کد خبر: ۷۲۱۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴

روند واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاه‌های آسیایی چگونه است؟

چندی پیش دولت هند به مقامات ایالتی اجازه داد واکسن را به افراد بالای ۱۸ سال تزریق کنند. این در حالی است که پیش از آن فقط افراد بالای ۴۵ سال و کارکنان خط مقدم درمان واجد شرایط تزریق واکسن بودند.
روند واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاه‌های آسیایی چگونه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی شیوع کرونا در سطح جهان و به دنبال آن اقدام کشورها برای واکسینه کردن اقشار مختلف، روند واکسیناسیون در دانشگاه‌های کشورهای آسیایی چند وقتی است آغاز شده تا شرایط برای بازگشایی دانشگاه‌ها در ترم آتی فراهم شود.

کشورهای آسیا همچنان در حال مبارزه با سویه جدید کرونا هستند و در کنار آن در تلاشند فرآیند واکسیناسیون علیه این ویروس را، بیش از پیش گسترس دهند.

در دوران پاندمی کووید-۱۹، کشورهای دنیا در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دچار مشکل و رکود شدند که طبیعتا، بخش آموزش نیز از این قاعده مستثنی نبود.

در بخش آموزش عالی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تعطیل شدند و به صورت مجازی آموزش را دنبال کردند.

اما با تسریع فرآیند واکسیناسیون در کشورهای گوناگون، بسیاری از دانشگاه‌های خارجی در ترم پیش‌رو به شیوه آموزش حضوری بازخواهند گشت و یا از طریق شیوه ترکیبی ( مجازی و حضوری) آموزش را پیگیری خواهند کرد. اگرچه سازمان بهداشت جهانی همچنان از روند واکسیناسیون جوانان در کشورها چندان استقبال نمی‌کند و اولویت واکسینه شدن را به سالمندان می‌دهد.

در این گزارش به بررسی روند واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاه‌های برخی کشورهای آسیایی می‌پردازیم.

هند

این کشور به طور کلی با کمبود واکسن مواجه است. چندی پیش دولت هند به مقامات ایالتی اجازه داد واکسن را به افراد بالای ۱۸ سال تزریق کنند. این در حالی است که پیش از آن فقط افراد بالای ۴۵ سال و کارکنان خط مقدم درمان واجد شرایط تزریق واکسن بودند.

ایالت ماهاراشترا در غرب هند که ماه‌ها شاهد موج جدیدی از شیوع کرونا بود، اعلام کرد که قصد دارد تقریبا ۳۷۰ هزار دانشجوی دانشگاه‌های ایالت که در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال هستند را در برابر کووید-۱۹ واکسینه کنند. این فرآیند از اول ماه مه آغاز شد.

فرآیند واکسیناسیون نیز در محل دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد تا از ازدحام درمراکز واکسیناسیون جلوگیری شود.

همچنین در بمبئی و دهلی نیز فرآیند واکسیناسیون دانشجویان از چندی قبل آغاز شد. این در حالی است که واکسیناسیون در چندین ایالت این کشور انجام نشده است.

ژاپن

واکسیناسیون در دانشگاه‌های ژاپن از ۲۱ ژوئن سال میلادی جاری آغاز شد تا به این ترتیب،‌سرعت واکسیناسیون در این کشور تسریع شود.

واکسن استفاده شده نیز واکسن شرکت مدرنا است.

گفته شده اغلب دانشجویان ژاپنی آموزش حضوری را ترجیح می‌دهند و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور نیز به دلیل نگرانی از انزوای دانشجویان کلاس‌های خود را به شیوه حضوری برگردانده‌اند. چراکه مسئولان معتقدند هیچ چشم‌اندازی برای کنترل کامل این پاندمی وجود ندارد!

این در حالی است که چندی پیش وزارت آموزش ژاپن اعلام کرد که به دلیل تاثیرات مخرب ناشی از شیوع "کووید-۱۹"، بیش از ۱۳۰۰ دانشجوی ژاپنی از ماه آوریل سال گذشته تاکنون از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این کشور انصراف داده‌اند.

در این راستا،‌برخی از دانشجویان به هنگام مراجعه به مراکز مشاوره گفته‌اند که قادر به پرداخت شهریه دانشگاه نیستند و برخی دیگر گفته‌اند که احساس تنهایی می‌کنند. چراکه از طریق کلاس‌های آنلاین با دیگر دانشجویان ارتباط برقرار نمی‌کنند و نمی‌توانند با همکلاسی‌های خود دوست شوند.

چین

چین مبدا شیوع کروناویروس بود و همچنین اولین کشوری بود که توانست سال گذشته این پاندمی را مهار کند.

دانشجویان چینی که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند، در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند. اما چین هنوز هم به دانشجویان خارجی اجازه ورود به این کشور را نمی‌دهد ، حتی اگر دانشجویان متقاضی در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده باشند. این محدودیت از ژانویه سال گذشته آغاز شده است.

تایلند

چندی پیش وزیر علوم تایلند از آغاز اجرای طرحی خبر داد که بر اساس آن دانشجویان و همه افرادی که در نزدیکی دانشگاه‌ها زندگی می کنند، واکسینه شوند و این فرآیند ابتدا در پردیس دانشگاه‌های منتخب صورت گیرد.

مقامات تایلند هدف از ایجاد این طرح را بازگشایی دانشگاه‌ها در ترم بعد اعلام کردند.

در ماه آوریل بود که به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، دانشگاه‌های بانکوک تعطیل شدند.

در دستورالعمل‌های بهداشتی مقامات تایلند در زمینه روند واکسیناسیون، معلمان از جمله اساتید و معلمان مدارس در اولویت تزریق واکسن قرار گرفتند.

همچنین، دانشجویان و خانواده‌ آنها نیز واکسن دریافت کرده‌اند.

ترکیه

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ترکیه، حدود ۱۶ میلیون نفر در این کشور واکسینه شده‌اند.

علاوه بر این، حدود ۵۸ درصد از شهروندان یا حدود ۳۶ میلیون نفر بالای ۱۸ سال، اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

در این میان، با توجه به نزدیک بودن آغاز سال تحصیلی جدید در ترکیه،‌ اجبار برای انجام واکسیناسیون دانشجویان، مباحث حقوقی زیادی را در این کشور برانگیخته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که اجباری بودن واکسیناسیون در دانشگاه‌ها، قانون اساسی را نقض می‌کند.

با وجود کاهش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ترکیه و فرآیند واکسیناسیون سریع، برنامه‌ریزی شده که دانشگاه‌های ترکیه از ۱۳ سپتامبر بازگشایی شوند.

دانشگاه "کادیرهاس" استانبول اخیرا اعلام کرد دانشجویانی که در برابر کووید-۱۹ واکسینه نشده‌اند، اجازه ورود به دانشگاه را ندارند و باید کلاس‌ها را به صورت آنلاین ادامه دهند.

دانشگاه‌های دیگر استانبول نیز به دانشجویان خود توصیه کرده‌اند که واکسن بزنند تا بتوانند در کلاس‌های حضوری دانشگاه شرکت کنند.

دانشجویان این کشور نیز نسبت به این رویکرد دانشگاه‌ها واکنش نشان دادند و اعلام کردند که حق تحصیل آنها قابل انکار نیست. برخی از کارشناسان حقوقی نیز می‌گویند که فقط "قانون" می‌تواند حق تحصیل افراد را محدود کند.

سنگاپور

بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ۵.۷ میلیون نفری سنگاپور حداقل یک دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

در ابتدای فرآیند واکسیناسیون دانشجویان این کشور، دانشجویانی که ساکن خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی بودند، واکسینه شدند.

دانشگاه‌های سنگاپور که سال گذشته بازگشایی شدند، اکنون فعالیت‌های خود را با تعداد دانشجوی محدودتر انجام می‌دهد.

 روند واکسیناسیون در کشورهای آسیایی که دانشگاه‌های معتبری دارند، به نحوی است که دانشگاه‌ها در ترم پاییز بازگشایی شوند و آموزش حضوری و یا ترکیبی را از سر گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین