کد خبر: ۷۲۰۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶

بازداشت حدود ۴۰ نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام

نیروهای امنیتی ترکیه سی‌ونه نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام پنج سال پیش بازداشت کردند.
بازداشت حدود ۴۰ نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام
آفتاب‌‌نیوز :

سیاست آنکارا در پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه علی‌رغم شیوع گسترده ویروس «کووید۱۹» در این کشور، ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» دادستانی استانبول امروز (چهارشنبه) برای پنجاه نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد که نیروهای امنیتی، ۳۹ نفر از آنها را بازداشت کردند.

این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

عملیات امروز نیروهای امنیتی ترکیه که به صورت همزمان در ۱۷ استان انجام شد، از میان مظنون‌هایی که برایشان حکم بازداشت صادر شده بود، ۳۳ نفر از دانشجویان اخراجی دانشکده افسری به همین بهانه بودند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین