کد خبر: ۷۲۱۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

ند پرایس: دولت بایدن خروج از افغانستان را به ارث برد

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تیم دونالد ترامپ با یک "معامله معیوب" با طالبان دست خودش را بست، گفت رئیس جمهوری کنونی آمریکا هیچ "گزینه قابل اجرایی" جز خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان نداشت.
ند پرایس: دولت بایدن خروج از افغانستان را به ارث برد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از پایگاه واشنگتن اگزماینر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دفاع از برنامه خارج‌سازی نظامیان کشورش از افغانستان گفت: این از پیش تعیین‌شده بود. این توافقی است که اگر دولت کنونی بود احتمالا به آن پایبند نمیشد، خصوصا درباره جزئیات. اما خب این توافقی است که ما به ارث برده‌ایم.

خشونتها در افغانستان از زمان صدور دستور بایدن برای خروج، به دست طالبان افزایش یافته است. کشورهای متحد تصمیم بایدن را "شوک‌تراپی" توصیف کردند اما ند پرایس گفت این تصمیم مایه شگفتی نبود چون دولت ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در اول مه توافق دوحه را با طالبان به امضا رساند و مطابق آن به خارج کردن نیروهای آمریکایی تعهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این ایده که ایالات متحده میتوانست حضور نظامی چشمگیری در افغانستان داشته باشد... اصلا قابل دفاع نیست. این جزو گزینه‌ها نبود چون طبق توافق دوحه که کار دولت قبل بود نه ما، اگر نیروهایمان بعد از اول مه به تعداد بالا در آنجا بمانند، هدف خشونت قرار میگیرند.

ند پرایس همچنین با اشاره به سطح بالای خشونتها در افغانستان گفت: فکر میکنم یک تصور غلط وجود دارد، مبنی بر اینکه برای برگزاری مذاکرات صلح، این الزام وجود دارد که صلح میدانی برقرار شود. در حقیقت اگر به تاریخ نگاهی بیندازید، به ندرت میتوانید مذاکرات صلحی را در زمانی بیابید که صلح برقرار است. آنچه ما اکنون شاهدش هستیم، سطح نگران کننده‌ای از خشونت است. قطعا این در چارچوب توافق آمریکا – طالبان قرار ندارد. اما همه ما میدانیم که دیپلماسی تنها راه رسیدن به یک راهکار پایدار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین