کد خبر: ۷۲۲۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از جنگی در خاورمیانه که هیچکس آن را نمی‌خواهد

رویداد‌های نگران‌کننده در خاورمیانه؛ گزینه‌های روی میز چیست؟

چشم‌انداز مصالحه با تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران اندک است و کماکان دیپلماسی در سطح محتاطانه، تنظیم شده و پشت در‌های بسته باقی خواهد ماند. تمرکز اصلی اکنون بر روی اسرائیل است و نگرانی نسبت به حملات غیرمتعارف مشابه حمله به شخصیت‌های برجسته برنامه هسته‌ای ایران و حمله سایبری به تاسیسات کلیدی تهران وجود دارد.
رویداد‌های نگران‌کننده در خاورمیانه؛ گزینه‌های روی میز چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

یه نظر می‌رسد هیچ بازیگری خواستار جنگی دیگر در خاورمیانه نیست. با این وجود، با افزایش تنش در منطقه در روز‌های اخیر چالشی ایجاد شده که همه طرفین با آن مواجه بوده و خواستار یافتن راهی برای جلوگیری از وقوع چنین جنگی هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" در گزارشی با اشاره به افزایش تنش میان ایران و اسرائیل در منطقه و احتمال وقوع جنگ می‌نویسد: "در قلب این تنش پیشرفت سریع ایران در زمینه هسته‌ای قرار دارد. ایران به سرعت به سمت نقطه غیرقابل بازگشت هسته‌ای از طریق غنی‌سازی اورانیوم پیش می‌رود.

احتمال بروز درگیری مشخص است. اسرائیل ایران را تهدیدی بزرگ برای امنیت خود و ثبات منطقه قلمداد می‌کند. با این وجود، ایران اهرم نظامی خود را دارد: متحدان شبه‌نظامی شیعه لبنانی ایران (حزب الله) با ده‌ها هزار موشک در مرز شمالی اسرائیل. در نتیجه تشدید تنش به دلیل برنامه هسته‌ای ایران، دستگاه دیپلماسی امریکا و اروپا فعال شده‌اند. خنثی‌سازی این تنش اما کار آسانی نخواهد بود. امید آمریکا و متحدان اروپایی آن کشور این است که با استفاده از ترکیبی از دیپلماسی و محدودیت‌های سیاسی داخلی که بر روی تمام بازیگران وجود دارد از بروز جنگ جلوگیری کنند.

کریستین ساینس مانیتور افزوده است: چشم‌انداز مصالحه با تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران اندک است و کماکان دیپلماسی در سطح محتاطانه، تنظیم شده و پشت در‌های بسته باقی خواهد ماند. این امید وجود دارد که تنش کاهش یابد و راهی برای کاستن از سرعت برنامه هسته‌ای ایران پیدا شود. با این وجود، حمله به نفتکش اسرائیلی در سواحل عمان و حمله موشکی حزب الله لبنان به اسرائیل رویداد‌هایی نگران‌کننده هستند.

تا چند هفته پیش امید برای احیای سریع توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی وجود داشت اما مذاکرات وین متوقف شد. ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطح بالاتری انجام داده و دوربین‌های بازرسان بین‌المللی آژانس انرژی اتمی دیگر قادر به نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران نیستند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: رئیسی اخیرا از خواست ایران برای لغو تحریم‌های امریکا سخن گفت اما اشاره‌ای به جنبه هسته‌ای توافق احتمالی نکر؛د امری که برای دیپلمات‌های امریکایی و اروپایی نگران‌کننده است و گمان می‌کنند مذاکره‌کنندگان تازه ایران به دنبال افزودن خواسته‌های تازه‌ای به چارچوب مورد توافق تا پیش از توقف مذاکرات وین هستند.

تمرکز اصلی اکنون بر روی اسرائیل است و نگرانی نسبت به حملات غیرمتعارف مشابه حمله به شخصیت‌های برجسته برنامه هسته‌ای ایران و حمله سایبری به تاسیسات کلیدی تهران وجود دارد.

اسرائیل مدعی شده علیرغم مشکلات یک حمله نظامی مستقیم علیه ایران، این گزینه کماکان روی میز است. پیام بایدن به اسرائیل با اعزام "ویلیام برنز" رئیس سیا مشخص بود: ما نیز مانند شما مصمم هستیم تا ایران را از تبدیل شدن به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای بازداریم اما اکنون برنامه‌ای برای عملیات نظامی نداریم و شما نیز چنین برنامه‌ریزی‌ای نداشته باشید.

به نوشته کریستین ساینس مانیتور؛ واشنگتن امیدوار است ایران و حزب‌الله نیز درصدد رویارویی نظامی با اسرائیل نباشند. ایران اکنون تحت تحریم است و به دلیل کمبود آب با اعتراضات داخلی مواجه است. اسرائیل که واکسیناسیون کرونا را انجام داده بار دیگر با افزایش موارد ابتلا مواجه شده و با محدودیت‌هایی مواجه است. لبنان جایی که حزب‌الله در آنجا به قدرت سیاسی اصلی تبدیل شده در کنار بحران اقتصادی شدید با شیوع کرونا مواجه است. همچنین، یک مانع احتمالی دیگر برای جنگ نیز وجود دارد: آخرین جنگ بزرگ اسرائیل و حزب الله یک دهه و نیم پیش رخ داد و بیش از یک ماه به طول انجامید و با خسارات و تلفات زیادی از هر دو طرف همراه بود و بدون برنده‌ای مشخص به پایان رسید. با این وجود، کلید بلندمدت برای حفظ صلح یک گزینه است: دیپلماسی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین