کد خبر: ۷۲۲۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶

آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد

سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند، نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود.
آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، هدف از این مذاکرات به رهبری زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد آمریکا در امور افغانستان این است که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا همزمان با سقوط سریع شهرها در افغانستان به تاخیر بیفتد.

روز پنجشنبه وزارت خارجه آمریکا از بازگرداندن ۱۴۰۰ آمریکایی مستقر در این سفارتخانه و کاهش کارکنان به آنچه ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه "حضور دیپلماتیک پایه" در کابل توصیف کرد، خبر داد.

سفارت آمریکا همچنین از آمریکایی‌هایی که برای دولت آمریکا کار نمی‌کنند، خواست تا فورا از طریق پروازهای تجاری خاک افغانستان را ترک کنند. پیشروی طالبان موجب شده تا سفارتخانه‌ها در کابل طی ماه‌ها یا حتی هفته‌های اخیر در سطح بالای هشدار رشد خشونت باشند و این امر کنسولگری‌ها و دیگر نهادهای‌ دیپلماتیک در این کشور را مجبور به تعطیلی کرده است.

حال دیپلماتهای آمریکایی در تلاش هستند تا مشخص کنند که اگر طالبان ثابت کند بیش از آشتی به دنبال ویرانی است، تا چه زمانی آنها نیازمند تخلیه کامل این سفارتخانه میشوند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گفت: خب اجازه بدهید شفاف در این رابطه صحبت کنم؛ سفارتخانه همچنان باز میماند. و ما قصد داریم به فعالیت دیپلماتیک خودمان در افغانستان ادامه دهیم.

پرایس گفت افزایش سرعت پیشروی طالبان که منجر به افزایش خشونت و بی‌ثباتی در سراسر افغانستان شده "بسیار نگران‌کننده" است. او گفت: بنابراین با توجه به وضعیت موجود، این یک گام محتاطانه است.

چهار مقام کنونی و سابق آمریکایی، وضعیت داخل این سفارتخانه را به شدت تنش‌آلود و نگران‌کننده دانستند و دیپلماتها در مرکز وزارت خارجه در واشنگتن نگران بسته شدن این سفارتخانه هستند، آن هم حدود ۲۰ سال پس از آنکه تفنگداران آمریکایی در دسامبر ۲۰۰۱ این ساختمان نیمه سوخته را به دست گرفتند.

دو منبع آگاه از تلاشهای زلمای خلیلزاد که پیشتر گزارش نشده بود، این روند را تایید کردند و به علت حساس بودن مذاکرات خواستند هویتشان فاش نشود. یک مقام سوم هم پنجشنبه گفت که طالبان در صورت حمله به کابل یا به دست گرفتن حکومت افغانستان با زور، از هرگونه مشروعیت و به نوبه خود کمک‌های خارجی محروم میشود.

دولتهای دیگر هم به طالبان هشدار میدهند که اگر دولت افغانستان را به دست بگیرند، هیچ نوع کمکی دریافت نخواهند کرد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پنجشنبه گفت که اگر طالبان در نهایت با قوانین سختگیرانه بر افغانستان حکمرانی کند هیچ نوع کمک مالی از سوی برلین دریافت نمیکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین