کد خبر: ۷۲۲۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی:

سن بارداری در زمان دریافت واکسن نباید کمتر از ۱۲ هفته باشد

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، شرایط تزریق واکسن کرونای سینوفارم به مادران باردار را تشریح کرد.
سن بارداری در زمان دریافت واکسن نباید کمتر از ۱۲ هفته باشد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ناصر رهبری با اشاره به این‌که واکسن سینوفارم طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی "WHO" حاوی ویروس غیر فعال شده است، گفت: سنی حاملگی در زمان دریافت واکسن، نباید کمتر از ۱۲ هفته باشد و مادران باردار زیر ۱۸ سال نیز نمی‌توانند از این واکسن دریافت کنند.

وی با تاکید بر این‌که بایستی تمامی مادران باردار بالای ۳۵ سال، واکسن سینوفارم دریافت کنند، افزود: کلیه مادران باردار شاغل در حوزه بهداشت و درمان، مادران بارداری که همسر آن‌ها در بخش‌های کرونا یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند و هم‌چنین مادران بارداری که در لیست گروه‌های شغلی اولویت دار اعلام شده قرار دارند، بایستی واکسیناسیون شوند.

وی ادامه داد: تمامی مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر (چاقی)، مادران با بارداری دوقلویی، چندقلویی و یا بارداری به روش IVF نیز در اولویت تزریق واکسن سینوفارم بوده و اولویت اول برای بارداری‌های بالای ۲۸ هفته هست.

رهبری با بیان این‌که تمامی مادران باردار با بیماری زمینه‌ای نیز در اولویت دریافت واکسن قرار دارند، گفت: مادران بارداری که مبتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، ‌بیماری قلبی، فشارخون بالا، مصرف داروهای کاهنده ایمنی(ایمونوساپرسیو)، بیماری مزمن کلیوی، کم خونی سلول داسی شکل(آنمی سایکل سل)، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم هستند، بایستی اقدام به دریافت واکسن کنند.

وی متذکر شد: در صورت عدم اطلاع از بارداری در نوبت اول، تزریق نوبت دوم به فاصله ۲۸ روز و پس از انجام مشاوره، با واکسن سینوفارم خواهد بود و فاصله بین تزریق واکسن کرونا با واکسن آنفولانزا نیز در حد امکان ۱۴ روز هست.

وی در ادامه در خصوص نحوه انجام واکسیناسیون مادران نیز تصریح کرد: ابتدا مادران باردار به نزدیکترین مرکز سلامت (چه مادران تحت پوشش بخش خصوصی و چه بخش دولتی) مراجعه کرده و پس از ارائه مشاوره لازم برای تزریق واکسن، معرفی نامه به مرکز تزریق واکسن را دریافت می‌کنند.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی افزود: مادران باردار پس از دریافت معرفی نامه به مرکز تزریق واکسن مراجعه کرده و واکسن دریافت می‌کنند که البته هماهنگی‌های لازم برای تسهیل واکسیناسیون مادران باردار در مراکز تزریق واکسن انجام گرفته است.

وی متذکر شد: مادران عزیز می‌توانند در صورت نیاز به مشاوره و اخذ راهنمایی‌های لازم، تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت و دریافت معرفی نامه و یا هرگونه سوال در خصوص واکسیناسیون مادران باردار و هم‌چنین در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و یا با شماره تلفن سامانه ۴۰۳۰ – کد ۴ تماس حاصل فرمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین