کد خبر: ۷۲۱۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

بایدن: اکنون زمان رهبری و اراده در برابر تجاوز و خشونت طالبان است

آمریکا ادامه حملات طالبان به شهرها در افغانستان را محکوم کرده و آن را "غیرقانونی" و "غیرقابل پذیرش" خوانده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که "اکنون زمان رهبری و اراده برای مواجهه با تجاوز و خشونت طالبان است".
بایدن: اکنون زمان رهبری و اراده در برابر تجاوز و خشونت طالبان است
آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته شهر زرنج، مرکز نیمروز و شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در شمال به دست طالبان سقوط کرد و در پی آن هواپیمای جنگی بی- ۵۲ آمریکایی، به طالبان در ولایت جوزجان حمله کردند.

افراد طالبان امروز نیز به پیشروی در شهرهای قندوز و سرپل در شمال ادامه داده و مدعی تصرف قندوز شده‌اند.

همزمان سخنگوی کاخ سفید گفته که رئیس‌جمهور بایدن "احساس می‌کند و اظهار کرده که دولت و نیروهای امنیتی افغانستان آموزش، تجهیزات و نیروی کافی را در اختیار دارند و اکنون زمان رهبری و اراده برای مواجهه با تجاوز و خشونت طالبان است."

در بیانیه سفارت آمریکا که شب گذشته در پی خبر سقوط شهرهای زرنج و شبرغان منتشر شد آمده که اقدامات طالبان "بحران انسانی" در این کشور را تشدید می‌کند.

"اقدامات طالبان برای تحمیل حکومتداری خود به زور غیرقابل پذیرش و در تضاد با ادعای حمایت از یک توافق بنا به مذاکره در روند صلح دوحه است و بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به رفاه و حقوق غیرنظامیان را نشان می‌دهد."

گفته می‌شد که نمایندگان طالبان در دوحه به آمریکا تعهد عدم تعرض به شهرها را داده بودند.

روز جمعه نیز در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک برگزار شد، نمایندگان کشورهای عضو این سازمان نسبت به افزایش کم‌سابقه خشونت‌ها، تشدید حملات طالبان و تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند که راه صلح و آتش‌بس را در پیش بگیرند.

دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در این نشست گفت: وضعیت افغانستان وارد یک مرحله خطرناک شده است. او افزود جنگ به طور بی‌رحمانه‌ای جریان دارد و میزان نقض‌ حقوق بشر و خشونت‌ها چند برابر شده است.

سفارت آمریکا از طالبان خواسته که با آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه و شرکت در مذاکرات صلح به طور کامل مشارکت کنند تا به رنج مردم افغانستان پایان داده و راه را برای حل و فصل سیاسی فراگیر که به نفع همه افغانها است، باز کنند.

شامگاه روز شنبه هواپیمای جنگی بی-۵۲ آمریکایی اهدافی در ولایت جوزجان را بمباران کرد که گفته می‌شود شمار زیادی از افراد طالبان کشته شده‌اند.

یک سخنگوی سنتکام - فرماندهی مرکزی آمریکا که در خاورمیانه - در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی تایید کرد که "نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر در دفاع از شرکای افغان خود چندین حمله هوایی انجام داده‌اند."

این نوع هواپیمای نظامی قادر است که به مدت ۳۵ ساعت، بیش از ۱۴ هزارکیلومتر را بدون سوختگیری مجدد پرواز کند.

طالبان حمله هوایی آمریکا را "به‌شدت" محکوم کرده است.

جنگجویان طالبان همچنان در تلاش برای تصرف شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان هستند، گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری‌ شدید نیروهای ویژه ارتش با طالبان بر سر این شهر استراتژیک در جنوب افغانستان است.

ویدیوها و تصاویر نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ورود افراد طالبان باعث وحشت و فرار مردم شده است.

شهر زرنج بدون مقاومت نیروهای امنیتی افغان سقوط کرده است، شماری از نیروهای پلیس نیز از گذرگاه مرزی میلک به ایران فرار کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین