کد خبر: ۷۲۲۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹

چین: آمریکا باید مسئولیت هرج و مرج در افغانستان را بپذیرد

نماینده ویژه چین در امور افغانستان گفت: ایالات متحده به دلیل خروج عجولانه از افغانستان باید مسئولیت اصلی هرج و مرج کنونی در این کشور را برعهده بگیرد. واشنگتن ۲۰ سال پیش جنگ را در افغانستان آغاز کرد و سپس بدون مسئولیت پذیری عقب نشینی کرد و افغانستانی ویران شده را تحویل مردم داد.
چین: آمریکا باید مسئولیت هرج و مرج در افغانستان را بپذیرد
آفتاب‌‌نیوز :

«یو شیائو یونگ» روز شنبه در تشریح نتایج نشست سه روزه نمایندگان ویژه کشورهای همکار صلح افغانستان که روز پنجشنبه در دوحه پایتخت قطر به پایان رسید افزود: در این جلسه، شرکت کنندگان در شمار زیادی از موارد به اجماع رسیدند از جمله اینکه گزینه نظامی راه حل مسئله افغانستان نیست و راه حل سیاسی تنها راه صحیح برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان است.

وی ادامه داد: همه طرف ها از دولت افغانستان و طالبان می خواهند که مذاکرات صلح را پیش ببرند و درباره تحقق پایان جنگ و خشونت و برقراری صلح و آشتی گفت و گو کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد: مساله افغانستان شکست بزرگ آمریکا در امور نظامی، سیاست بین الملل و ضربه به اعتبار این کشور است. ما چه در دیدار دوجانبه و نشست چندجانبه، بارها به اشتباهات جدی آمریکا اشاره کردیم از ایالات متحده می خواهیم که درس بگیرد، اشتباهات گذشته را تصحیح کند و تکرار نکند.

نماینده چین همچنین تصریح کرد: پکن به شدت نگران وضعیت امنیتی افغانستان است. ما امیدواریم همه طرف ها متوجه شوند که اولویت اصلی توقف جنگ و خشونت و در نتیجه اجرای آتش بس است، زیرا این امر اجازه گسترش و توسعه هرج و مرج را نمی دهد تا مردم بیش از این آسیب نبینند و جان و مال آنها از بین نرود.

یوشیائو ادامه داد: دو طرف درگیری یعنی دولت افغانستان و طالبان باید ترغیب شوند تا بلافاصله مذاکرات صلح را آغاز نمایند تا روند صلح و آشتی را شروع کنند.

وی با اشاره به همسایگی چین و افغانستان گفت: چین و افغانستان دارای مرز مشترک ۹۰ کیلومتری هستند، ما امیدواریم که افغانستان به سرعت به صلح و آشتی برسد و همچنین امیدواریم که هرج و مرج به خارج سرازیر نشود و از گسترش تروریسم به کشورهای همسایه جلوگیری شود و صلح و امنیت در مرزهای چین حفظ شود.

نماینده چین خاطرنشان کرد که چین به عنوان یک کشور همسایه افغانستان، به ترویج روند صلح در افغانستان ادامه داده و با جامعه بین المللی و سایر کشورهای همسایه درباره راه های دستیابی سریع به صلح و توسعه پایدار در افغانستان بحث و مشورت می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین