کد خبر: ۷۲۲۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

ادامه تخلیه سفارتخانه‌های خارجی و خروج از افغانستان

با سقوط دولت اشرف غنی و روی کار آمدن طالبان در افغانستان کشورها شروع به تخلیه سفارت‌ها و خارج کردن اعضای دیپلماتیک و بعضا نیروهای خود از این کشور کرده‌اند.
ادامه تخلیه سفارتخانه‌های خارجی و خروج از افغانستان
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته گاردین، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: "ما می‌توانیم تأیید کنیم که تخلیه ایمن همه پرسنل سفارت در حال حاضر به پایان رسیده است."

پرایس در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه پرسنل سفارت در محل فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای مستقر هستند که محیط آن توسط ارتش آمریکا محفوظ است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرد، سئول تصمیم گرفت تا به طور موقت سفارت خود در افغانستان را تعطیل و اکثر کارکنان دیپلماتیکش را به یک کشور ثالث در خاورمیانه منتقل کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که گروه شبه‌نظامی طالبان تنها چند هفته پیش از تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از 20 سال جنگ، وارد کابل، پایتخت افغانستان شدند و درصدد یک گذار قدرت صلح‌آمیز برآمده‌اند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد: تعداد معدودی از کارمندان سفارت از جمله سفیر در مکانی امن در افغانستان باقی می‌مانند تا از تخلیه و انتقال اتباع کره‌ای حمایت کنند.

این وزارتخانه تاکید کرد: ما با آمریکا و دیگر کشورها برای این جا به جایی کارمندان در حال رایزنی هستیم.

پس از آنکه آمریکا و ناتو در ماه مه شروع به خروج نیروهای خود از افغانستان کردند، کره جنوبی از شهروندانش خواست تا این کشور جنگ زده را ترک کنند و هشدار داد که ممکن است با مجازات‌هایی رو به رو شوند. از آن زمان به بعد اکثر اتباع کره جنوبی افغانستان را ترک کرده‌اند.

فنلاند هم اعلام کرد که به دلیل وضعیت امنیتی، سفارت خود را در کابل پایتخت افغانستان تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌کند. وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "نیروهای دیپلماتیک از کشور خارج می‌شوند."

در همین حال اولین پرواز تخلیه جمهوری چک از فرودگاه بین‌المللی کابل بلند شد و در پراگ فرود آمد. به گزارش آسوشیتدپرس، آندره بابیش، نخست وزیر گفت 46 نفر در پرواز روز دوشنبه بودند. آنها شامل اتباع چک، کارکنان افغان در سفارت چک و مترجمان افغان بودند که به همراه خانواده‌های خود به نیروهای مسلح چک در ماموریت‌های ناتو کمک کردند. بابیش جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

همزمان با تعلیق پروازهای امارات به افغانستان، وزارت خارجه امارات اعلام کرد که به خروج هیئت‌های دیپلماتیک چندین کشور خارجی از افغانستان کمک می‌کند.

روزنامه البیان امارات به نقل از سخنگوی هواپیمایی امارات اعلام کرد که روز گذشته با توجه به بسته شدن ناگهانی باند فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای افغانستان پرواز شماره ۶۴۰ که در حال رسیدن به کابل بود به دبی بازگشت.

وی اعلام کرد که هواپیمایی امارات تحولات اوضاع افغانستان را پیگیری کرده و از نزدیک با تمام مقامات ذیربط برای تضمین خدمات رسانی امن همکاری می‌کند.

سخنگوی فلای دبی نیز از بازگشت پرواز ۳۰۵ و تعلیق پروازها به کابل به صورت موقتی و بررسی اوضاع خبر داد.

وی گفت که با مسافران درباره گزینه‌های استرداد هزینه بلیط‌ها تماس گرفته خواهد شد.

شرکت هواپیمایی الاتحاد امارات نیز درحال حاضر پروازی به کابل ندارد.

از سوی دیگر وزارت خارجه امارات اعلام کرد که درحال تسهیل خروج هیئت‌های دیپلماتیک از افغانستان است.

وزارت خارجه امارات اعلام کرد که برای خروج کارمندان دیپلماتیک فرانسه، انگلیس، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، دفتر برنامه غذای سازمان ملل، آمریکا، آلمان و مصر تلاش می‌کند.

این وزارتخانه اعلام کرد که چندین هواپیما از کشورهای مختلف یکشنبه فرودگاه کابل را ترک کرده و وارد امارات شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که اجازه پروازهای هوایی در داخل و خارج فرودگاه طبق معمول را خواهد داد.

وی گفت: ما به تمام سفارتخانه‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک و نهادها در کابل اعلام می‌کنیم که خطری علیه آن‌ها وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین