کد خبر: ۷۲۱۵۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
از عملکرد دولت و انفعال کمیسیون بهداشت مجلس در زمینه مدیریت دارو

فروش سرُم و داروهای کرونا در بازار سیاه به قیمت گزاف!/ انفعال کمیسیون بهداشت مجلس

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با انتقاد از عملکرد دولت و انفعال کمیسیون بهداشت مجلس در زمینه مدیریت عرضه و توزیع دارو، گفت: متأسفانه برخی بیماران سرم‌های تزریقی را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار گزاف چند صد هزار تومانی تهیه می‌کنند!
فروش سرُم و داروهای کرونا در بازار سیاه به قیمت گزاف!/ انفعال کمیسیون بهداشت مجلس
آفتاب‌‌نیوز :

سید علی فاطمی، درباره وضعیت داروخانه‌های تهران گفت: کمبود برخی داروهای کرونا و سرم‌‌های تزیقی هنوز ادامه دارد.

وی افزود: متأسفانه علی‌رغم وعده‌ای که سازمان غذا و دارو برای واردات سرم و رفع کمبود آن داده بود، هنوز سرم‌های تزریقی در داروخانه‌های بخش خصوصی موجود نیست و در بیمارستان‌ها و برخی درمانگاه‌ها توزیع می‌شود.

فاطمی ادامه داد: داروهای کرونا مانند "رمدسیویر" و "فاویپیراویر" نیز دچار کمبود شده‌اند و در بیمارستان‌ها و برخی درمانگاه‌های سرپایی توزیع می‌شوند.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: پروتکل تجویز رمدسیویر اخیراً تغییر کرده است؛ قبلاً این دارو فقط به بیماران بستری داده می‌شد و بنابراین در بیمارستان‌ها توزیع می‌شد و الان به درمانگاه‌های سرپایی نیز داده می‌شود.

وی افزود: به دلیل تغییر در پروتکل درمورد رمدسیویر، مصرف این دارو نسبت به ماه‌های گذشته، چهار برابر شده است و به همین دلیل تأمین آن به سختی صورت می‌گیرد؛ باید پیش از تغییر پروتکل، این مشکلات پیش‌بینی می‌شد.

وی با بیان این‌که رمدسیویر در داخل کشور نیز تولید می‌شود، تصریح کرد: مسئولین سازمان غذا و دارو باید از قبل این تغییرات، افزایش مصرف را پیش‌بینی می‌کردند تا تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو را تأمین کنند.

قیمت گزاف سرم در بازار آزاد!

فاطمی با بیان این‌که در کشور سرم تزریقی نیز تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر نیاز به سرم برای تزریق رمدسیویر، برای بیماران سرطانی که شیمی درمانی می‌شوند و یا افرادی که در فصل گرما بیمار می‌شوند و بسیاری از بیماران دیگر، وجود سرم حیاتی است و الان توزیع سرم در داروخانه‌های سرپایی بخش خصوصی انجام نشده است و متأسفانه برخی بیماران سرم‌های تزریقی را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار گزاف چند صد هزار تومانی و داروهای کرونا را به قیمت چند میلیونی تهیه می‌کنند!

چرا داروها سر از بازار سیاه درآوردند؟

وی در پاسخ به سؤالی درباره علت نشت داروها به بازار سیاه، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی وظیفه دارند به خصوص در زمانی که کشور دچار کمبود دارو می‌شود، بر زنجیره توزیع نظارت بیشتری داشته باشند تا داروها از زنجیره توزیع خارج نشود و به دست مصرف کننده واقعی برسد، اما متأسفانه مدیریت خوبی در زمینه توزیع داروها و سرم‌ها انجام نشده است.

وی با بیان این‌که داروهای "رمدسیویر"، "اکتمرا" و "فاویپیراویر" تحت پوشش بیمه‌ها هستند، ادامه داد: روی برخی از داروها UID یا کد اختصاصی درج می‌شود که با استفاده از سامانه غذا و دارو می‌توان متوجه شد که این دارو در کدام بخش از زنجیره توزیع خارج شده است اما متأسفانه مدیریت خوبی اعمال نمی‌شود.

انفعال کمیسیون بهداشت مجلس 

وی در پایان هشدار داد: در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار داریم و پیش‌بینی‌ می‌شود که اوضاع وخیم‌تر نیز بشود؛ اگر قرار باشد نظارت بر عرضه و توزیع دارو به همین روال ادامه داشته باشد، روزهای بسیار بدی را در پیش خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: باید قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی بر عملکرد دولت نظارت بیشتری داشته باشند؛ متأسفانه حرکت مؤثری از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نمی‌بینیم زیرا کمبود سرم تزریقی، کاملاً به علت سوءمدیریت است چرا که سال پیش کارخانه سازنده سرم گفته بود که به دلیل بازسازی خط تولید خود، برای چند ماه تولید سرم را متوقف خواهد کرد و به هرحال مشخص بود که 40 درصد سرم کشور از چرخه تولید خارج خواهد شد و باید واردات اتفاق بیفتد اما به دلیل سوءمدیریت سازمان غذا و دارو، در حال حاضر بسیاری از مردم برای خرید سرم که ساده‌ترین داروست، در مضیقه هستند!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
7
این داروها چگونه. در بازار سیاه وجود دارد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
6
مجلس جلو ورود سرم را گرفته و باید پاسخگو باشد این سخن معاون وزیر بهداشت است
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
0
1
چرا سرم در بازار سیاه یافت می شود ولی در داروحانه ها یافت نمی شود؟آیا غیر این است که تولید کنندگان سرم ودارو دستشان توی دست مافیای بازار سیاه است؟ براحتی می شود افرادی را که در این تبادلات سیاه دست دارند شناسایی ،دستگیر ومجازات کرد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین