کد خبر: ۷۲۲۵۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

فیلم| حضور اسماعیل خان در ایران

محمد اسماعیل خان، از رهبران دوران «جهاد» افغانستان که سالها علیه طالبان جنگیده بود، از این کشور خارج و یکشنبه شب وارد مشهد شد.
فیلم| حضور اسماعیل خان در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

اسماعیل خان که در هفته‌های اخیر در هرات با نیروهای ستیزه‌جوی طالبان جنگیده بود از سوی این گروه اسیر و زندانی شده بود.

هنوز مشخص نیست او چگونه توانسته از دست طالبان فرار کند و وارد ایران شود اما به هر ترتیب اسماعیل خان در میان استقبال جمعی از دوستاران و هوادارانش در مشهد وارد ایران شد.

هفته گذشته ویدئویی از محمد اسماعیل خان، منتشر شده بود که نشان می‌داد این مبارز پس از تصرف هرات توسط طالبان بازداشت شده است. ستیزه‌جویان طالبان در آن ویدئو می‌گویند که او خود را تسلیم کرده است.

اسماعیل خان در آن ویدئو ابراز امیدواری کرده بود که جنگ در افغانستان پایان یابد و همه در صلح زندگی کنند و امنیت و ثبات برقرار شود. وی همچنین خواستاری خوش‌رفتاری با مردم شده بود.

این فرمانده کهنه‌کار که سابقه مبارزه علیه نیروهای شوروی در زمان اشغال افغانستان توسط این کشور را هم دارد، یک ماه پیش در هرات «جبهه مقاومت مردمی» تشکیل داد تا در مقابل پیشروی ستیزه‌جویان طالبان بایستد. او همچنین یک‌بار هم در دهه ۹۰ به اسارت طالبان در آمده بود.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند اسماعیل خان با درخواست ایران از طالبان توانسته از افغانستان خارج و وارد ایران شود، برخی دیگر هم معتقدند اسماعیل خان خود توانسته از دست نیروهای ستیزه‌جوی طالبان فرار کند. هنوز مشخص نیست این فرمانده کهنه‌کار چگونه موفق شده از اسارات طالبان خارج و خود را به ایران برساند.

مقام‌های ایرانی هم تاکنون واکنشی به این خبر نداشته‌اند و رسانه‌های داخل کشور هم تنها به گزارش ورود او به مشهد آن‌هم به استناد شبکه‌های اجتماعی اکتفا کرده‌اند.

همچنین هرات تایمز در خبری نوشت: گزارش شده که دلیل سفر اسماعیل خان به مشهد، رفتن به سمت پاکستان و پیوستن به هیئت بازدید کننده افغانستان از این کشور است.

در این هیئت شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان حضور دارند.

قرار است که در نهایت او به دوحه سفر کرده و با طالبان بر سر میز گفتگو بنشیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
3
2
استقرار حکومت طالبان را به ...تبریک میگوییم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین