کد خبر: ۷۲۱۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

اردوغان: شاید بتوانم با رهبر طالبان دیدار کنم

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بامداد پنجشنبه از افزایش درگیری‌ها و بی‌ثباتی در افغانستان در پی پیشروی طالبان ابراز نگرانی کرد.
اردوغان: شاید بتوانم با رهبر طالبان دیدار کنم
آفتاب‌‌نیوز :

ردوغان در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «ما در حال مذاکره با جنبش طالبان هستیم. شاید بتوانم با رهبر گروه طالبان در تلاشی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان ملاقات کنم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این‌باره گفت: «من عصر امروز با طرف قطری درباره توقف پیشروی طالبان و راه‌های دستیابی به آشتی گفت‌وگو کردم. اوضاع افغانستان به مرحله خطرناکی رسیده است و باید تحت کنترل درآید».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی در کشورش نیز توضیح داد: «موج نامنظم پناهندگی در مرزهای ما وجود ندارد، برخی افراد در رسانه‌های اجتماعی مبالغه می‌کنند. نهادهای ذیربط ما بخش اعظمی از مهاجران غیرقانونی افغانستانی را به کشور خود برمی‌گردانند».

بر اساس این گزارش، اردوغان همچنین افزود: «ما ساخت دیوار در مرز با ایران و عراق را ادامه می‌دهیم تا از مهاجرت غیرقانونی به کشورمان جلوگیری کنیم».

پیش از این، سخنگوی حزب حاکم ترکیه با انتقاد از تفکر کشورهای اروپایی و آمریکا مبنی بر نگه‌داشتن مهاجران و پناهندگان غیرقانونی در ترکیه، گفت این کشور بیش از این تاب مقاومت در برابر موج پناهجویان را ندارد (جزئیات بیشتر).

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهرهای بزرگ کشور گسترش داده است. نبرد بین نیروهای دولتی و مردمی با طالبان در شهرهای هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد.

پیش از این نیز وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم ایمن بودن فرودگاه بین‌المللی کابل جهت تداوم فعالیت دیپلمات‌های خارجی در این کشور، گفت اگر این فرودگاه بسته شود افغانستان نیز در روابط بین‌المللی منزوی می‌گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین