کد خبر: ۷۲۲۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
ادامه پیشروی‌های طالبان؛

مزار شریف، مرکز ولایت بلخ هم سقوط کرد

منابع نزدیک به طالبان از سقوط کامل شهر مزار شریف مرکز استان بلخ خبر دادند.
مزار شریف، مرکز ولایت بلخ هم سقوط کرد
آفتاب‌‌نیوز :

شهرهای بزرگ افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف نیروهای طالبان در می‌آیند که در آخرین مورد آن شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ به دست این نیروها سقوط کرد.

در حال حاضر علاوه بر خروج نیروهای نظامی خارجی، برخی از سفارتخانه‌ها نیز فعالیت خود را متوقف کرده‌اند یا کاهش داده‌اند با این حال محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک پیام ویدیویی به مردم این کشور اطمینان داد که از گسترش بیشتر خشونت و آوارگی در این کشور جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که کابل، پایتخت افغانستان با «تهدید قریب الوقوع» روبرو نیست. این سخنان در حالی مطرح شده است که طالبان با حضور در ولسوالی چهار آسیاب به ۱۱ کیلومتری جنوب کابل رسیده است.

عباس ابراهیم‌زاده نماینده پارلمان از ولایت بلخ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ به دست نیروهای طالبان افتاده است.

وی افزود: «نیروهای اردوی ملی در این ولایت ابتدا تسلیم شدند که این امر باعث شد تا شبه نظامیان حامی دولت و سایر نیروها روحیه خود را از دست داده و در مقابل حملات تسلیم شوند.»

بلخ دومین ولایت بزرگ افغانستان است و مرکز آن مزار شریف چهارمین شهر بزرگ این کشور است.

به گفته این نماینده پارلمان همه تاسیسات و ادارات دولتی ولایت از جمله دفتر والی در دست طالبان است.

دیپلمات‌های جمهوری چک به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند

جیکوب کولانک، وزیر خارجه جمهوری چک می‌گوید که تصمیم گرفته‌اند تا بلافاصله دیپلمات‌های این کشور را از سفارتشان در پایتخت افغانستان به فرودگاه بین‌المللی کابل منتقل کنند.

کولانگ اضافه کرد که این تصمیم بر اساس اطلاعات متحدان و سفیر چک گرفته شده است.

مقامات چک عصر شنبه با یکدیگر جلسه خواهند داشت تا درباره اقدامات بعدی با توجه به وضعیت افغانستان بحث کنند.

قطر در دیدار با نماینده ارشد طالبان خواستار اجرای آتش‌بس شد

قطر اعلام کرد که در دیدار روز شنبه وزیر خارجه این کشور با نماینده ارشد طالبان در دوحه خواستار اجرای آتش‌بس و متوقف کردن حملات در افغانستان شده است.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان دیدار کرد تا مذاکرات صلح به میزبانی این کشور خلیج فارس را پیگیری کند.

 در این بیانیه آمده است: «وزیر امور خارجه از طالبان خواست از تشدید تنش‌ها جلوگیری کرده و آتش بس را اجرایی کند.» نمایندگان ایالات متحده آمریکا، چین، پاکستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در دوحه با نمایندگان طالبان و مقامات دولت افغانستان دیدار کردند.

طالبان مدعی تصرف مراکز ولایت‌های پکتیا و کنر افغانستان شد

گروه طالبان می‌گوید در ادامه پیشروی‌های روزهای اخیر خود در افغانستان، دو مرکز ولایت دیگر این کشور را به تصرف درآورده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز شنبه در توییت‌هایی جداگانه اعلام کرد نیروهای این گروه شهرهای گردیز مرکز ولایت پکتیا در جنوب افغانستان و شهر اسعدآباد مرکز ولایت کنر در شرق این کشور را به کنترل خود درآورده‌اند.

هنوز مقامات دولت افغانستان در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی مردم محلی را در حال غارت سلاح و مهمات مرکز پلیس شهر اسدآباد نشان می‌دهند.

حمله طالبان به شهر مزارشریف

منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ اعلام کرد که طالبان در چند جهت به شهر مزارشریف در شمال کشور حمله کرده و درگیری‌های شدیدی در حومه شروع شده است.

هنوز از تلفات احتمالی این حمله خبری در دست نیست.

دو مرکز دیگر ولایت‌های افغانستان سقوط کردند

مقامات افغانستان گفتند که نیروهای طالبان روز شنبه دو مرکز دیگر ولایت‌های این کشور را تصرف کردند و به حومه پایتخت نزدیک شدند.

هدی احمدی، نماینده پارلمان از ولایت لوگر گفت که طالبان تمام بخش‌های این ولایت در جنوب پایتخت را تصرف و مقامات محلی را بازداشت کردند.

وی افزود که طالبان به ولسوالی چهار آسیاب در ۱۱ کیلومتری جنوب کابل رسیده است.

خالد اسد، نماینده پارلمان نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که شورشیان مرکز ولایت پکتیکا که هم مرز با پاکستان است در اختیار گرفتند.

وی افزود که درگیری‌ها در شهر «شرن» اوایل شنبه رخ داد.

طالبان در حال حاضر کنترل ۱۹ مرکز ولایت از ۳۴ ولایت را در اختیار دارد.

اشرف غنی: از گسترش خشونت و آوارگی جلوگیری می‌کنم

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک پیام ویدیویی به مردم این کشور اطمینان داد که از گسترش بیشتر خشونت و آوارگی در این کشور جلوگیری می‌کند.

آقای غنی، در حالی این ویدیو را منتشر کرده که در ساعات گذشته شایعاتی درخصوص استعفای او از سمت ریاست جمهوری منتشر شده بود.

غنی در این ویدیو با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی، بسیج مجدد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اولویت اصلی کشور است، افزود: «ما تلاش می‌کنیم که به آوارگان جنگ رسیدگی‌شود.»

او همچنین با بیان تسلیت به نیروهای دولتی و همچنین کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، وعده داد: «به شما اطمینان می‌دهم که از گسترش بیشتر خشونت و آوارگی جلوگیری کنم. نمی‌گذاریم جنگ تحمیلی بیشتر ادامه ‌پیدا کند.»

غنی در بخش دیگری از این ویدیو که به دو زبان فارسی و پشتو ضبط و پخش شده است، درگیری‌های افغانستان را یک «جنگ نیابتی» خواند و افزود: «نیروهای دولتی می توانند امنیت کشور را حفظ کنند. من سلسله‌ای از رایزنی‌ها را با رهبران احزاب سیاسی و متحدانمان درباره آخرین تحولات آغاز کردم. انتقال مجدد نیروهای مسلح یک اولویت اصلی است.»

او همچنین با اشاره به اینکه مشورت‌ها در این خصوص به سرعت در جریان است، وعده داد که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

اظهارات خوش‌بینانه آقای غنی در حالی مطرح می‌شود که برخی از ناظران سیاسی احتمال می‌دهند ستیزه‌جویان طالبان طی ۷۲ ساعت آینده حتی کابل را نیز محاصره کند.

وزارت دفاع ملی: ۱۷۲ نیروی طالبان در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند

وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد که در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۲ نفر از نیروهای طالبان کشته شده‌اند. این نهاد تاکید کرد که ۱۰۷ تن نیز از این نیروهای زخمی شده‌اند. با این حال وزارت دفاع ملی افغانستان تلفات نیروهای خود را در این درگیری‌ها اعلام نکرد.

کانادا برای پذیرش ۲۰ هزار مهاجر افغان «آسیب‌پذیر» اعلام آمادگی کرد

دولت کانادا اعلام کرد که به دلیل «بحران بشردوستانه فعلی» آماده پذیرش ۲۰ هزار مهاجر افغان در قالب برنامه جدید مهاجرت است.

مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی گفت: «وضعیت در افغانستان دلخراش است و کانادا بیکار نخواهد ماند.»

با این تصمیم کانادا، «افراد آسیب پذیر» از جمله مدیران زن، کنشگران حقوق بشر، اقلیت‌های مذهبی تحت تعقیب، روزنامه‌نگاران و جامعه دگرباشان جنسی مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

هارگیت ساجان، وزیر دفاع ملی کانادا گفت که یک پرواز بعد از ظهر جمعه در تورنتو همراه با گروهی از اتباع افغان که در گذشته به این کشور کمک کردند فرود آمد.

دولت ترودو همچنین گفته است که با همکاری متحدانش وضعیت اتباع خود در افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارد اما هنوز تصمیمی مبنی بر بستن احتمالی سفارت کانادا اعلام نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین