کد خبر: ۷۲۲۳۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

ناگفته‌هایی از زندگی علی سلیمانی

هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون و خانواده علی سلیمانی در مراسم بزرگداشت آن مرحوم از اخلاق، تعهد، ولایی بودن و تلاش ۳۰ ساله او در عرصه فرهنگ و هنر کشور گفتند.
ناگفته‌هایی از زندگی علی سلیمانی
آفتاب‌‌نیوز :

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره زنده‌یاد علی سلیمانی هنرمند خلاق و متعهد عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون که پنجشنبه گذشته بر اثر کرونا درگذشت، با حضور خانواده و دوستان آن زنده‌یاد به همراه برخی از مدیران فرهنگی و هنری در رواق شهدای حوزه هنری با قرائت کلامی چند از قرآن کریم و اجرای سید جواد هاشمی آغاز شد.

هاشمی در ابتدا با بیان خاطره‌ای از علی سلیمانی او را هم منتقد خوبی معرفی کرد و هم نقد پذیر دانست و گفت: علی خاص بود و اندیشه‌ای ناب داشت. خیلی‌ها طی سال‌ گذشته در عرصه تئاتر و هنر ما را در این دنیا تنها گذاشتند و دار فانی را وداع گفتند، اما رفتن علی جور دیگری بود و همه ما را تکان داد.

سلیمانی با آل علی(ع) مانوس شد
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و از دوستان و همکاران زنده‌یاد سلیمانی در این مراسم گفت: علی شهید شد. از وقتی خود را پیدا کرد و در کارهای مذهبی بازی کرد، با آل علی(ع) مانوس شد. به همین دلیل می‌گویم علی سلیمانی فوت نکرد بلکه شهید شد.

او با بیان خاطره‌ای از زنده‌یاد سلیمانی گفت: «علی سلیمانی به صراحت در جمع‌های تئاتری اعلام می‌کرد که اهل بیتی و ولایی است. چرا که بسیاری از هنرمندان تئاتر، علقه‌های دینی‌مذهبی خود را نمایان نمی‌کنند تا شاید برخی‌ها که خوششان نمی‌آید موجب بریدن نان‌شان نشود. اما علی سلیمانی که در پشت رگال لباس‌های اجرا پنهانی نماز می‌خواند یک روز به آن پایان داد و گفت بگذار هرچه می‌خواهد بشود، من بچه مسلمان و شیعه علی(ع) هستم و همه جا با افتخار در دید همه نمازم را به پا می‌کنم.

زارعی با اشاره به دو شهید گمنام غواصی که در حیاط حوزه هنری آرام گرفته‌اند گفت: «علی سلیمانی هرگاه به حوزه هنری می‌آمد به دیدار این شهدا می‌آمد و درد دل می‌کرد. ارادت وی به شهدای دفاع مقدس به خصوص شهدای غواص تا به آنجا بود که فیلم سینمایی اشنوگل را با همین موضوع ساخت.»

با رفتن علی سلیمانی روح‌درد گرفتم
حسین پرستار نیز دوست، بچه محل و مربی علی سلیمانی با حضور در این مراسم دلنوشته‌ای را به یاد علی سلیمانی خواند: «هیچ دردی مثل درد عشق نیست، علی جان اندر سر ما عشق تو پا می‌کوبد. احساس سوختن به تماشا نمی‌شود، آتش بگیر تا بدانی که چه می‌کشم. علی یعنی ادب، معرفت، انرژی مثبت، علی یعنی نیکومرامی، علی یعنی لبخند همیشه لبخند. علی یعنی قوت قلب. علی مثل فرزند من بود. علی هر وقت دوستانش را می‌دید آنها را به بغل می‌گرفت، کاری که بارها برای من انجام داد. دلم می‌خواست به او بگویم می‌شود هر روز به من زنگ بزنی؟ با احترام با من برخورد می‌کرد. از روز دوشنبه که خانم جوادی به من اطلاع دادن از وضعیت علی، روح درد گرفتم. علی یعنی فرهنگ، بلور فرهنگ و هنر یعنی علی. علی یعنی انسانیت و مهربانی، یعنی زدودن غبار از زندگی. مرا گویی چرا دل دادی از دست؟ مگر از دست خوبان می‌توان رست، یادش به بلندای ادب، انسانیت، فرهنگ، مهر. نامش به نیکی، عشق و هنر جاداون باد و مانا است.»

سیروس همتی هم با خاطره‌ای از علی سلیمانی با سهیلا جوادی و نمایش «مردی در آینه» سعی کرد تا کمی حال و هوای مراسم را تغییر دهد و یادی از خلق و خوهای دوست‌داشتنی زنده‌یاد سلیمانی کند.

اجرای مداحی با سنج و دمام مرشد محسن میرزاعلی نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که با توجه به حضور تنها فرزند دختر زنده‌یاد سلیمانی و همزمانی با ایام عزاداری محرم، روضه‌ای از حضرت رقیه از شهدای واقعه عاشورای حسینی خوانده شد.

علی استادی از دوستان علی سلیمانی نیز در سخنانی کوتاه و بیان خاطره‌ای گفت: «بسیار از علی آموختم. علی بسیار هنرمندی بی‌ریا بود و اسطوره‌ای برای من است که تا پایان عمرم راه و منش او را به کار می‌گیرم.»

در ادامه این مراسم و پیش از صحبت‌های سهیلا جوادی همسر زنده‌یاد سلیمانی و سبا سلیمانی فرزند این هنرمند به یادماندنی از طرف حوزه هنری تابلوی یادبودی به این خانواده اهدا شد.

سهیلا جوادی در سخنان خود با یادی از علی سلیمانی گفت: «پس از ایست قلبی همسرم به دخترم گفتم که امروز هنگام امتحان است، باید درس‌هایی که گرفتیم را در این روزها درست پس بدهیم. حضرت زینب(س) را به یادآوردیم که در یک روز تمامی عزیزانش را از دست داد اما می‌فرمود جز زیبایی هیچ‌چیز ندیدم. ما هم زینب کبری(س) را الگوی خودمان قرار دادیم و تلاش کردیم جز زیبایی هیچ نبینیم. ما واقعا فقط زیبایی دیدیم و صبر و تحملی خداوند به ما داد تا شکر گذار باشیم.»

جوادی در ادامه با قرائت نوشته‌ای از پیش آماده شده گفت: «علی بیش از سی سال از عمر خود را در راه فرهنگ و هنر این کشور صرف کرد و تلاش کرد تا فرهنگ و هنر به عنوان یک نیاز ضروری در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار بگیرد و به دلیل مسائل ناشی از فقر این سبد حذف نشود. شاهد مثال آن هم اجراهایی است که علی به صورت رایگان انجام می‌داد که مواردی از در همین حوزه هنری روی صحنه رفت. به همین دلیل علی همواره به بچه‌های جنوب شهر و مناطق محروم کشور توجه داشت، حتی در عسلویه حدود بیست سال پیش کتابخانه‌ای را دایر کرد که جزو معدود کتاب‌خانه‌های آن شهر بود.»

جوادی ادامه داد: «علی معتقد بود که فقر نباید مانع از رشد استعدادهای بچه‌های مناطق محروم شود. به همین دلیل تصمیم داریم تا نذری فرهنگی را با تجهیز کتاب‌خانه‌هایی در مناطق محروم تهران با یاد علی سلیمانی ادا کنیم. از شما هم می‌خواهیم تا به یاد علی سلیمانی به این کتاب‌خانه‌ها کالاهای فرهنگی خود را اهدا و نذر کنید تا هیچکس به دلیل فقر از رشد و بروز استعداد ناکام نماند. همچنین از وزارت ارشاد، حوزه هنری، معاونت سیما و تمامی مدیرانی که در این مراسم حضور دارند می‌خواهیم در تحقق این آرزوی علی سلیمانی که آرزوی همه ما است کمک کنند.»

سبا سلیمانی هم با بیان خاطره‌ای از پدر و تشکر از همه حاضرین در این مراسم گفت: «علی سلیمانی معتقد بود که خوب بودن در شرایط سخت مهم است. جامعه امروز ما نیاز به آرامش و امید دارد، از همه خواهش می‌کنم به یاد علی سلیمانی همواره به خصوص در این روزهای سخت از امید حرف بزنیم و به هم امید بدهیم.»

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره زنده‌یاد «علی سلیمانی» هنرمند خلاق و متعهد عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون شامگاه یکشنبه ۲۴ مرداد در فضای باز حوزه هنری با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و جمعی از مدیران و هنرمندان و دوستان زنده‌یاد سلیمانی برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین