کد خبر: ۷۲۱۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

عزاداری‌های بی‌محتوا باید کنار گذاشته شوند

امام جمعه سنقروکلیایی گفت: عزاداری های با محتوای بی اساس باید کنار گذاشته شود، وگرنه این نوع عزاداری‌های سخیف به پای دین نوشته خواهد شد و چهره دین را نزد مردم و جهانیان مخدوش خواهد کرد.
عزاداری‌های بی‌محتوا باید کنار گذاشته شوند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام الله رضا اکبری به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در گفت و گو با ایسنا، به اشاره به آسیب‌های وارده به عزاداری‌های حسینی، اظهارکرد: مجالس اهل بیت(ع) مثل هر عمل دیگری در عالم ممکن است دچار یک سری آسیب شوند که باید با آنها مقابله شود.

اکبری ادامه داد: از جمله آسیب های وارده به مجالس عزاداری سرورسالار شهیدان(ع) می توان به بیان مطالب سست و بدون پشتوانه از سوی مداحان و سخنرانان اشاره کرد. محتوای عزاداری ها باید بر مبنای مستندات باشد و هرآنچه جزو اسلام نیست باید از محتوای مجالس عزای حسینی حذف شود.

امام جمعه سنقروکلیایی با تاکید بر اینکه مداحان و سخنرانان باید در عزاداری‌ها از منابع معتبر استفاده کرده و اشعار با محتوای تاریخی بر مبنای حقایق قیام عاشورا را استفاده کنند، گفت: مطالبی که در عزاداری ها مطرح می شود باید آنقدر دقیق و حساب شده باشد که قابلیت مطرح کردن در تریبون جهانی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه گاها می بینیم که مداحان و سخنرانان برای تاثیرگذاری بیشتر بر عزاداران حسینی از جملات و الفاظ غلوآمیز استفاده می کنند که با واقعیت ها فاصله زیادی دارد، گفت: عزاداری های با محتوای بی اساس باید کنار گذاشته شوند، وگرنه این نوع بیانات سخیف به پای دین نوشته خواهد شد و چهره دین را نزد مردم و جهانیان مخدوش خواهد کرد.

وی سپس استفاده از سبک های نامتناسب را یکی دیگر از آسیب های وارده به عزاداری های حسینی برشمرد و تصریح کرد: سبک عزاداری ها باید متناسب با شان اهل بیت(ع) باشد، در حالیکه برخی از هیئت ها از مجالس غربی و آهنگ های متناسب با مجالس لهو و لعب الهام می گیرند که این انحراف است و باید جلوی آن را گرفت.

وی تاکید کرد: مجالس عزاداری باید با استانداردهای دینی تطبیق داشته باشند، مثلا برهنه شدن مردان در مجالس عزاداری و یا قمه زنی مردود است و اینها پیرایه‌هایی هستند که به مجالس عزای حسینی اضافه شده اند و باید آنها را زدود.

اکبری با بیان اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) باید بگونه ای برگزار شود که دیگران اذیت نشوند، گفت: هیئت ها نباید آنقدر صدای بلندگوی مجالس عزاداری را بالا ببرند که باعث رنجش خاطر مردم شود و یا مجالس عزاداری را آنقدر طولانی کنند که عزاداران خواب مانده و نماز صبحشان قضا شود.

اکبری در ادامه با بیان اینکه مجالس اهل بیت(ع) باید وسیله ای برای تبیین مباحث حیات بخش اسلام باشد، گفت: هرچه پیام هایی که در این نوع مجالس از حادثه کربلا به مستمعین منتقل می شود، دقیق‌تر و به اصل واقعه عاشورا نزدیکتر باشد، علاقه مردم به مجالس امام حسین(ع) بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مجالس عزای حسینی از علم و معرفت خالی شود، کم کم رونق مجالس امام حسین(ع) از بین خواهد رفت، نه به خاطر اینکه امام حسین(ع) جاذبه ندارد، بلکه به دلیل کوتاهی هایی که در معرفی امام حسین(ع) و قیام عاشورا می شود.

امام جمعه سنقروکلیایی با بیان اینکه مجالس عزاداری‌ها باید گامی در جهت ارتقای معنوی جامعه باشد، تاکید کرد: خطبا باید مباحثی را مطرح کنند که پیام ظلم ستیزی، ایثار وجانبازی شهدای عاشورا را به مردم انتقال دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین