی یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی در سطح جهانی از سال ۱۸۵۰ به شمار می‌رود و در کنار آن، کمبود سوخت، دارو و قطعی برق تا ۲۲ ساعت در روز در اوج گرمای تابستان.

کمک ساختاری مورد نیاز برای خروج از بحران، همچنان تابع تشکیل یک دولت و اجرای اصلاحاتی است که جامعه بین الملل از ماه‌ها پیش خواستار آن است که تا کنون هیچ ثمری نداشته است.

لبنان از هنگام استعفای نخست وزیر حسان دیاب و کابینه اش یک روز پس از وقوع انفجار، همچنان دولت ندارد. مقامات لبنانی که درگیر چانه زنی‌های سیاسی بی پایان هستند، در مقابل همه تهدید‌های تحریم‌ها به ویژه از سوی پاریس گوش شنوا ندارند.

نجیب میقاتی نخست وزیر جدید که ۲۶ ژوئیه منصوب شد، وعده داد بی درنگ یک دولت تشکیل دهد. اما نتوانست پیش از تاریخ سالگرد انفجار (چهارم اوت) که وعده داده بود، این دولت جدید را تشکیل دهد.

مکرون که پس از انفجار بیروت ظرف یک ماه دو بار به لبنان رفت تا به مسئولان سیاسی لبنان برای دستیابی به یک مصالحه کمک کند، دیگر خشم خود را پنهان نمی‌کند. او گفت: من برای مقامات لبنانی شرمسارم.این کنفرانس فرصتی است تا یک بار دیگر مسئولان لبنان را در برابر مسئولیت هایشان قرار دهد.

انفجار مهیب و فاجعه بار بندر بیروت که در ۱۴ مرداد ماه سال گذشته روی داد، موجب کشته شدن ۱۹۰ نفر و زخمی شدن بیش از شش هزار نفر دیگر شد. انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن «نیترات آمونیوم» در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شوند. استاندار بیروت در آن زمان میزان خسارت‌های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین