کد خبر: ۷۲۲۱۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
پذیرش استعفای زاکانی از سوی نمایندگانی که به وزیر کشور بابت شهرداران غیرمتخصص کارت زرد دادند

ماجرای عجیب زاکانی و یک بام و دو هوای مجلس انقلابی/ چرا همه در برابر قانون برابر نیستند؟

نمایندگان مجلس در حالی که از سهم‌خواهی‌های اخیر از دولت و شورای شهر اطلاع داشتند با استعفای رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس جهت حضور در شهرداری موافقت کردند.
ماجرای عجیب زاکانی و یک بام و دو هوای مجلس انقلابی/ چرا همه در برابر قانون برابر نیستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند استعفای با تأخیر علیرضا زاکانی در غیرقانونی‌بودن انتخاب او به عنوان شهردار خللی وارد نمی‌کند و در حقیقت فقط نشان از این دارد که همه در برابر قانون برابر نیستند و قانون به نفع بازی‌گردانان سیاست تفسیر به رأی می‌شود. در میان نامزد‌های شهرداری، انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان نامناسب‌ترین گزینه از جهت نداشتن شرایط تخصصی، علمی و قانونی، دلیلی واضح برای ایفای نقش نامزد ریاست‌جمهوری است و بسیاری از مسئولان نیز در برابر این بی‌قانونی سکوت اختیار کرده‌اند.

دیروز در بررسی استعفای زاکانی، نمایندگان مخالف هر آنچه باید گفته می‌شد تا تصمیم درستی اتخاذ شود به زبان آوردند، اما مانند تمام موارد گذشته، گوش شنوایی برای شنیدن استدلال و منطق وجود نداشت و نمایندگانی که از پیش تصمیم خود را گرفته بودند، رأی به پذیرش استعفا دادند تا راه را برای حضور یک شهردار غیرمتخصص در پایتخت هموار کنند. نماینده‌ای که به زعم بسیاری شهرداری تهران را سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به پاستور هدف قرار داده و می‌خواهد مسیر محمود احمدی‌نژاد را برود.

مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی دیروز ضمن مخالفت با استعفای علیرضا زاکانی گفت: وظایف نمایندگی در اصولی از قانون اساسی مطرح شده است. اولین نکته‌ای که مطرح شده، اصل ۸۴ قانون اساسی است که می‌گوید نمایندگان در برابر ملت ایران مسئولیت دارند. اصل ۸۵، سِمت نمایندگی را قائل به شخص می‌داند و بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی نمایندگان قسم یاد کرده‌اند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاورد‌های جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران باشند.

نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم ادامه داد: به نظر من با این استعفا تمام این موارد و سه اصل مهم قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود. مردم قم چه گناهی کرده‌اند که به شما اعتماد کرده‌اند؟ هزینه برگزاری یک انتخابات بسیار زیاد است، آیا این را محاسبه کرده‌اید؟ آیا به این فکر کرده‌اید که اگر از یک جایگاه با سطح بین‌المللی به یک شهرداری در کشور کوچ کنید، چه اتفاقی برای کشور می‌افتد؟

گودرزوند ادامه داد: اولا دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای وجود ندارد و تا پایان دوره مردم قم از یک نماینده محروم خواهند بود! و شما به مردم قم تعهداتی داده‌اید. در سخنرانی‌ها و در بخش‌های مختلف برای گرفتن آرای مردم سخنرانی داشتید و تعهد کردید که در دوره نمایندگی بتوانید در سطح ملی و حوزه انتخابیه مؤثر باشید؛ امروز با حضور در شهرداری و استعفای خود، این محرومیت برای مردم قم در سه سال باقی‌مانده به جا می‌ماند و چه کسی این مسئولیت را تقبل می‌کند؟

وی تصریح کرد: اگر از نگاه دیگری به این موضوع بپردازیم، در متن استعفای شما تفسیر‌های مختلفی وجود داشت، بیان مقام معظم رهبری قابل تفسیر نیست. ایشان خیلی روشن و شفاف نمایندگان را منع کردند که برای پُست‌گرفتن، حرص و طمع نداشته باشند. حتما پُست‌گرفتن در شهرداری تهران نیازمند رایزنی است و نمایندگان عزیز یقین داشته باشید که گرفتن پُست در میان اعضای شورای شهر تهران، با استقبال شورا روبه‌رو نیست، چه‌بسا تعداد زیادی کاندیدای این پُست بودند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: چگونه می‌شود فردی نماینده مجلس باشد و ادعای انقلابی‌بودن داشته باشد، اما فرمایشات معظم رهبری را تفسیر کند؛ آن‌هم تفسیر به نفع خود. من معتقدم این تفسیر‌ها فقط برای منافع شخصی جایگاه دارد؛ بنابراین انتظار دارم با توجه به جایگاهی که دکتر زاکانی در مجلس دارند و اینکه یکی از جایگاه‌های مهم یعنی مرکز پژوهش‌ها از سوی هیئت‌رئیسه به وی واگذار شده است، با این استعفا موافقت نکنید و ایشان در کنار نمایندگان بمانند و به مردم حوزه انتخابیه خدمات دهند.

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز در مخالفت با استعفای زاکانی گفت: شورا‌های شهر جایگاه سیاسی نیستند، بلکه محلی برای خدمات‌رسانی عمومی هستند؛ بنابراین حتما افراد پاکدست باتجربه در این حوزه می‌توانند شهرداری تهران را مدیریت کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: صحبت از بی‌تجربگی، عدم تخصص و رشته غیرمرتبط نیست، اما اینکه شهرداری تهران را مهم‌تر از مجلس بدانیم این امر صحیح نیست. مجلس انقلابی به وزیر کشور کارت زرد داد، زیرا شهرداران غیرمتخصص را انتخاب کرده بود، چرا اکنون اصرار داریم چنین کاری را در مجلس انجام دهیم.

نماینده بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره‌های مختلف افراد متخصصی در شهرداری فعالیت کرده و افتخارآفرینی کردند؛ بنابراین نباید به خاطر موضوع فسادستیزی که البته مهم تلقی می‌شود، افراد پاکدست را زیر سؤال ببریم؛ امروز برخی همکاران می‌گویند اگر با استعفای زاکانی مخالفت کنیم این امر اقدامی غیرانقلابی است. آیا دایره انقلابی‌بودن این‌طور تعریف می‌شود؟ چرا برخی افراد با چنین موضوعاتی فشار بر اظهارنظر افراد وارد می‌کنند.

ولی الله بیاتی، نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس یازدهم نیز گفت: آقای زاکانی قول‌هایی را به مردم قم دادند که برخی از آن‌ها هم‌اکنون در فضای مجازی منتشر شده است، اما اینکه ایشان یکباره برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده یا برای شهرداری تهران اقدام می‌کند موجب نگرانی مردم بوده؛ چراکه به رأی قاطع مردم پشت کرده است. از این‌رو شورای اصولگرایان و مردم از این درخواست استعفا ناراحت هستند و از نمایندگان می‌خواهند آقای زاکانی در خدمت مردم قم باشد و به وعده‌های خودش عمل کند. بیاتی تصریح کرد: بنده در دوره چهارم رئیس شورای شهر قم بودم لذا از نزدیک می‌دانم انتخاب شهردار و به‌کارگیری آن چه ظرافت‌هایی دارد و به تجربه ثابت شده است که اگر شهردار تجربه کار اجرائی نداشته باشد، موفق نخواهد بود؛ چراکه اداره شهرداری تخصص می‌خواهد و کسی که قرار است این مسئولیت مهم را بر عهده بگیرد، باید تجربه کافی در مدیریت شهری داشته باشد که آقای زاکانی ندارد. مردم امروز توان آزمون و خطا ندارند و از این‌رو شهردار باید فردی انقلابی، با روحیه جهادی و متخصص باشد. وی با بیان اینکه شهردار باید برای احداث بزرگراه‌ها، پل‌ها، طرح‌های تفصیلی و داخل‌شهری تصمیم‌گیری کند که نیازمند تخصص است، افزود: آقای زاکانی می‌فرمایند برای مبارزه با فساد در شهرداری حضور پیدا می‌کنند، اما بنده معتقدم اگر قرار است مبارزه‌ای برای فساد صورت بگیرد، در جایگاه نمایندگی، قانون‌گذاری و مرکز پژوهش‌ها بهتر می‌تواند این وظیفه را در سطح کشور پیگیری کند. اگر در شهرداری مشکلاتی وجود داشته باشد، کسی می‌تواند با آن مبارزه کند که تخصص کافی داشته باشد.

‌اما علیرضا زاکانی که دل در گرو رفتن به پاستور دارد و شهرداری تهران را نزدیک‌ترین پله به آن می‌بیند، در دفاع از خود به تقدیر از دوران شهرداری قالیباف که اکنون رئیس مجلس است، پرداخت و گفت: در تمام سال‌های گذشته خدمات زیادی به مردم پایتخت ارائه شده است، خصوصا در زمان مدیریت دکتر قالیباف برجستگی‌های ویژه‌ای بروز و ظهور یافت؛ تکمیل همه خدمات قبلی، درس‌گرفتن از تجارب همگان، عدم تکرار اشکالات برخی دوره‌ها، توجه توأمان به روح و کالبد شهر و تلاش برای ارتقای سطح امورات فرهنگی و اجتماعی در کنار توسعه کالبدی مناسب تهران و تقویت فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و میراث ملی در پرتوی پژوهش‌های کاربردی و مطالعات تطبیقی نخبگان و دانشگاهیان و حوزویان از رویکرد‌های ضروری و جدی در دوره جدید مدیریت شهری خواهد بود. وی در توضیح عدم تخصص خود برای شهرداری تهران هم گفت: مدیریت کلان‌شهر تهران تک‌بعدی و منحصر در یک تخصص نیست و تمام مؤلفه‌های زندگی مردم از‌جمله اقتصاد، عمران، انرژی، محیط زیست، بهداشت و سلامت، حمل‌ونقل، فرهنگ و اجتماع، فناوری، آموزش و امنیت را دربر دارد و نیازمند مدیریت راهبردی و به‌خدمت‌گرفتن شایستگان است. او عنوان کرد: شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدید‌های جدی است. جریان انقلاب در یک مقطع بی‌نظیر در تاریخ ۴۳ ساله جمهوری اسلامی و در مقابل اندوهی از کار‌های فوری و اولویت‌دار، فرصت‌های مهمی برای خدمتگزاری در دولت، مجلس و شورا‌ها و در کنار دستگاه قضائی به دست آورده است. با وجود نارضایتی‌های زیاد مردم از ندانستن‌ها، نخواستن‌ها و نتوانستن‌ها در هشت سال اخیر، امیدواری‌های زیادی نیز به انسجام و ادامه یکپارچه نیرو‌های انقلاب در قوای سه‌گانه و شورا‌ها برای حل مشکلات وجود دارد.

‌در نهایت بر اساس این گزارش، از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن، آنان با ۱۴۸ رأی موافق، ۹۹ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع با این استعفا موافقت کردند. لازم به توضیح است که علیرضا زاکانی نماینده مردم قم پس از اینکه از حضور در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع سیدابراهیم رئیسی کنار رفت، برنامه‌های خود را جهت حضور در شهرداری به شورای شهر تهران تقدیم کرد که از سوی این شورا به عنوان شهردار منتخب برگزیده شد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
0
30
مثل داستان قلعه حيوانات است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
1
24
یا شما زیادی خودتان را به راه دیگری میزنید یا ما خیلی باهوشیم . بابا قضیه مهندسی ... است ! افتاد؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین