کد خبر: ۷۲۲۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
تبلیغات

رابطه قیمت دلار و قیمت مسکن چیست

در رابطه افزایش دلار و قیمت مسکن، آن‌چه که به طور قطع روی بازار آهن آلات و مقاطع فولادی تاثیر می‌گذارد، نرخ ارز است. این تاثیر از چند جهت بازار را دچار نوسان می‌کند. اولین اثر قیمت ناشی از نرخ ارز، قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در بورس کالا است.
رابطه قیمت دلار و قیمت مسکن چیست
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت مسکن، به عنوان یکی از مهم‌ترین نیاز‌های انسان تقریبا بر تمام بخش‌های زندگی بشر تاثیرگذار است. از طرفی، قیمت مسکن خود متاثر از چندین عامل است. دلار یکی از این عوامل است که به صورت غیرمستقیم بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد. با نوسانات ارز، قیمت مواد اولیه مورد نیاز در ساخت خانه نیز تغییر می‌کند. قیمت مصالح ساخت، تحت تاثیر دلار کم و زیاد می‌شود و از همین طریق، زندگی مردم را دستخوش تغییر می‌کند.

به گزارش بازرگانی فولادی آیرومارت، با اطمینان می‌توان گفت که با افزایش قیمت دلار، قیمت میلگرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاطع مورد استفاده در ساختمان‌سازی افزایش خواهد یافت. بدیهی است که در چنین شرایطی، مسکن با افزایش قیمت روبرو خواهد بود.

در این وضعیت، آن‌چه اهمیت دارد پیش‌بینی بازار و خرید به موقع مصالح ساختمانی است. جهت این امر، صحبت با کارشناسان این حوزه و دریافت اطلاعات بسیار مهم است. فروشگاه آنلاین آهن آلات آیرومارت با پیش‌بینی نوسانات دلار و به روز رسانی مقاطع فولادی، در کنار شما خواهد بود.

با ما همراه باشید تا به پرسش شما در خصوص رابطه قیمت دلار و قیمت مسکن پاسخ دهیم.

قیمت دلار و مقاطع فولادی

رابطه قیمت دلار و قیمت مسکن چیست

در رابطه افزایش دلار و قیمت مسکن، آن‌چه که به طور قطع روی بازار آهن آلات و مقاطع فولادی تاثیر می‌گذارد، نرخ ارز است. این تاثیر از چند جهت بازار را دچار نوسان می‌کند. اولین اثر قیمت ناشی از نرخ ارز، قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در بورس کالا است.

در بورس کالا، برای قیمت گذاری شمش بلوم و از آن طریق قیمت دیگر مقاطع فولادی، از دلار نیمایی تاثیر می‌گیرند. با افزایش قیمت کالا‌های فولادی در بورس، قیمت مقاطع در بازار آزاد نیز گران‌تر خواهند شد.

از طرفی، هرچه قیمت دلار بیشتر شود، ارزشمندی پول کشور در جهان افت کرده و مقاطع فولادی نیز در بازار جهانی ارزان‌تر خواهند شد. در همین راستا، بازار آهن آلات داخلی به دنبال جبران این مساله گران‌تر خواهند شد.

از طرفی، قیمت فولاد به دو شاخص جهانی قیمت نفت خام و فولاد خام بستگی دارد. از این رو با افزایش نرخ ارز، کاهش صادرات و کاهش قیمت نفت خام در جهان، قیمت فولاد نیز افزایش خواهد یافت.

حال بازاری را تصور کنید که با تب و تاب شدید خود، خریداران را سردرگم کرده است. در بسیاری موارد مشابه، با شدت یافتن قیمت‌ها، خریداران با ترس افزایش بیشتر آهن آلات، خرید را ترجیح داده و با افزایش تقاضا، شاهد گران‌تر شدن قیمت‌ها خواهیم بود.

واضح است که دلار، تنها یک عامل نه چندان مهم موثر بر قیمت آهن آلات نیست و از بسیاری جهات، بر بازار تاثیر می‌گذارد.

تاثیر قیمت مقاطع فولادی در مسکن

تحریم‌ها، مسائل سیاسی داخلی و خارجی، دور زدن تحریم‌ها برای تامین مواد اولیه و ... از عواملی هستند که مستقیما بر قیمت آهن آلات مثل قیمت ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارند. عامل مهم دیگر نوسانات بازار آهن که پیش از این نیز بررسی کردیم، دلار است. آهن آلات و مقاطع فولادی از جمله مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که تغییرات نرخ آن‌ها بر قیمت مسکن موثر خواهد بود. تاثیر قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد، قیمت پروفیل و دیگر مقاطع فولادی به صورت مستقیم، نرخ مسکن را تغییر می‌دهند. با تغییر قیمت این مقاطع، قیمت درب، پنجره، اسکلت سازه و ... تغییر خواهد کرد.

با توجه به اهمیت نوسانات بازار مسکن و قیمت مقاطع فولادی، پیش از شروع هر پروژه ساخت و ساز، باید پیش‌بینی‌های مربوط به بازار را نیز در نظر گرفت. با پیش‌بینی شرایط بازار، خرید مقاطع در زمان مناسب خود انجام خواهد گرفت و مسائلی، چون تعطیلی پروژه – به دلیل نوسانات شدید بازار – اتفاق نخواهد افتاد.

آهن در ساختمان سازی چه نقشی دارد؟

شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که چرا تاثیر قیمت آهن آلات بر بازار مسکن بالاست؟ پاسخ به این سوال، به کاربرد بالای مقاطع فولادی در ساختمان سازی برمی‌گردد. در صنعت ساخت و ساز، مقاطع فولادی نقش حیاتی بازی می‌کنند و در بسیاری از بخش‌های ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاطع زیر از پرکاربردترین آهن آلات در ساخت سازه هستند:

● ورق‌های فولادی
● پروفیل قوطی
● تیرآهن
● میلگرد

انواع تیرآهن به منظور تحمل نیرو و انواع میلگرد به عنوان آرماتور در پی یا فونداسیون ساختمان، ستون‌ها، سقف و اسکلت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، بدون استفاده از آهن آلات تقریبا ساخت سازه ممکن نخواهد بود.

آیا قیمت دلار روی مسکن تاثیر دارد

با بررسی بازار ارز، آهن آلات و مسکن می‌توان دریافت که هر گونه نوسانی در بازار ارز بر بازار فولاد و در نتیجه بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، رابطه ارز بر بازار مسکن از دو جهت قابل بررسی است:

۱- نرخ ارز: همانطور که پیش از این گفته شد، رابطه نرخ ارز و قیمت مسکن مستقیم است و با افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن نیز صعودی خواهد بود. در نتیجه قدرت خرید مسکن کاهش می‌یابد.

۲- بازار ارز: با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش یافته و سرمایه گذاران، ساخت مسکن را ترجیح می‌دهند. این مساله، منجر به نزولی شدن نرخ مسکن می‌شود.

با توجه این دو عامل موثر بر قیمت مسکن، نمی‌توان بازار مسکن را تماما وابسته به نرخ ارز دانست؛ بنابراین تاثیر یک به یکی بین قیمت این دو وجود ندارد. اما به طور کلی، در بسیاری موارد، اولین عامل غالب است و بیشترین تاثیر را بر بازار مسکن دارد؛ به‌طوری‌که قیمت مسکن با بالا رفتن دلار، افزایش می‌یابد. این مساله را می‌توان از نمودار مقایسه قیمت دلار و مسکن نیز استناد کرد:

رابطه قیمت دلار و قیمت مسکن چیست

در نظر داشته باشید که در نمودار قیمت مسکن و دلار، قیمت دلار بر ۱۰۰ تقسیم شده است تا رابطه افزایش دلار و قیمت مسکن، در یک نمودار به خوبی نشان داده شود. ضریب همبستگی بسیار بالایی از نمودار قیمت مسکن به دلار به دست می‌آید که این رابطه را اثبات می‌کند. البته با توجه به این نمودار نمی‌توان استناد کرد که لزوما قیمت مسکن با پایین آمدن قیمت دلار پایین می‌آید.

بهترین قیمت‌ها در آیرومارت

با توجه به تاثیر انکارناپذیر رابطه قیمت دلار با مسکن، پیش‌بینی بازار و تامین کالا پیش از زمان گرانی و بحران، بالاترین اهمیت را دارد؛ بنابراین باید ضمن اطلاع از قیمت روز تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی، از آینده بازار دلار، فولاد و مسکن نیز با خبر بود؛ بنابراین لازم است با دریافت مشاوره در حوزه خرید، خطرات ناشی از نوسانات بازار را کاهش داده و سرمایه خود را حفظ کنید. بازرگانی فولاد آیرومارت (شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا) از جمله تامین‌کنندگان معتبر مقاطع فولادی است که تمامی مقاطع مورد نیاز را به سراسر کشور ارسال خواهد کرد.

کارشناسان آیرومارت برای ارائه راهنمایی‌های مورد نیاز شما، همواره در خدمت هستند و بهترین زمان و قیمت خرید را به شما پیشنهاد خواهند داد. جهت برقراری ارتباط می‌توانید تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید ضمن دریافت مشاوره، طی تماس‌های تلفنی، قیمت روز آهن آلات و مقاطع فولادی را استعلام کنید.

استعلام قیمت، اطلاع از کالا‌های ارائه شده توسط بازرگانی آیرومارت و خدمات این مجموعه مانند خمکاری، برشکاری و جوشکاری نیز در وبسایت مجموعه به آدرس www.iromart.com قابل مشاهده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین